امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

هسدار سازمان هواشناسی! بارش‌ها و هوای سرد تا جمعه ادامه دارد

 سازمان هواشناسی کشور نسبت به تداوم بارش‌ها و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه هشدار داد.

به گزارش فراسو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه بارشی سرد تا روز جمعه در کشور ادامه دارد که موجب بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن، در مناطق جنوبی کشور رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت و ماندگاری هوای سرد می‌شود.

این سامانه امروز (دوشنبه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق لرستان، شمال شرق خوزستان و ارتفاعات استان‌های کردستان، قزوین و زنجان فعال است.

فردا (سه‌شنبه) گستره فعالیت این سامانه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، شمال شرق خوزستان، لرستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، گیلان، مازندران و ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب بوشهر، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب و شمال سمنان و روز پنجشنبه شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان با این شرایط جوی مواجه می‌شوند.

بارش‌ها روز جمعه به شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و ارتفاعات شرقی سمنان می‌رسد.

احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، احتمال یخ‌زدن سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها از جمله مخاطراتی است که برای این سامانه پیش‌بینی شده است.

احتمال خسارت به سازه‌های موقت و ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر توصیه کرده است.

لازم است هموطنان از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کرده و در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط کنند.

لزوم پرهیز از فعالیت‌های عمرانی و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی

سازمان هواشناسی به خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری برای برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و انتقال ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی به مکان‌های امن و پوشش مناسب نهال‌ها توصیه کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/EihRfl