امروز دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳

ابزار ریال آفشور با روسیه بزودی عملیاتی می شود

معاون بین الملل بانک مرکزی با بیان اینکه طرح ریال برون‌مرزی در مورد روسیه تقریبا به اتمام رسیده است و بزودی عملیاتی خواهد شد، گفت: صادرکنندگان می توانند این ریال برون ‌مرزی را در نمادی که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تحت عنوان «ریال برون مرزی» ایجاد خواهد شد با ریال عادی به واردکنندگانی که واردات غیراساسی را از روسیه انجام می دهند، آزادانه به نرخ توافقی بفروشند.

گزارش فراسو به نقل از  مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، «محسن کریمی» معاون بین الملل بانک مرکزی نیز در در نشست تخصصی و هم ‌اندیشی بااعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به درخواست برخی از فعالان حوزه صادرات برای تسهیل در اجرایی شدن ریال برون‌مرزی در کشورهای همسایه، گفت: ‌ریال برون‌مرزی هم اکنون با سه کشور روسیه، افغانستان و عراق در حال پیگیری است؛ کار در مورد روسیه تقریبا به اتمام رسیده است و بزودی عملیاتی خواهد شد .

وی گفت: در قالب این طرح، بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی روسیه توافق کرده است که ارز ریال و روبل را تا حد توازن تجاری دو کشور معاوضه کنند. به بیان ساده تر، توافق شده است که بانک مرکزی روسیه در ازای پرداخت ریال، به ما ارز روبل بدهد یا بالعکس.

«کریمی» با اشاره به برگزاری جلساتی با صادرکنندگان روسیه تصریح کرد: از صادرکنندگان به روسیه می خواهیم صادرات خود را به روسیه، به صورت ریالی انجام دهند؛ زیرا همه فرآیندها در قالب عملیات بانکی و ابزارهای متنوع بانکی شامل اعتبار اسنادی و حواله بانکی و… از طریق روابط بانکی که میان شش بانک روسیه و بانک‌های ایرانی برقرار گردیده است انجام دهند است.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این طرح، شش بانک روسیه و ایرانی با هم ارتباط دارند، گفت: صادرات با LC ریالی برای طرف روس، انجام می پذیرد و به محض اینکه براساس اسناد بانکی، این صادرات انجام شد و ریال آن نیز از حساب بانک مرکزی روسیه به حساب ریالی صادرکننده واریز شد، رفع تعهد صادراتی بلافاصله پذیرفته شده است.

وی افزود : صادرکنندگان می توانند این ریال برون ‌مرزی را در نمادی که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تحت عنوان «ریال برون مرزی» ایجاد خواهد شد با ریال عادی به واردکنندگانی که واردات غیراساسی را از روسیه انجام می دهند، آزادانه به نرخ توافقی بفروشند.

«کریمی» تصریح کرد: برآورد می شود که سطح مبادلات در این بخش حداکثر به میزان بالانس تجاری معادل یک تا ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

معاون بین الملل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن ریال آفشور در افغانستان و عراق نیز گفت: مذاکرات در این زمینه با طرف های عراقی و افغانستانی ادامه دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/FZVqKg