امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شرایط، مدارک و هزینه مورد نیاز برای بین‌المللی کردن گواهینامه رانندگی

گواهینامه رانندگی بین‌المللی (IDP=International Driving Permit) سند یا دفترچه‌ای است که به شما اجازه رانندگی در ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی را می‌دهد.

به گزارش فراسو، اگر قصد سفر برون مرزی با اتومبیل شخصی یا اجاره خودرو در کشور مقصد را دارید، باید با نحوه بین‌المللی کردن گواهینامه، شرایط و مدارک مورد نیاز آشنا شوید. قطعاً پس از مطالعه این گزارش دیگر هیچ سوال یا ابهامی در روش‌ها و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی باقی نمی ماند.

مدارک لازم برای ثبت نام که باید همراه داشته باشید

یکی از مهم‌ترین شروط و مدارک لازم برای بین المللی کردن گواهینامه رانندگی داشتن گواهینامه داخل کشور است. گواهینامه بین‌المللی با ۲ اعتبار ۱ ساله و ۳ ساله صادر می‌شود. برای هریک، میزان حداقل اعتبار گواهینامه شما نیز متفاوت خواهد بود که در ادامه به همراه سایر مدارک شرح داده‌ایم:

  • اصل گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی با اعتبار یک‌ساله
  • اصل گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی با اعتبار سه‌ساله
  • یک قطعه عکس تمام‌رخ سه در چهار
  • ارائه‌ی گواهینامه بین المللی قبلی در صورت داشتن اعتبار
  • اصل یا کپی از صفحه‌ی اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه‌های صدور گواهینامه

در برخی موارد دریافت گذرنامه به عنوان پیش‌نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی به‌شمار می‌آید. به‌همین‌خاطر بهتر است با در دست داشتن گذرنامه اقدام به بین المللی کردن گواهینامه کنید. از طرف دیگر حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند؛ پس بررسی هزینه بیمه مسافرتی و خرید آن کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا گم‌شدن‌ مدارک، برخی از خسارات مالی تحت پوشش قرار بگیرد.

گواهینامه رانندگی ملی؛ مهم‌ترین مدرک دریافت گواهینامه بین‌‌المللی

بررسی شرایط برای دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی و رانندگی در کشور مقصد

دریافت هر مدرک یا مجوز در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند داشتن شرایط اعلام شده از سوی مراجع است. گرفتن گواهینامه بین المللی هم از این قاعده استثنا نیست. در ادامه برخی شرایط و نکات مهم برای گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی و راندن وسایل نقلیه در خارج از کشور را بررسی می‌کنیم:

  • ثبت‌نام و صدور گواهینامه بین المللی رانندگی منوط به داشتن گواهینامه ملی است.
  • در صورت ثبت نام از طریق سایت مربوطه، مدرک از طریق پست برای شما ارسال خواهد شد و مراجعه حضوری امکان پذیر نیست.
  • در صورت مراجعه حضوری، مجوز رانندگی بین المللی فقط به شخص متقاضی تحویل داده می‌شود. در صورتی که متقاضی برای دریافت حضور نداشته باشد، تنها افراد ذیل مجاز به دریافت گواهی نامه رانندگی بین المللی متقاضی هستند:

الف – بستگان درجه یک با ارائه اصل سند شناسایی عکس دار (اعم از شناسنامه و کارت ملی) که احراز کننده موضوع باشد .

ب – وکیل قانونی با ارائه اصل وکالت نامه و کارت شناسایی معتبر

  • اجاره‌ خودرو در سایر کشور‌ها، منوط به همراه داشتن اصل گواهینامه ملی، است.
  • رانندگی با خودرو شخصی در برخی کشورها نیاز به گواهینامه ملی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در همه سفرهای خارجی اصل گواهینامه ملی را همراه داشته باشید.
  • ثبت نام و گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی، در کشور امارات، صرفا برای اجاره خودرو، دارای اعتبار است.
  • گواهینامه بین المللی رانندگی، در کشور آذربایجان، تنها با اعتبار سه ساله، مورد پذیرش است.

