امروز شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳

معاون فرهنگی وزارت کار: فرهنگ‌سازی، مؤثرترین راه تغییر نگرش جامعه نسبت به مسئله جمعیت است

محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در غرفه «خانواده ما» سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت موضوع جمعیت، گفت: موضوع جوانی جمعیت یک موضوع معمولی نیست، بلکه یک موضوع راهبردی و کلان در سطح امنیت ملی است که نیروی کار ما و آینده ما و صندوق‌های بازنشستگی و قدرت ملی ما به این موضوع بستگی دارد و از آنجا که فقط چند سال تا بسته شدن پنجره جمعیتی فرصت باقی مانده است، یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است.

به‌گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، چکشیان در جریان این بازدید ضمن تقدیر از تلاش‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در جهت ترویج فرهنگ حمایت از خانواده و فرزندآوری گفت: حل این مشکل دو رکن اساسی دارد که یکی مانع‌زدایی است، اما مهمتر از آن رکن گره‌گشایی از افکار عمومی در موضوع جوانی جمعیت است که رهبر انقلاب بارها نسبت به آن تذکر داده‌اند. بنابراین اگر در بحث جوانی جمعیت، روی گره‌گشایی ذهنی و فرهنگ‌سازی کار کنیم، قطعاً مؤثرترین روش برای تغییر نگرش جامعه نسبت به این موضوع و استفاده از فرصت باقی‌مانده برای رهایی از این چاله جمعیتی است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تقدیر از اقدام ارزشمند سازمان تأمین‌اجتماعی در راه‌اندازی غرفه «خانواده ما»، درباره اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مسئله جوانی جمعیت، اظهار داشت: وزیر محترم آقای دکتر مرتضوی بلافاصله پس از استقرار، دستور تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در این وزارت‌خانه را صادر کردند و از حدود ۱۸ ماه پیش این قرارگاه تشکیل شد. تکالیف مهمی از قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت تعاون و سازمان‌های تابعه از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی است که در همین راستا در سال گذشته برای نخستین بار برای این سازمان‌ها بودجه‌هایی اختصاص یافت. غیر از این قانون، تکالیف عمومی دیگری هم هست که خارج از تکالیف قانونی، وزارت تعاون برای خود در نظر گرفته است که به دقت در حال پیگیری آن‌ها هستیم.
گفتنی است سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی در کشور با پوشش بیش از نیمی از جمعیت، خدمات بسیار متنوعی ارائه می‌کند. یکی از رویکردهای اصلی  این سازمان در دوره مدیریتی اخیر این است که در حل چالش‌ها و مسائلی که در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد و به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مأموریت سازمان تأمین‌اجتماعی مرتبط است، حضور مؤثری داشته باشد و موضوع جمعیت یکی از موضوعاتی است که این سازمان در حمایت از برنامه‌های دولت سیزدهم در زمینه جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده و همچنین به سبب تأثیر تحولات جمعیتی بر منابع و مصارف این سازمان، مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OxCoNG