امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشریح اقدامات سازمان امور اراضی کشور در حوزه برون‌سپاری فعالیت‌ها

مدیر نوسازی و تحول سازمانی اقدامات سازمان امور اراضی کشور در حوزه برون‌سپاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی را تشریح کرد.

به گزارش فراسو به نقل از سازمان امور اراضی کشور، مجید کاشانی در گفتگوی تلفنی با برنامه مجله کشاورزی رادیو اقتصاد با موضوع برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی در حوزه امور اراضی بیان کرد: از سال گذشته اقدامات مهمی در سازمان امور اراضی کشور برای برون‌سپاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی انجام شده است که برون‌سپاری نظارت بر مجوزهای تبصره یک و موافقتنامه‌های تبصره چهار، نظارت بر واگذاری‌های اراضی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی، اجرای احکام قضایی و برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و رفع تداخلات از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
وی افزود: درمورد نظارت بر مجوزهای تبصره یک و موافقتنامه‌های تبصره چهار، پس از توافق با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و شرکت‌های ذی‌صلاح شیوه‌نامه اجرایی تهیه و در اختیار تمام استان‌ها قرار گرفت.
مدیر نوسازی و تحول سازمانی ادامه داد: زیرساخت اجرایی برون‌سپاری نیز از اتصال سامانه‌های سازمان امور اراضی کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایجاد شده است و در حال حاضر در کلیه استان‌ها این اتصال برقرار است.
وی در تشریح نظارت بر واگذاری‌ها گفت: درمورد نظارت بر واگذاری‌های اراضی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی نیز شیوه‌نامه اجرایی آن به استان‌ها ابلاغ شده است و به صورت پایلوت در حال اجرا است و در سال ۱۴۰۳ در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
کاشانی درمورد حفاظت از اراضی کشاورزی بیان کرد: حفاظت از اراضی کشاورزی و برخورد قاطع با تخلفات حوزه زمین مورد تأکید مقام معظم رهبری و وزیر جهاد کشاورزی است ودراین راستاکارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری، قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی و شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال تشکیل واقدامات ویژه ای برای اجرای احکام قضایی و برخورد قاطع با این تخلفات صورت گرفته است.سازمان امور اراضی کشور بخشنامه‌ای به همه سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ کرده است که براساس آن با استفاده از ظرفیت‌های موجود و هم‌افزایی با سایر دستگاههای اجرایی و استفاده از ظرفیت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی جلوگیری شود.
مدیر نوسازی و تحول سازمانی گفت: تفاهمنامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشورنیز منعقد شده است تا بتوانیم از امکانات و تجهیزات سایر دستگاهها در اجرای احکام قضایی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در سراسر کشور فعال است و با حدود ۴۰۰ خودروی گشت بر اراضی کشاورزی نظارت می‌کند و با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این اراضی مقابله می‌کند، سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ نیز گزارش‌های مردمی در این حوزه را دریافت می‌کند؛ ضمن اینکه سامانه پایش ماهواره‌ای هم در سازمان وجود دارد که زیر نظر سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شده است.
کاشانی افزود: گزارش‌های دریافتی به صورت یک پرونده الکترونیکی در سامانه برای سازمان ارسال می‌شود و به آنها رسیدگی و نظارت می‌شود.
وی درمورد اهمیت رفع تداخلات اراضی گفت: رفع تداخلات و حدنگاری اراضی کشاورزی از مهم‌ترین وظایف سازمان امور اراضی کشور در جهت تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی است، این کار مقدمه و پیشران توسعه بخش کشاورزی است که موجب تأمین امنیت سرمایه‌گذاری، شغلی و اغذایی می‌شود؛ همچنین از تشکیل پرونده‌های قضایی در حوزه مالکیت زمین جلوگیری می‌کند.
کاشانی اعلام کرد: در این حوزه هم برون‌سپاری انجام شده است و حدود هزار مورد قرارداد منعقد شده است، از حدود ۱۵ میلیون هکتاراراضی کشاورزی مشمول رفع تداخلات، حدود ۱۰ میلیون هکتار رفع تداخل صورت گرفته است و امسال نیز رفع تداخلات به پایان خواهد رسید.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/q6x3FE