همان‌طور که رانندگی با خودرو بدون بیمه شخص ثالث جریمه به همراه خواهد داشت، صدور گواهینامه بدون رعایت شرایط مقرر که در قانون بیان شده است، جرم بوده و به موجب ماده ۷۲۵ قانون مجازات اسلامی، مجازات آن، حبس تعزیری از شش ماه تا یک سال و پنج سال انفصال از خدمات دولتی است.

همراه داشتن گواهینامه ملی؛ الزام رانندگی در برخی کشورها

نحوه بین‌المللی کردن گواهینامه؛ از  ثبت‌نام تا دریافت مدرک

در دنیای الکترونیک امروز مانند دریافت بیمه بدنه یا هر نوع بیمه‌نامه یا مدرک دیگری، ۲ روش آنلاین و حضوری برای ثبت نام وجود دارد. در ادامه هر دو روش را برای دریافت گواهینامه بین المللی به‌طور‌کامل شرح می‌دهیم:

مراجعه حضوری؛ راه سریع‌تر برای دریافت مدرک

ثبت نام حضوری گواهینامه بین المللی رانندگی، از طریق مراجعه به مراکز و نمایندگی‌های مجاز کانون گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران و با ارائه مدارک لازم برای ثبت نام، انجام می‌شود. امروزه در کل استان‌های کشور، این کانون، مراکز مجاز و مورد تایید دارد. در‌صورتی‌که قبل از شلوغ شدن ادارات به مرکز مربوطه مراجعه کنید، در حداقل یک روز می‌توانید با در دست داشتن گواهی نامه رانندگی بین‌المللی خود از مرکز خارج شوید.

مراجعه حضوری، راه سریع‌تر برای بین‌المللی کردن گواهینامه

صدور آنلاین گواهینامه بین المللی؛ راهی برای صرفه‌جویی در رفت‌وآمد

برای دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی باید به سامانه ثبت نام گواهینامه بین المللی به نشانی idp.taci.ir مراجعه کنید. در سایت ثبت نام کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. از طریق گزینه گواهینامه بین المللی رانندگی، روی زیرمنوی درخواست خرید، کلیک کنید.

بخش بعدی از روند نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی، بخش کنترل شرایط است. در این قسمت، چند سوال در مورد اعتبار گواهینامه ملی شما پرسیده شده. مطابق شرایط گواهینامه خود، گزینه مربوطه را انتخاب کرده و پس از پاسخگویی به سوالات و فعال کردن تیک کنار عبارت «شرایط و ضوابط فوق را مطالعه نموده و آن را می پذیرم»، روی دکمه ادامه کلیک کنید. در مرحله آخر اطلاعات هویتی و مدارک مورد‌نیاز را در سایت بارگذاری کنید. پس از اتمام این فرایند، منتظر تایید و ارسال مدرک توسط شرکت پست باشید.

هزینه دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی؛ هزینه بر اساس مدت اعتبار

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی در هر سال متفاوت است و در ابتدای سال اعلام می‌شود. در ادامه ما هزینه گرفتن گواهینامه بین المللی اعلام شده در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ را آورده‌ایم:

