امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کمک به تصمیم‌سازی مدیران کشور با «تحلیل داده»

 رییس ستاد فراداده مرکز ملی فضای مجازی در اختتامیه مسابقه هوش مصنوعی (هکاتون) گفت: تحلیل داده در راستای کمک به تصمیم‌سازی مدیران کشور است.

به گزارش فراسو،«سارا بوربور» رییس ستاد فراداده مرکز ملی فضای مجازی ظهر امروز (دوشنبه) در اختتامیه مسابقه هوش مصنوعی گفت: تحلیل داده در راستای کمک به تصمیم‌سازی مدیران کشور است. با توجه به رسالتی که بر عهده ستاد فراداده گذاشته شد، فراخوانی در سایت‌های معتبر برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی منتشر کردیم که بیش از ۸۰۰ نفر در آن شرکت کردند.

وی افزود: از میان این افراد ۱۵ نفر بعد از فیلترهای متعدد انتخاب شدند و در ۲ بخش به رقابت پرداختند. چندین پروژه جدی را با همین افراد آغاز کردیم. یکی از حوزه‌هایی که از توان تخصصی این افراد کمک گرفتیم «رصد برخط فروشگاه‌های اینترنتی» و «تقویت زبان فارسی در وب» بود.

رییس ستاد فراداده مرکز ملی تاکید کرد: ما در کشور بیش از ۱۱۰ گویه و لهجه در زبان فارسی داریم و زمانی که قرار است یک فرد کامنت‌های یک شرکت را تحلیل کند اگر کامنت به زبان لری یا کردی نوشته شده باشد نمی‌تواند روی آن درست کار کند؛ چون در این زبان بسیار ضعیف است. تا پیش از این کسب و کارها برای تحلیل این داده‌ها باید از سیستم‌های غیربومی کمک می‌گرفتند. چت بات‌های ما قوی نیستند و ویرایش‌کننده‌های قوی نداریم.
بوربور افزود: اگر به صورت جدی وارد حوزه «چت‌بات» نوشتیم پس از مدتی زبان ما در کل دنیا حذف می‌شود. برای رفع این مشکل تصمیم گرفتیم در یک مسابقه عادلانه از میان افرادی که قصد دارند در این زمینه کار کنند، چند نفر را انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد: در این مسابقه از میان یک هزار و ۱۰۲ نفر در مرحله نخست و پس از گذراندن چهار هفته آموزش، ۲۱ تیم ۳ تا ۵ نفره تشکیل شد تا در مسابقه یک‌روزه شرکت کنند. در این مسابقه ۸ تیم برتر انتخاب شدند و جمعه گذشته با یکدیگر به رقابت پرداختند. در نهایت پس از ارزیابی‌های انجام شده سه تیم برتر انتخاب شدند.

بوربور خاطرنشان کرد: افراد سراسر کشور در این مسابقه شرکت کردند و با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گزارش ایرنا، بزرگترین مسابقه توسعه هوش مصنوعی اختصاصی زبانی بزرگ فارسی در کشور (هکاتون) با حمایت مرکز ملی فضای مجازی و حضور اعضای هیات علمی از دانشگاه‌های تهران، شریف، شهید بهشتی، امیرکبیر و امام حسین(ع) برای شناسایی، تقسیم کار و مراحل ارزیابی شرکت‌کنندگان برگزار شد.

شناسایی افراد نخبه برای توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی در کشور از مهم‌ترین اهداف این مسابقه بود تا به واسطه آن افرادی که حائز شرایط برای توسعه هوش مصنوعی اختصاصی زبانی فارسی در کشور هستند به صورت عادلانه مورد حمایت قرار گرفته، آموزش داده و در نهایت زیرساخت مناسب در اختیارشان قرار بگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/3uSr0C