امروز شنبه، ۳ آذر ۱۴۰۳

ارتقای زیرساخت های پستی و توسعه سطح خدمت رسانی محور همایش ۴ روزه مدیران شرکت ملی پست

گزارش عملکرد هشت ماهه و تبیین اهداف نوین شبکه پستی کشور موضوعاتی بود که در همایش ۴ روزه مدیران شرکت ملی پست طرح و بررسی شد.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ همایش سراسری مدیران شبکه پستی کشور با هدف بررسی گزارش عملکرد هشت ماهه و  تبیین  اهداف نوین شبکه پستی کشور با حضور محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد.
محمود لیائی در افتتاحیه این نشست با تاکید بر اهمیت تبادل نظرو لزوم انتقال تجربه ها گفت: «بی تردید این انتقال تجربه ها در هم اندیشی حاضر مسیری برای بهبود عملکرد و بهره وری شرکت است.»
لزوم اجرای صحیح ساختار سازمانی جدید شرکت ملی پست 
محمود لیائی در آخرین روز از نشست سراسری مدیران شرکت ملی پست بر لزوم اجرای صحیح و دقیق ساختار سازمانی جدید تصویب شده توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تاکید کرد.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست به ورود ۱۰۰۰ ون پستی به شبکه پستی اشاره و بیان کرد: «در راستای تحقق مفاد تفاهم نامه های شرکت ملی پست با کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه اشتغال زایی در مناطق روستایی و محروم برای زنان سرپرست خانوار این تعداد ون تهیه تا به عنوان باجه های پستی در این مناطق عملیات قبول و توزیع مرسولات پستی را انجام دهد.»

راه اندازی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار صندوق هوشمند توزیع مرسولات پستی در سراسر کشور
وی در ادامه به طرح های مبتنی بر فناوری در راستای هوشمند سازی شبکه پستی از راه اندازی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار صندوق هوشمند توزیع مرسولات پستی در سراسر کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: «بر اساس پیش بینی های صورت گرفته صندوق های هوشمند توزیع مرسولات پستی باید ۱۰ درصد عملیات توزیع مرسولات را پوشش دهد.»
معاون وزیر ارتباطات افزود: «به دنبال این هستیم با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های دولتی، بیمارستان ها، دانشگاه های علوم پزشکی، شهرداری ها و… صندوق های هوشمند توزیع مرسولات را برای سهولت در دسترسی هموطمنان جانمایی نماییم.»
لیائی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران شبکه پستی کشور به افزایش رشد ترافیک مرسولات در نیمه دوم سال اشاره و خاطرنشان کرد: «در ابتدای آذر ماه همزمان با جمعه سیاه حجم زیادی از مرسولات و خریدهای اینترنتی وارد شبکه شد که به صورت تصادفی بر خلاف پیش بینی ها با ۳۷ درصد رشد مرسولات روبرو شدیم و با درایت مدیران و کارکنان به سلامت از این بحران خارج شدیم.»
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست به پیش بینی افزایش ۶۰ میلیون ترافیک مرسولات اشاره و تصریح کرد: «برای تحقق این پیش بینی ظرف ۳ سال آینده ۲هزار و پانصد نیروی شرکتی به مجموعه کارکنان شبکه با بررسی و تشخیص کمیته تخصصی تامین کنندگان در تمامی بخش های عملیات چهارگانه پستی افزوده می شود.»

بازنگری در سایر فرایندهای عملیاتی با بهره گیری از فناوری های نوین
مدیرعامل شرکت ملی پست به اصلاح برخی فرایندهای عملیاتی با بهره گیری از فناوری های نوین تاکید کرد و ادامه داد: «در مسیر هوشمند سازی شبکه پستی علاوه بر صرفه جویی هزینه ها و جبران کمبود نیروی انسانی باید با استفاده از ظرفیت های موجود و بازمهندسی برخی از فرایندهای اجرایی در راستای چابک سازی، ارتقای کیفیت خدمات و بهره برداری بهینه از امکانات گام برداریم.»
لیائی به حفظ کرامت نیروی انسانی در سطح کارکنان شبکه پستی از سوی مدیران تاکید و توصیه کرد: «مدیران قدرت انتقاد پذیری خود را بالا برده و با ایجاد محیطی سالم و ارتباط صمیمی با نیروی های زیر مجموعه خود، اقدامات صورت گرفته در بخش رفاهیات پرسنلی را تشریح نمایند.»
معاون وزیر ارتباطات به تغییر دیدگاه مدیران به سوی سیاست های کلان شبکه تاکید کرد و افزود: «خلق ترافیک جدید هم راستا با توسعه زیرساخت ها صورت می گیرد از این رو نگاه و تفکر مدیران باید سیستمی بوده و در این زمینه حداکثر تلاش خود را داشته باشند.»

