امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزیر کار: بهره وری باید اولویت و ادبیات رایج نظام اداری کشور باشد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بهره وری باید اولویت دستگاه‏ ها ‏و ادبیات رایج نظام اداری کشور باشد.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «دومین نشست کمیته راهبردی ارتقاء بهره وری دستگاه» با حضور «سید محمدرضا حسینی» معاون توسعه مدیریت و منابع، «امیرحسین عموزاده» مدیر کل دفتر تحول اداری و بهبود روش ها، نمایندگان سازمان ملی بهره وری ایران و نمایندگان معاونت های ستادی و سازمان های تابعه برگزار شد. حسینی در این نشست با بیان اینکه در خصوص بهره وری، نیاز به فرهنگ سازی و تبیین موضوع است، افزود:‌ این امر باید در ستاد، سازمان های تابعه و واحدهای اجرایی پیگیری شود. نایب رییس کمیته بهره وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر استانداردسازی فرآیند احصاء مسائل، پیشنهاد داد: مسائلی را انتخاب کنیم که صد در صد مسئول آن هستیم و این موضوع را در اجرا در نظر بگیریم. وی پیشنهاد کرد: در راستای اتصال نظام بهره وری به نظام حقوق و دستمزد، یک نظام تشویقی ویژه برای ستاد، سازمان های تابعه و واحدهای اجرایی در نظر گرفته شود تا فعالیت ها با قدرت و دقت بیشتری عملیاتی شوند.

بهره وری؛ راهبرد کلان دستگاه های اجرایی در این نشست عموزاده با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، بهره وری را یک راهبرد کلان برای دستگاه های اجرایی دانست که از اولویت های دولت سیزدهم نیز به شمار می رود. مدیر کل دفتر تحول اداری و بهبود روش ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رویکرد سازمان ملی بهره وری ایران از شاخص محوری به مسئله محوری تغییر کرده است و تعریف این سازمان از مسئله؛ «شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب» است. عموزاده با اشاره به مبانی قانونی در خصوص بهره وری اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مبنای اسناد بالادستی، مسئول ارتقای بهره وری در بخش های؛ بهره وری نیروی کار و بازار کار، بهره وری حوزه رفاه و حمایت اجتماعی، بهره وری آموزش فنی و حرفه‌ای، بهره وری بخش تعاون و بهره وری صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی است. وی افزود: ارکان مدیریت بهره‌وری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل کمیته راهبردی ارتقاء بهره‌وری دستگاه، دبیرخانه کمیته راهبردی ارتقاء بهره وری دستگاه و کمیته های تخصصی ارتقای بهره‌وری در واحدهای ستادی، سازمان‌های تابعه و واحدهای اجرایی است. دبیر کمیته بهره وری همچنین توضیح داد: کمیته های تخصصی ارتقای بهره وری وزارتخانه، شامل ۱۱ کمیته تخصصی در ستاد، ۸ کمیته تخصصی در سازمان های تابعه و ۳۱ کمیته تخصصی در واحد‏های اجرایی و در مجموع ۵۰ کمیته تخصصی با ۴۴۱ عضو است. ‌ وی افزود: گزارش پایش پیشرفت اقدامات اساسی مرتبط با مسائل اولویت دار بهره وری دستگاه در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از میان ۷۵ اقدام شناسایی شده در این سال، ۷۳ درصد پیشرفت داشته و از میان ۶۲ اقدام شناسایی شده در سال ۱۴۰۱، ۸۲ درصد پیشرفت پروژه داشته است. در این نشست نمایندگان سازمان ملی بهره وری ایران ضمن تشکر از همکاری مناسب و خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این سازمان، بر ارائه کاربرگ های مرتبط با اجرای چرخه مدیریت بهره‏وری در وزارتخانه در اسرع وقت تأکید کردند. همچنین نمایندگان معاونت های ستادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان سازمان های تابعه در خصوص مسائل اولویت دار بهره وری احصاء شده برای ارائه به سازمان ملی بهره وری ایران گفت وگو کردند. در پایان از میان مسائل پیشنهادی، ۳ مسئله اولویت دار بهره وری دستگاه از ستاد وزارتخانه و یک مسئله اولویت دار بهره وری برای هر یک از سازمان های تابعه و یک مسئله اولویت دار بهره وری برای واحدهای اجرایی جهت ارائه به سازمان ملی بهره وری ایران تأیید شد.

سازمان ملی بهره وری ایران هر ساله دستگاه های اجرایی کشور را براساس میزان پیشرفت اقدامات اساسی مرتبط با مسائل اولویت دار بهره وری ارائه شده هر دستگاه ارزیابی، رتبه بندی و نتایج در جشنواره شهید رجایی ارائه می شود

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YMppth