امروز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

لغو معافیت های غیر ضروری، پیش نیاز عدالت مالیاتی

دولت سیزدهم در دو سال آغاز به کار خود علاوه بر مسدود کردن راه فرارهای مالیاتی، علاوه بر برقراری عدالت در پرداخت مالیات، نسبت به ساماندهی برخی معافیت های مالیاتی غیر ضروری اقدام کرده است.

به گزارش فراسو، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱ روزنامه کار و کارگر با تیتر «اصرار بر مالیات ستانی و امتناع دولتی‌ها »مطالبی را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

۱٫در خصوص مطالب انتقادی مبنی بر اینکه “به نظر می رسد مالیات و درآمدها در کشور ما هیچ تناسبی ندارد و دولت مالیات ها را از تولید کنندگان و کسبه گرفته و سپس این مالیات ها به صورت افزایش قیمت ها به مصرف کنندگان منتقل می شود و وضعیت معیشتی کنونی مردم را به علت افزایش تورم بدتر خواهد کرد. به جای این شرایط باید از صاحبان ثروت و افرادی که مصرف کالاهای لوکس دارند با نرخ های بسیار بالا مالیات گرفته شود” لازم به ذکر است؛

✓ در چارچوب قوانین مالیاتی، معافیت ها و مشوق های مالیاتی گستردهای بویژه در خصوص فعالیت تولیدی در نظر گرفته شده است که از جمله مهمترین آنها می توان به معافیتهای موضوع ماده ۱٣۲ اشاره نمود که موجب شد، در سال ۱۴۰۱ شرکتها تا سه برابر مالیات پرداختی از پرداخت مالیات معاف شوند.

همچنین علیرغم سهم حدود ٣۰ درصدی اصناف از تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۵ درصد کل مالیات از محل مالیات مشاغل تامین می شود. بنابراین در شرایط حاضر می توان اذعان نمود که بار مالیاتی قابل توجهی بر تولید و صاحبان مشاغل تحمیل نمی شود. به بیان دیگر انتقاد یاد شده مبنی بر اینکه دولت مالیات ها را از تولید کنندگان و کسبه می گیرد، موجه نیست.

✓ در حال حاضر در چارچوب قوانین بودجه سنواتی (از سال ۱۴۰۰ به بعد)، مالیات از خانه های مسکونی گران قیمت و خودروهای لوکس به عنوان مالیات بر ثروت در نظام مالیاتی ایران وضع شده است. علاوه بر این مالیات بر عایدی سرمایه نیز در قالب طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی که هم اکنون در مرحله رفع ایرادات شورای نگهبان است، مدنظر قرار دارد. بر این اساس و با توجه به پیشنهاد وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی در چارچوب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، گسترش پایه های مالیاتی بیش از این توصیه نمی شود. شایان توجه است با وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و همچنین مالیات بر عایدی سرمایه قاعدتا بار مالیاتی صاحبان ثروت و دارای درآمد بالا نسبت به شرایط فعلی افزایش خواهد یافت.

۲. در خصوص لزوم بازنگری در معافیت مالیاتی غیر ضرور، لازم به ذکر است در سال های اخیر اقدامات مهمی در راستای ساماندهی معافیت های مالیاتی به سرانجام رسیده که از جمله آن می توان به اصلاح و لغو معافیت درآمد حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی در قالب قوانین بودجه سنواتی اشاره نمود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/eFxOIq