توسعه همکاری های پستی بین الملل
رئیس هیئت مدیره در ادامه طی ارائه گزارشی دستاوردهای پستی سفر به کشورهای چین و  کره را در زمینه های مختلف تشریح کرد.
لیائی در ادامه به گسترش همکاری های بین الملل و افزایش مراودات با پست سایر کشورها اشاره کرد. گسترش تجارت الکترونیک بین الملل، تبادل تجربیات در راستای پیشبرد طرح تحول دیجیتال و هوشمند سازی فرایندهای اجرایی، برگزاری نمایشگاه های مشترک و چاپ تمبر مشترک از جمله مواردی بود که در این حوزه مطرح شد.

لزوم رصد و شناسایی توانمندی کارکنان 
وی به انضباط در هزینه های مالی تاکید کرد و گفت: «در حوزه مالی تمامی تراکنش ها باید به صورت شفاف و با دقت بالا انجام پذیرد.»
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به هزینه های صرف شده برای پرورش نیروی انسانی در سازمان، بر انتقال تجربه کارکنان تاکید کرد و گفت: «در حوزه نیروی انسانی با رصد توانمندی کارکنان در امر جانشین پروری تلاش و فرصتی های مناسب برای اثبات توانمندی کارکنان را فراهم نمایید.»

تحویل ۲ هزار دستگاه موتور سیکلت به پستچی ها 
علیرضا زرگوش عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در همایش سراسری مدیران شبکه پستی کشور اعلام کرد: «تا پایان سال جاری تعداد ۲هزار دستگاه موتور سیکلت جدید به پستچی ‌ها تحویل و وارد چرخه‌ی توزیع پستی خواهند شد. ضمن اینکه علاوه بر خرید و تزریق ۶۷ دستگاه کامیون و۵۰ دستگاه ون، خرید کامیون به تعداد مورد نیاز در دستور کار خرید می باشد.»
زرگوش با بیان اینکه پستچی‌ها، سفیران پستی جامعه هستند، گفت: «در راستای ایجاد انگیزه و همراهی با همکاران موزع پستی ۱۰ درصد سهم آورده به مبلغ ۷۰ میلیون ریال به‌عنوان رفاهی نوسازی ناوگان حمل و نقل موتوری به موزعینی که در این‌ مرحله واجد تحویل موتور سیکلت هستند، بصورت بلاعوض پرداخت شد.»
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با تاکید بر لزوم افزایش ترافیک با ارزش افزوده، ارتقای ارائه خدمات به مشتریان به منظور افزایش رضایت‌مندی، افزود: «فرایندهای پستی نیاز به باز مهندسی مستمر داشته و ارائه سرویس‌های مطلوب باید با سرعت و تسهیل گری همراه باشد.»

بهبود معیشتی کارکنان و پرداخت به ذینفعان
زرگوش با اعلام‌ اینکه خوشبختانه در پرداخت  رفاهیات، بهبود معیشتی کارکنان و پرداخت به ذینفعان به نقطه مطلوبی رسیده‌‌ایم گفت: «به دلیل مدل درآمد_هزینه‌ای شرکت ملی پست، پیوسته به جذب ترافیک و بازارهای مالی جدید نیاز داریم.»
زرگوش با بیان اینکه تعرفه‌های خدمات پستی تا حدودی منطقی‌سازی شده است ، گفت: «با این وجود همچنان تا رسیدن به نقطه‌ی سر به سر فاصله داریم و به منظور دستیابی به این مهم و شفاف سازی میزان مطالبات، باید از عقد قرارداد و اعمال درآمد‌هایی که امکان وصول ‌مبالغ آن‌ها وجود نداشته یا زمان‌بر است خودداری شود.»
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به لزوم توسعه مراکز تجزیه و مبادلات، تزریق تجهیزات، بهسازی و نوسازی برخی دفاتر و مراکز پستی، خواستار همفکری و هم‌اندیشی مدیران کل استان‌ها در خصوص اخذ وجوه از محل تملک دارایی‌های پستی شد.

