امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری مراسم افتتاحیه کمیته ایجاد، تحکیم و توسعه روابط بین‌الملل بانک مشترک ایران-ونزوئلا

کمیته ایجاد، تحکیم و توسعه روابط بین‌الملل با هدف توسعه تعاملات بین‌المللی بانک مشترک ایران – ونزوئلا با سایر کشورها به‌ویژه با کشور ونزوئلا در این بانک آغاز به کار کرد.
به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک مشترک ایران-ونزوئلا، مراسم افتتاحیه کمیته ایجاد، تحکیم و توسعه روابط بین‌الملل بانک مشترک ایران-ونزوئلا با حضور مدیرعامل، عضو هیئت مدیره و تنی چند از مدیران ارشد بانک و مدعوین برگزار شد.

محمد قضائی پاکدهی مدیرعامل بانک مشترک ایران-ونزوئلا در این جلسه با بیان این‌که برند این بانک متفاوت از سایر بانک‌های کشور بوده و شکل سهامداری یک بانک بین دو کشور تجربه خاصی است، اظهار داشت: بانک مشترک ایران و ونزوئلا علی‌رغم تک‌شعبه‌ای بودن، جایگاه مناسبی را در نظام بانکی به خود اختصاص داده که از آن جمله می‌توان به شاخص‌هایی نظیر سودآوری، جذب منابع، نسبت مصارف و نسبت مطالبات غیرجاری بانک اشاره کرد که با رعایت استانداردهای بهداشت اعتباری نسبت مطالبات غیر جاری به ۰٫۴۲ درصد رسیده که این مهم در نظام بانکی در جایگاه بسیار مطلوبی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه انتظارات از بانک مشترک ایران-ونزوئلا، نقش آفرینی در سطح بین‌المللی است ادامه داد: نظر به اهمیت توسعه تعاملات مالی با حوزه آمریکای لاتین- به‌ویژه ونزوئلا- دستورالعمل و آئین‌نامه تشکیل کمیته‌ ایجاد، تحکیم و توسعه روابط بین‌الملل در بانک مشترک ایران-ونزوئلا تدوین شد و در این راستا اقدامات مهم و اساسی در دستور کار هیات مدیره و شورای مدیران بانک قرار گرفته است.
قضائی پاکدهی با اشاره به این‌که بانک مشترک ایران-ونزوئلا مجوز تأسیس صرافی خود را دریافت کرده و در شرف راه‌اندازی آن است، عنوان کرد: با آغاز فعالیت صرافی و دریافت مجوز شورایعالی امنیت ملی، برنامه‌های بانک برای افزایش سهم در بازار ارز فراهم خواهد شد.
مدیرعامل بانک مشترک ایران-ونزوئلا تصریح کرد: با توجه به تطابق نیازهای وارداتی ونزوئلا با ظرفیت‌های صادراتی کشور، امکان توسعه تعاملات مالی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت از طریق ارائه خدمات جدید برای مشتریان فراهم خواهد شد.
در ادامه جلسه محمد حسین محمدی معاون توسعه کسب و کار بانک مشترک ایران-ونزوئلا تشکیل کمیته ایجاد، تحکیم و توسعه روابط بین‌الملل را متناسب با مأموریت بانک عنوان کرد و افزود: نظر به اهمیت موضوع تشکیل کمیته در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دستور کار هیئت مدیره بانک  قرار گرفت و با تشکیل نخستین جلسه این کمیته رسما فعالیت‌های کمیته آغاز خواهد شد.
محمدی سیاستگذاری در خصوص ارتباط با نهادهای ملی و منطقه‌ای، بررسی پیشنهادهای بانک در ابعاد فرامرزی، حضور فعال در مجامع بین‌المللی پولی و بانکی، توسعه مشارکت‌های بین‌المللی بانک و … را از اهداف مهم تشکیل این کمیته برشمرد.
در ادامه این جلسه عزت الله سلطانی مدیر اداره کل بین‌الملل با اشاره به گزارشی از عملکرد حوزه ارزی بانک، عنوان کرد: پس از تحریم بانک، فعالیت‌های ارزی از طریق روابط کارگزاری صورت می‌پذیرد که براین اساس در بانک‌هایی از کشور روسیه و بلاروس افتتاح حساب صورت گرفته و پیش‌نویس قرارداد کارگزاری با سه بانک مطرح ونزوئلا از جمله بندس در مرحله امضا قرار دارد.
سلطانی با بیان این‌که در حال حاضر یک خط اعتباری تهاتری نقدی (cash) بین بانک مشترک ایران-ونزوئلا و بانک بی آی دی (BID) در ونزوئلا جهت جابجایی منابع مالی فعال است، اظهار داشت: اعتبار ۳ میلیون یورویی جهت تأمین منابع برای خرید تراکتور از سوی ما صورت پذیرفته و خریداران تراکتور ایرانی در ونزوئلا می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
مهدی ابوالی مدیر اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک مشترک ایران-ونزوئلا نیز در ادامه ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های همکاری متقابل بین ایران و ونزوئلا، گفت: منطق عملیاتی یک بانک جهت فعالیت در این حوزه با تشکیل یک کنسرسیوم مالی معنادار خواهد بود که تحقق آن می‌تواند بانک مشترک ایران-ونزوئلا را به یک هاب ارائه خدمات -به‌عنوان پلتفرم خدمات بانکداری باز (Open Banking)- به شرکت‌ها در ونزوئلا و آمریکای لاتین تبدیل کند.
در پایان جلسه ظرفیت‌های صادرات به ونزوئلا، نحوه وصول مطالبات از طرف‌های ونزوئلایی، امکان‌سنجی برای ورود به بازارهای جدید از سوی اعضا و مدعوین جلسه از جمله نفیسه سادات صفوی- مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری خارجی در ایران، زهرا عبیری- رییس اداره امریکا لاتین سازمان توسعه تجارت ایران، مریم خلیلی- رییس اداره کل خزانه داری ارزی بانک توسعه صادرات ایران، علی طرزعلی- معاون ارز مرکز مبادله ارز و طلا، محمود حسینی- معاون دفتر بین الملل گمرک ج.ا.ایران، مصطفی موفق- مدیر کل بین الملل بانک مرکزی ج.ا.ایران، بهنام دنیاجو- مسئول ونزوئلا وزارت خارجه ج.ا.ایران، علی اصغر صادقی- مدیر مجامع گروه راهبران اقتصادی آرمان، موسی احمدی- معاون سرمایه گذاری گروه راهبران اقتصادی آرمان، سید حامد عسگری- معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/mAczFS