امروز جمعه، ۲ آذر ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید: اصلاح تبصره ۱۸ قانون بودجه باعث تحول در اجرای آن ش

 رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس از بهبود عملکرد تبصره ۱۸ پس از اصلاح آن خبر داد و گفت: عملکرد تبصره ۱۸ از ۱۷ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش فراسو، شمس‌الدین حسینی عصر امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه،، اظهار داشت: بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه دچار تغییر و تحولات مثبتی شد؛ تا پیش از آن تسهیلاتی که طبق این تبصره پرداخت می‌شد عمدتاً باز نمی‌گشت، اما این وضعیت با اصلاحاتی که انچام شده اصلاح شد.

وی افزود: عملکرد تبصره ۱۸ از ۱۷ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت: منابع بازگشتی از تبصره ۱۸ خود می‌تواند به عنوان یک منبع مالی جدید برای رونق تولید عمل کند.

حسینی بیان کرد: واقعیت این است که بنگاه‌های بزرگ مسئله تامین مالی خود را به هر نحوی که باشد حل می‌کنند؛ بنابراین هدف اصلی‌مان از تصویب تبصره ۱۸ در بودجه تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بود.

وی ادامه داد: سه آسیب در اجرای تبصره ۱۸ وجود دارد، اولین آسیب تاخیر در فرایندهاست. باید از دولت سیزدهم تقدیر کرد، چرا که در هشت ماه ابتدایی ۱۴۰۰ تقریباً هیچ عملکردی برای تبصره ۱۸ وجود نداشت، اما پس از آن دولت سیزدهم این تبصره را اجرایی کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آسیب دیگر به هم خوردن ترکیب منابع بودجه دولت و تسهیلات بانک‌هاست در حالی که دولت در مجموع سال گذشته و امسال نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع خود را برای تبصره ۱۸ تخصیص داده است، اما عملکرد این تبصره در این دو سال حدود ۵۰ همت بوده است.

حسینی ادامه داد: آسیب دیگر میل کردن منابع به سمت پروژه‌های بزرگ است. هدف از تبصره ۱۸ تامین مالی پروژه‌های کوچک و متوسط است. از همین رو در تخصیص این منابع باید پروژه‌های کوچک و متوسط مقیاس مورد توجه قرار گیرند.

تمرکز در تبصره ۱۸ باید به سمت مشکل استان‌ها جهت‌دهی شود

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تمرکز ما در تبصره ۱۸ باید به سمت مشکل استان جهت‌دهی شود. مثلاً در اصفهان مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جدی است. ولی همچنان مسئله توزیع درست منابع را داریم.

طغیانی افزود: شاخص ایجاد ارزش افزوده و ارزش آفرینی می‌تواند باعث ایجاد یک رقابت خوب بین استان‌ها شود، یعنی اینکه با تخصیص منابع آیا ارزش افزوده خوبی خلق شد یا خیر.

وی افزود: مسئله دیگر بحث مشارکت هرچه بیشتر استان‌ها در فرایند تصمیم‌گیری است؛ یعنی استانداران محترم اگر در مورد نحوه استفاده از این منابع و همچنین اهداف این بند از بودجه توجیه باشند نتیجه اجرای این تبصره برای کشور بیشتر خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/J7aIfI