امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا کشوری که نفت دارد، مردمش باید مالیات بپردازند؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه زنده تلویزیونی «صبح بخیر ایران» شبکه اول سیما، ضمن تبیین راهبردها، رویکردها و برنامه های نظام مالیاتی به تشریح برخی اقدامات و دستاوردهای مهم این سازمان پرداخت.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور  مالیاتی کشور در چهارمین روز از دهه مبارک فجر با حضور در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با بیان اینکه تمرکز سازمان مالیاتی بر دانه‌درشت هاست، اظهار داشت: دهک‌های بالا و دانه درشت‌ها باید در رصد نظام مالیاتی باشند و افراد متعلق به دهک‌های پایین درآمدی باید از مالیات معاف باشند. این رویکرد سازمان در راستای رسیدن به عدالت مالیاتی است.

دکتر سبحانیان در پاسخ به یک شبهه بزرگ که چرا کشوری که نفت دارد، مردمش باید مالیات بپردازند؟ گفت: همانطور که در خانه برای هزینه های جاری زندگی فرش و ماشین نمی فروشیم و از ثروت مان هزینه نمی کنیم، برای هزینه های کشور هم نباید به ثروتی مثل نفت رجوع کرد که فروش آن هم دست ما نیست و دیگران می توانند در فروش آن سنگ اندازی کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه افزود: در حال حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند هستیم و ابزارها و بسترهای لازم درحال تکمیل است و این امر به عدالت مالیاتی و تسهیل امور مودیان کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید فعالین اقتصادی را در ادارات معطل کنیم، گفت: یکی از مصادیق مهم تکریم مودیان مالیاتی توسعه میزهای خدمت در سراسر کشور است که به موجب آن همکاران ما در کف بازار، در اتحادیه ها و اصناف حضور پیدا می ‌کنند و پاسخگوی فعالان اقتصادی هستند. ضمن اینکه مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ نیز آماده پاسخگویی به سوالات مودیان محترم است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به برخی مصارف مالیاتی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در ده ماهه ابتدای سال جاری به شهرداری‌ها و دهیاری های کل کشور اختصاص یافته است که صرف آبادانی و عمران شهرها و روستاهای کشور می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، بیش از ۷ هزار میلیارد تومان به ورزش همگانی و بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان هم برای اختصاص به بخش سلامت کشور پرداخت شده و اینها بخشی از موارد مربوط به مصرف مالیات است که باید مردم در جریان آن قرار بگیرند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/H7OtCI