امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت تلاش مضاغف یگان‌های حفاظت از اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروز

رئیس سازمان اموراراضی کشور گفت: یگان‌های حفاظت از اراضی کشاورزی باید تلاش مضاعفی در ایام تعطیلات نوروز داشته باشند و گشت‌های نظارتی خود را تشدید کنند.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان اموراراضی کشور، رضا افلاطونی امروز در نشست هماهنگی درحوزه وظایف و تکالیف یگان حفاظت از اراضی کشاورزی درآستانه فرارسیدن سال نو ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروز ، برخی سودجویان از این فرصت استفاده کرده ونسبت به ساخت وساز های غیر مجاز دراراضی کشاورزی اقدام می کنند، لازم است یگان های حفاظت از اراضی کشاورزی در اقصی نقاط کشور فعالیت های گشتی ونظارتی خودرا مضاعف کرده وبا تمام توان اززمین های کشاورزی به عنوان سرمایه های ملی حراست نمایند.
وی افزود:حفظ وصیانت از اراضی کشاورزی به عنوان بستر تولید وامنیت زیستی وغذایی یک وظیفه همگانی است.
رییس سازمان اموراراضی کشور با تقدیر از تلاش همکاران یگان حفاظت از اراضی کشاورزی که در شرایط سخت تلاش می کنند گفت:اقدامات خوبی برای افزایش شناسایی وجلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز در یک سال اخیر اتفاق افتاده است که همچنان باید تدوام وتوسعه یابد.
وی افزود:اراضی کشاورزی به امانت در اختیار ماست وباید با آن را برای آینده گان نیز حفظ وصیانت کنیم.
رضا افلاطونی گفت:خوشبختانه در حال حاضر ۳۰استان کشور مجهز به رصد وپایش هوشمند اراضی کشاورزی شده اند که زمینه پیشگیری وجلوگیری از تغییر کاربری اراضی را فراهم کرده است.
رییس سازمان اموراراضی کشاورزی نقش رسانه ها ومشارکت مردم را در حفظ کاربری زمین های کشاورزی بسیار مهم وتعیین کننده دانست وخاطر نشان کرد:رسانه ها با اطلاع رسانی وافزایش آگاهی مردم می تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی حفاظت از اراضی کشاورزی داشته باشند.
وی افزود:افرادی که زمینی را در محدوده اراضی کشاورزی می خواهند خریداری وقصد ساخت وساز دارند ابتدا باید از مدیریت جهادکشاورزی آن منطقه استعلام بگیرند تا مشمول قلع وقمع وتخریب نشوند.
وی اضافه کرد: براساس قانون،هرگونه ساخت وسازی در اراضی کشاورزی ممنوع است وافراد باید مراقب سود جویان وفرصت طلبان دراین زمینه باشند که با انعقاد قراردادهای کذایی دچار دردسرو مشکل نشوند.
رضا افلاطونی گفت:یگان های حفاظت از اراضی باید با افزایش گشت های نظارتی وگردشی خوددر عرصه طبیعت در سراسر کشور فضا را برای متخلفین ناامن کنند.
وی افزود: مدیران امور اراضی وفرماندهان یگان حفاظت نیز با حضور مستمر در رسانه ها وانجام مصاحبه مردم را نسبت به غیرقانونی بودن ساخت و ساز و تغییر کاربری‌زمین های کشاورزی آگاه کنند.
وی اضافه کرد: ایجاد امنیت برای کشاورزان و تولیدکنندگان،ضروری است که خودشان با ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مخالفت کرده وگزارش تغییر کاربری ها را به یگان های حفاظت اطلاع دهند.
رییس سازمان اموراراض کشوربا تاکید بر استفاده از ظرفیت گشت های مشترک با دیگر دستگاههای اجرایی گفت:اجرای گشت های مشترک بین یگان های حفاظت سازمان اموراراضی ، منابع طبیعی ومحیط زیست یک هم افزایی ایجاد می کند که می تواند طیف وسیع تری از مناطق را پوشش داده وکار با قوت واقتدار بیشتری پیش رود.
وی افزود: استفاده از ظرفیت مصوبه شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال مبنی بر همکاری فرمانداران و استانداران و بخشداران و دهیاران برای مقابله با تغییر کاربری ها نیز باید دردستور کار باشد.
رضا افلاطونی درخاتمه با تشکر از همکاری وهمراهی فرماندهی فراجا برای کمک به حفظ وصیانت از اراضی کشاورزی گفت:خوشبختانه برنامه‌ریزی برای جذب ۳۴ فرمانده یگان حفاظت ازاراضی برای فعالیت در شهرستان های مهم وحساس در حوزه تغییرکاربری اراضی برای سال آینده انجام شده است. که امیدواریم تاثیرخوبی در کاهش ساخت وسازهای غیرمجازداشته باشد.
شایان ذکراست:نشست هماهنگی درحوزه وظایف و تکالیف حفاظت از اراضی زراعی و باغی درایام تعطیلات نوروزباحضور رئیس سازمان امور اراضی کشور،فرمانده یگان انتظامی حفاظتی فراجا، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، معاونان و مدیران سازمان به صورت حضوری و مدیران اموراراضی سراسر کشور به صورت وبیناری برگزارشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/kY90N6