امروز سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

آغاز هفته کارگر با شعار “مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی”

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از آغاز هفته کار و کارگر با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی» خبر داد و گفت:۳۰ هزار نفر ساعت آموزش ترویجی فرهنگ کار در واحدها و کارخانجات کشور ارائه شده است.
به گزارش فراسو، محمدرضا چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  رئیس ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته کار و کارگر گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای هفته کارگر را از هشت ماه گذشته آغاز کردیم. به عنوان مثال تقریبا به تمامی کارگران در استان‌ها ز طریق پیامک اطلاع‌رسانی کردیم که در جشنواره امتنان شرکت کنند و در نتیجه آن ۲۶ نفر به عنوان کارگر نمونه انتخاب شدند که قرار است در هفته آینده با حضور ریاست جمهوری از آن‌ها تقدیر شود.
رئیس ستاد اجرایی هفته گرامیداشت کار و کارگر افزود: اوایل اسفند ۱۴۰۲ دبیرخانه هفته کارگر به ریاست وزیر تعاون شکل گرفت و ستاد بزرگداشت نیز تشکیل شد. برای برگزاری این هفته ۹ کمیته تخصصی تشکیل و با استانداران هر استان صحبت شد تا برنامه‌های هفته کارگر را در برنامه خود قرار بدهند. برای نخستین بار سازمان‌های بیرونی نیز به این کمیته دعوت شدند.

وی ادامه داد:با بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعم از وزارت ارشاد، صدا وسیما، شهرداری و دیگر سازمان‌ها مکاتبه شد و ستاد متناظر ملی در استانها شکل گرفت.

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی از برگزاری سه برنامه کلان در سطح ملی طی هفته کارگر خبر داد و گفت: در هفته کارگر امسال چند برنامه مهم و کلان در سطح ملی پیش بینی شده که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته به اجرا در خواهد آمد. اول تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام (ره) و شهداست که فردا برگزار می شود. دوم برنامه دیدار ۲۰۰۰ نفر از کارگران و کارفرمایان و تشکل‌ها با مقام معظم رهبری است که طی روزهای آینده انجام خواهد شد و سوم برگزاری جشنواره امتنان کارگران با حضور رئیس جمهوری است که هفته آینده یازدهم اردیبهشت و همزمان با روز کارگر برگزار می شود.

چکشیان، غبارروبی از مزار شهدا، بازدید مقام عالی وزارت کار و معاونان وزرا از کارخانجات و واحدهای تولیدی سخنرانی وزیر کار در خطبه های نماز جمعه، دیدار با خانواده‌های شهدای کارگر و برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع فرهنگ کار و دغدغه‌های جامعه کار و تولید را از دیگر برنامه های پیش بینی شده عنوان کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال از برگزاری لیگ سراسری ورزش کارگری برای نخستین بار خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار در تاریخ ورزش کارگری لیگ های سراسری ورزش کارگری را آغاز خواهیم کرد. اولین لیگ‌ سراسری‌ تنیس روی میز جامعه کارگری است و امیدواریم با لیگ‌های جدی و بزرگتر رقابت کند.

وی همچنین از معرفی کارگران نمونه و نخبه در شبکه های استانی صدا و سیما، اعطای نشان اقتصاد مقاومتی و تجلیل از زنان جامعه کار و تولید کارگر در هفته کارگر خبر داد و تاکید کرد: نشست وزارت کار با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و بازنشستگان و اجرای برنامه های متعدد در سطح استان‌ها،سازمان‌ها، بسیج کارگری و درون کارخانجات ومکاتبه با ستاد اقامه نماز جمعه برای تبیین منزلت کار توسط ائمه جمعه در سراسر کشور جزو برنامه های در دستور کار این هفته است.

چکشیان با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ کار در کشور از ارائه ۳۰ هزار نفر ساعت آموزش ترویجی فرهنگ کار در واحدها و کارخانجات سراسر کشور خبر داد.

معاون وزیر کار ادامه داد: «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» شعار هفته کارگر است و هشتک هفته کار و کارگر «پای کار ایرانیم» انتخاب شده است.

وی همچنین گفت: اولین لیگ سراسری تنیس روی میز و فوتسال کارگران برای نخستین بار امسال برگزار خواهد شد و در سطح بازی‌های ملی و بزرگ کشور فعالیت خواهد کرد.

بهره‌وری و ارتباط آن با دستمزد

یکی از مسائل مهم در حوزه کار، بهره‌وری بوده که بر اساس برخی گزارش‌ها آمار بیکاری پنهان گویای عدم راندمان کاری بر اساس مدت زمان صرف شده و خروج کار واحدهای تولیدی است. بخشی از بهره‌وری به میزان رضایت افراد از شغل، سطح درآمد و شرایط کاری برمی‌گردد. معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش مهر که برای تحقق شعار هفته کارگر آیا زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شده است، گفت: بی شک مشارکت کارگر در تولید با میزان دستمزد رضایت وی رابطه مستقیم داشته و سطح درآمد در مشارکت افراد دخیل است. از این رو همزمان با دغدغه ترویج فرهنگ کار در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار، مساله صیانت از کارگران و دفاع از حقوق آنها نیز پیگیری می‌شود. کارهای زیادی شده اما کافی نیست و مسؤولان وزارت کار وضعیت موجود را مطلوب نمی‌دانند.

چکشیان اظهار کرد: اما تلاش‌های زیادی در چند سال اخیر انجام شده که در مقایسه با گذشته مثبت ارزیابی می‌شود. این اتفاق‌ها نمی‌تواند عقب ماندگی سال‌های گذشته را جبران کند و نیاز به تلاش بیشتر دارد.

کشف استعدادهای پنهان

چکشیان در ادامه با اشاره به ۱۰ هزار ایستگاه خانه بهداشت و مراکز بهداشتی، گفت: ۳ هزار خانه بهداشت در ۲ سال اخیر شکل گرفته که یکی از فعالیت‌ها در این راستا ارائه آموزش‌های روان شناختی به جامعه هدف بوده است.

وی تصریح کرد: در بازدیدهای ۳ سال گذشته، ۱۲۰ هزار کارگر نخبه و نوآور کشف شد، افرادی که توانسته اند برخی مشکلات سال‌های یک واحد تولیدی را با نوآوری‌هایی که داشتند حل و فصل کنند. از این رو جشنواره امتنان راه اندازی شد تا از این تلاش‌ها تقدیر شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Rqu5SY