امروز چهارشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۳

سامانه کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان راه‌اندازی شد

در پی برگزاری نخستین رویداد صنعت دانش‌بنیان و امضای قرارداد همکاری میان پنج نهاد مرتبط، کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «علی بابایی» مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت و دبیر این کارگروه اظهار کرد: کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان با ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت و با عضویت نمایندگان معاونت علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در این کارگروه که هدف از تشکیل آن رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت آنها به حل مسائل ملی و راهبردی، بین‌المللی­سازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان، ایجاد پیوند میان شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و همچنین ارتقای توان تحقیق و توسعه است، موضوعات درسطح کلان و ملی که نیاز به هم‌افزایی و بهره‌برداری از ظرفیت نهادهای مختلف دارد، مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود تا از این طریق مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هموار شود.

مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت و دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان افزود: به‌منظور پیگیری امور مربوط به کارگروه، اطلاع‌رسانی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، سامانه کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده و درخواست‌های ارائه طرح‌های فن‌آورانه (RFP) درخصوص موضوعات کلان و اولویت‌دار بخش صنعت، معدن و تجارت توسط راهبران ابرپروژه‌‌ها تهیه و در سامانه بارگذاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعریف و راهبری و حمایت از ابرپروژه‌های پیشران و فن‌آورانه‌ای است که در راستای افزایش بهره‌­وری و ارتقا زنجیره ارزش رشته فعالیت­های صنعتی تعریف شده‌اند تا با بهره‌مندی از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال آنها به بنگاه‌های بزرگ و پیشگام نیازهای فن‌آورانه حوزه‌های مختلف صنعتی بر طرف شود.

بابایی در ادامه تاکید کرد: براین اساس چنانچه شرکت دانش‌بنیان یا فن‌آور توانمندی دارای دستاوردهایی در هریک از موضوعات اولویت‌دار باشد، می‌تواند به منظور همکاری در پروژه های مشخص شده پس از مطالعه RFP های بارگذاری شده، اطلاعات شرکت خود و مستندات مربوط به توانمندی‌ها یا طرح مرتبط با RFP های درج شده را در سامانه بارگذاری کند.

وی اضافه کرد: پس از بررسی‌ها و غربال اولیه طرح‌ها توسط مدیر هریک از پروژه‌ها، در صورت احراز توانمندی، از طریق برگزاری جلسه حضوری زمینه‌های همکاری تدقیق و مشخص خواهد شد.

مدیرکل دفتر فن‌آوری و نوآوری وزارت صمت همچنین گفت: RFP ابرپروژه‌های بخش صنعت، معدن و تجارت به تدریج در حال بارگذاری در سامانه مربوط است و شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور توانمند می‌توانند با مراجعه به سامانه kbi-samt.ir از جزئیات پروژه‌های مذکور اطلاع یابند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/rkzXpD