نوع خدماتقیمت به ریال
ترجمه گواهی نامه موتور یا خودرو۴,۳۰۰,۰۰۰
ترجمه گواهی نامه خودرو و موتور۴,۶۰۰,۰۰۰
ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو یا موتور۱۲,۱۳۰,۰۰۰
ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو و موتور۱۳,۲۰۰,۰۰۰
دفترچه مالکیت​۴,۰۰۰,۰۰۰​
پلاک ترانزیت (خودرو)۱۳,۰۰۰,۰۰۰
پلاک ترانزیت (موتور)۵,۶۰۰,۰۰۰
کارنه ۲ پاساژ ۵ برگی۱۰,۷۰۰,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی۱۱,۶۰۰,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی۱۲,۳۰۰,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی۱۳,۵۰۰,۰۰۰
کارت عضویت۱,۹۰۰,۰۰۰
مخدوشی غیر چاپگر۴۴۰,۰۰۰
علامت CD و IR۱۶۰,۰۰۰
تغییر نام کارنه دو پاساژ۱,۱۳۰,۰۰۰
تمدید کارنه دو پاساژ۲,۵۰۰,۰۰۰
گواهی حضور۵۶۰,۰۰۰
صدور قبض المثنی۵۶۰,۰۰۰
تغییر تریلر (انتقال پلاک)۲,۶۰۰,۰۰۰
برچسب رهگیری۱,۸۰۰,۰۰۰
ضرب مجدد پلاک ترانزیت۶,۳۰۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های حمل و نقل بدون کارنه۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های حمل و نقل با کارنه۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های مسافری با کارنه۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های خصوصی۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تمدید کارنه های صادر شده توسط کلوپ‌ها۱,۲۰۰,۰۰۰
تأئید سوابق مدارک بین الملل (اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت و …)۵۰۰,۰۰۰​
پیگیری مشکلات موردی اعضاء در پهنه جغرافیایی۵۰۰,۰۰۰​
پیگیری و هماهنگی جهت بازگشت اعضاء کلوپ به کشور مبداء۵۰۰,۰۰۰​

همان‌طور که گفته شد این هزینه‌ها ممکن است در سال آینده تغییر کند بنابراین بهترین راه حل بررسی قیمت اعلام شده در همان سال قبل از درخواست است. علاوه‌بر هزینه صدور گواهینامه بین‌المللی، ممکن است شما نیاز به بیمه اتومبیل یا هر نوع بیمه دیگری برای پیشگیری یا جبران خسارات احتمالی داشته باشید که هزینه‌‌ی بیشتر و متفاوتی را به‌دنبال دارد.

معرفی آدرس مراکز کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی برای مراجعه حضوری

تعداد نمایندگی‌های صدور اسناد در سراسر کشور بیش از ۲۰۰ مورد است که شما می‌توانید با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی، مراکز استان خود را جستجو یا از طریق سامانه گردشگری به شماره ۰۹۶۲۹ اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید. کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی در تهران ۳ شعبه دفتر مستقیم دارد که آدرس آن‌ها به شرح زیر است:

نام شعبهآدرسشماره تماس
شعبه آپادانا
خیابان خرمشهر ( آپادانا ) ، ابتدای خیابان شهید عربعلی ، بین کوچه یکم و سوم ، پلاک ۲ ، طبقه اول۱۱ – ۸۸۵۰۰۲۰۹ – ۰۲۱
شعبه آزادی
خیابان آزادی ، نرسیده به بهبودی ، کوچه وزارت کار ، پلاک ۱۶۱۹۳۴۰۰۰-۰۲۱
شعبه حسن آباد
خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک ۳۳۶۶۷۴۹۹۷۰-۰۲۱

برای مراجعه حضوری به هریک از مراکز ذی‌صلاح بهتر است قبل از شلوغ شدن مرکز مراجعه کنیم تا بتوانیم یک‌روزه گواهینامه بین‌المللی خود را دریافت کنیم.

بیمه سفرهای داخلی و خارجی؛ تضمین جبران خسارت در صورت بروز حادثه

در این مقاله به  هر آنچه که برای دریافت گواهینامه بین‌المللی نیاز است  اشاره شده است. اصل مدرک گواهینامه به همراه یک قطعه عکس ۳*۴، گواهینامه بین المللی قبلی در صورت داشتن اعتبار، اصل یا کپی از صفحه‌ی اول گذرنامه، تکمیل فرم درخواست، پرداخت هزینه‌های صدور گواهینامه، مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه است.

برای درخواست آنلاین گواهینامه بین‌المللی، سایت idp.taci.ir و برای مراجعه حضوری، مراکز کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی که از طریق شماره ۰۹۶۲۹ می‌توان اطلاعات نزدیک‌ترین مرکز را کسب نمود، فراهم شده است.

درصورتی‌که هرگونه سوال یا ابهام در مورد روند دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی و مدارک و ضوابط موجود داشتید، از طریق نظرات همین صفحه سوال خود را مطرح کنید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهند داد.

منبع: بیمه آسماری

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/z0cgVI