امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رونق گردشگری در منابع آبی

شرکت مدیریت منابع آب و شرکت توسعه گردشگری ایران با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک بخش آب کشور، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش فراسو، موضوع رونق گردشگری در تاسیسات آبی کشور شامل دریاچه سدها از سال‌های گذشته مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته بود.

بر اساس این طرح که موافقت‌نامه آن بین وزارت نیرو و سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وقت به امضا رسیده بود، مقرر شده بود با تدابیر وزارت نیرو و سازمان میراث‌فرهنگی امکان گردشگری در منابع آب فراهم شود.

همان زمان اعلام شد که ۱۷۰ دریاچه و مخزن سد و نیز بیش از ۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که با رعایت مقررات زیست‌محیطی امکان استفاده از این مواهب الهی برای مردم فراهم خواهد شد.

البته بحث رونق گردشگری در تاسیسات آبی در گذشته به دلیل نبود امکانات و وجود نگرانی‌هایی در باره حفظ کیفیت منابع آبی چندان مورد توجه نبود.

رونق گردشگری در منابع آبی شامل دریاچه سدها، تالاب‌های کم‌نظیر و اطراف رودخانه‌های بزرگ و مهم کشور، علاوه بر بهره‌مندی گردشگران از مناظر طبیعی کم‌نظیر این منابع، فرصتی فراهم خواهد کرد تا با شناخت هرچه بیشتر مراحل سخت تامین آب، تلاش برای حفاظت از آنها جدی‌تر گرفته شود.

وجود ۱۸۴ سد بزرگ با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ظرفیت قابل‌ توجهی برای توسعه گردشگری در منابع آبی است و از طرفی می‌تواند فرصتی برای حفاظت از منابع آب و تبدیل به یک‌رویه پسندیده همه‌گیر باشد.

اکنون بحث رونق گردشگری در منابع آبی کشور مجدد موردتوجه وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفته است.

طبق اعلام تازه وزارت نیرو، در راستای سیاست‌های کلان کشور و اجرای مفاد سند راهبردی توسعه گردشگری، همچنین تسهیل سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بخش آب کشور و توسعه و اجرای طرح‌های گردشگری پیرامون منابع و تاسیسات آبی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و شرکت توسعه گردشگری ایران برای مدت سه سال منعقد شد.

مطالعه پتانسیل‌یابی تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در بخش آب کشور و اجرای پروژه‌های گردشگری، رفع موانع و چالش‌های اجرای قرارداد پروژه‌های گردشگری آبی و تسریع و تسهیل در فرایند اخذ مجوزهای لازم، بخشی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

آشنایی گردشگران با فرایندهای تامین آب و جلب مشارکت آنها در حفظ و صیانت از منابع تأسیسات و مجاری آبی کشور، بازسازی ابنیه و سازه‌های تاریخی آبی و اشتغال‌زایی در طرح‌های گردشگری از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است.

مقرر شد پس از ارائه اطلاعات، ظرفیت‌های شناسایی شده و اعلام فهرست پروژه‌های دارای قابلیت گردشگری، شرکت توسعه گردشگری ایران نسبت به انجام مطالعات تکمیلی و سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی موردنیاز اجرای پروژه‌های مذکور اقدام کند.

با اجرای این تفاهم‌نامه علاوه بر اشتغال‌زایی و اجرای پروژه‌های بزرگ ملی و استانی، تمهیدات لازم به‌منظور ارتقا سطح بهره‌وری منابع آبی و بهره‌برداری بهینه از اراضی پیرامون تأسیسات و پیکره‌های آبی کشور و همچنین امکان درآمدزایی پایدار و درازمدت برای شرکت‌های تابعه فراهم خواهد شد.

پیش‌تر اشکان فرخ نیا کارشناس منابع آبی در باره رونق گردشگری در منابع آبی به خبرنگار ایرنا گفته بود: توسعه گردشگری در تأسیسات و منابع آبی قدم خوبی است برای‌آنکه مردم را نسبت به حفظ و نگهداری بهتر از آب و منابع آبی حساس کرد. باید به مردم آموزش داد که اگر مراقب آب و تأسیسات آبی نباشند و آنها را آلوده سازند این آلودگی در نهایت خود آنها را درگیر خواهد کرد.

فرخ نیا خاطرنشان ساخته بود: باید به کسانی که می‌خواهند گردشگر تأسیسات و منابع آبی باشند درست رفتارکردن با منابع آبی و چگونگی گردشگری در این تأسیسات را آموزش داد و حتی کودکان را حساس کرد تا اگر متوجه ورود آلودگی به این تأسیسات شدند خود پیشقدم برای جمع‌آوری شوند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/SrBlId