امروز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سبحانیان: فعالان اقتصادی را شریک راهبردی خود می دانیم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه با اصناف و بازاریان کرمان از برگشت ضریب ارزش افزوده کاهشی برای کمک به مودیان مالیاتی در بودجه سنواتی خبر داد و گفت: سازمان امور مالیاتی بعنوان مجری قوانین، فعالان اقتصادی را شریک راهبردی خود می داند.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه با اصناف و بازاریان کرمان با بیان اینکه، سازمان امور مالیاتی بعنوان مجری قوانین، فعالان اقتصادی را شریک راهبردی خود می داند، گفت: وقتی می گوییم اصناف و مشاغل را شریک راهبردی خود می دانیم به این معناست که اگر خدای نکرده توقفی در تولید و یا فعالیت آنان ایجاد شود نه تنها آنها متضرر می شوند بلکه خود ما نیز ضرر خواهیم کرد. لذا می طلبد که با حداکثر توان در راستای تسهیل امور آنان بویژه انجام تکالیف و وظایف قانونی آنها در حوزه مالیاتی اقدام کنیم.

دکتر سبحانیان پیرامون لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گفت: لایحه توسط دولت به مجلس ارسال شده و هم اینک در حال بررسی است و این لایحه متناسب با آسیب شناسی های انجام شده در زمینه چالش ها و مشکلات و مسایل مالیاتی صورت گرفته تا اصلاحاتی در بهبود امور انجام بگیرد. البته لازم است مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت، نظرات اتاق های سه گانه (اصناف، تعاون و بازرگانی) اخذ شده است تا مورد استفاده قرار گیرد بطور مثال حذف مالیات بخش کشاورزی قطعا مورد نظر دولت نبوده است و معافیت این بخش چهار برابر سایر بخش ها دیده شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: نکته مهم این است که این اصلاحات بر اساس آسیب شناسی است که طبق نظرات کارشناسی صورت گرفته و اکثر صاحبنظران بر آن واقفند که ما بایستی معافیت های نظام مالیاتی را ساماندهی کنیم. وی افزود: این ساماندهی مالیاتی به معنای حذف معافیت ها نیست بلکه باید با استفاده از ابزار مالیاتی، بتوانیم سیاستگذاری بتوانیم تولید و اشتغال مان را افزایش دهیم. قطعا در این ساماندهی، ظرفیت رسته های شغلی مثل کشاورزی و صنایع و نظایر آن مدنظر قرار می گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه یکی از دغدغه های فعالین صنفی افزایش میزان معافیت اصناف و مشاغل بود که با همراهی و همکاری مجلس شورای اسلامی رشد قابل توجهی کرده است به طوری که از ۴۷ میلیون تومان سالجاری به ۱۴۴ میلیون تومان برای سال آینده افزایش یافته است.

دکتر سبحانیان با یادآوری وجود ظرفیت ضریب ارزش افزوده کاهشی در قانون، که در سالهای اخیر در بودجه های سنواتی حذف شده بود، گفت: بسیاری از اصناف و مشاغل چون اسناد و مدارک نداشتند و موقعی که ماموران سازمان امور مالیاتی به آنها مراجعه می کردند صورتحسابی برای خرید نداشتند که برایشان اعتبار لحاظ کنند که با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و موافقت نمایندگان مجلس با لحاظ ضریب ارزش افزوده کاهشی برای پرونده هایی که در سنوات گذشته باز بوده، این پرونده ها جمع بندی و دغدغه بسیاری از اصناف و مشاغل حل شود.

وی تصریح کرد: در دوره تحولی جدید تاکنون تلاش شده از ظرفیت حداکثری نمایندگان اصناف و مشاغل در تمامی حوزه ها استفاده شود و همچنان معتقدیم که نمایندگان بخش خصوصی در جلسات مالیاتی حضور داشته باشند و مسایل و مشکلات و نظرات خودشان را اعلام نمایند تا در تصمیمات نظام مالیاتی دخیل باشند.

دکتر سبحانیان ادامه داد: استفاده از ظرفیت حداکثری کارشناسان دادگستری و برون سپاری خدمات مالیاتی مورد تاکید نظام مالیاتی است و تلاش داریم برای هرچه عمومی تر شدن خدمات مالیاتی بتوانیم دفاتر خدمات مالیاتی راه اندازی کنیم. علاوه بر آن با بخش های مختلف از جمله پلیس + ۱۰ برای پیشبرد کار هماهنگی شده است و همچنین بخش دیگری از خدمات مالیاتی را در قالب اپلیکیشن ها از طریق موبایل ارایه می دهیم تا این امور به سهولت انجام شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: نظام مالیاتی در حال حرکت به سمت سیستمی کردن تشخیص و محاسبه مالیات است و آن چیزی که در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بعنوان یک قاانون مترقی، قانونگذار به دنبالش بوده هم همین است که بتوانیم بصورت حداکثری مالیات را از طریق سامانه ها محاسبه کنیم.

وی ادامه داد: اگر مودیان به تکالیفشان در حوزه مالیات بر ارزش افزوده درست عمل کنند و اطلاعاتشان را به درستی در این سامانه ثبت کنند، سازمان امور مالیاتی تنها سه درصد از پرونده های مالیاتی را رسیدگی خواهد کرد و ۹۷ درصد بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Qh6pCX