امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد: تغییر میزان تسهیلات خارجی بانک‌ها / پرداخت مالیات برای املاک گران‌قیمت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه میزان تسهیلات خارجی بانک‌ها و همچنین مالیات املاک گران‌قیمت را تعیین کردند.

به گزارش فراسو، بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از روز گذشته (یکشنبه یکم بهمن‌ماه) آغاز شد.

نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، در روز جاری ( یکشنبه دوم بهمن ماه جاری) سقف فاینانس (تسهیلات مالی خارجی) را مشخص کردند به این ترتیب که بر اساس بند (چ) تبصره (۱) این لایحه، سقف تسهیلات مالی خارجی در سال آینده معادل ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد. البته این تسهیلات خارجی طبق آنچه در لایحه آمده، برای طرح‌های دولتی و غیر دولتی خواهد بود.

یکی دیگر از مصوبات امروز لایحه بودجه ۱۴۰۳، در خصوص دریافت مالیات از املاک گران‌قیمت بود. بر اساس تبصره ۶ این لایحه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند.

طبق مصوبه قانونگذار، در صورتی که ارزش ملکی، بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد، مازاد آن مشمول مالیات با نرخ دو در هزار می‌شود.

به عنوان مثال اگر ارزش ملکی در سال ۱۴۰۳ معادل ۴۰ میلیارد تومان باشد، ۵ میلیارد تومان آن مشمول مالیات می‌شود و مالک این ملک باید دو در هزار این مبلغ معادل ۱۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند. البته واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این نوع مالیات نخواهند شد.

نمایندگان خانه ملت برای باغ ویلاهای غیرمجاز مالیات دوبرابری در نظر گرفتند؛ به این ترتیب این باغ‌ویلاها تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغ‌ها، مصوب سال ۷۴ با اصلاحات بعدی مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای غیرمجاز هستند.

یکی از نکات مورد توجه در خصوص دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت این است که در لوایح بودجه سال‌های گذشته از عبارت «املاک لوکس» استفاده شده بود که در لایحه بودجه سال آینده از عبارت «گران‌قیمت» استفاده شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/H4xZUR