راه‌اندازی اتحادیه تعاونی‌ مسکن کارکنان شرکت ملی پست 
سعید شریف زاده عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست از راه‌اندازی اتحادیه تعاونی‌ مسکن و پیگیری‌ها در خصوص تخصیص زمین و ساخت مسکن با مشارکت وزارت ارتباطات، وزارت راه و شهرسازی و انبوه‌سازان به پرسنل این شرکت خبر داد.
عضو هیئت مدیره با بیان اینکه شرکت ملی پست می‌تواند همکاری مطلوبی با بخش خصوصی داشته باشد، خواستار هوشیاری و درایت مدیران در دستیابی به درآمد و ترافیک بیشتر شد.
شریف‌زاده با اشاره به اینکه رکن اول هر سازمان نیروی انسانی است، گفت: «ارتقای سطح معیشت، تکریم و حفظ حرمت کارکنان از مهمترین اولویت‌ و رسالت‌های مدیران شبکه پستی است.»
وی با اشاره به عضویت شرکت ملی پست در قرارگاه جوانی جمعیت، خواستار اهتمام ویژه مدیران در اجرای سیاست‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برنامه‌های ابلاغی وزارت متبوع، در پست شد.
شریف‌زاده‌ با بیان‌ اینکه کارکنان شبکه پستی جزو پرتلاش‌ترین و محجوب‌ترین کارکنان دولت هستند گفت: «در راستای تکریم این خانواده بزرگ و ارتقای سطح رفاهیات، در گام‌های بعدی برنامه‌هایی برای تاسیس بیمارستان، باشگاه‌های ورزشی،‌ تالارهای پذیرایی برای پرسنل پستی را داریم.»

اختصاص ۱۰۰۰ دستگاه ون پستی برای توزیع مرسولات نقاط روستایی محروم و کم برخوردار 
مهدی چمن زاد دیگر عضو هیئت مدیره به ظرفیت های مغفول مانده در روستاهای کشور اشاره و خاطر نشان کرد: «شبکه پستی کشور در حال حاضر ۵ هزار نقطه تماس روستایی دارد که با مولد سازی و استفاده از ظرفیت های مساجد روستایی باید این نقاط را در راستای ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توسعه کسب و کارها به حداکثر برساند.»
وی ادامه داد: «در این راستا در نظر داریم تعداد هزار دستگاه ون پستی را در نقاط روستایی محروم و کم برخوردار برای قبول و توزیع مرسولات روستایی تهیه و جانمایی نماییم .»
چمن زاد با اشاره به اینکه شبکه پستی کشور با حمایت مقام عالی وزارت در جایگاه مطلوبی قرار گرفته است و عملکرد رضایت بخشی دارد، بیان کرد: «شرایط موجود نویدبخش حرکت به سوی اقدامات نوین در راستای توسعه و تحول گرایی در شرکت ملی پست است.»
این عضو هیئت مدیره با اشاره به ریل گذاری های صحیح انجام شده در سال های اخیر گفت: «امروز پست در نقطه عطفی قرار گرفته است تا با پوست اندازی به پست نوین تبدیل شود.»
چمن زاد با اشاره بر همفکری تیمی در سطح مدیران بر افزایش قدرت متقاعد سازی تاکید کردو از بهینه سازی وضعیت موجود به عنوان راهبردی مدیریتی نام برد.

بهره گیری از توان بخش خصوصی در ارتقای حوزه لجستیک 
عضو هیئت مدیره به بهره گیری از توان بخش خصوصی پیرامون پست آماد و لجستیک پستی اشاره کرد و گفت: «باید با همکاری با بخش خصوصی به دور از هرگونه تداخل در عملیات پستی کنونی، مرسولات بالای  ۵۰ کیلو گرم تا ۲و نیم تن را نیز پوشش دهیم.»
وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از مولد سازی املاک پستی، افزود: «در این زمینه ابتدا شناسایی دقیق املاک شرکت ملی پست در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و در ادامه با کارشناسی های انجام شده، املاک موجود در سه گروه فروش، حفظ و توسعه دسته بندی می شود.»
چمن زاد به کارگروه ملی اقتصاد دیجیتال در سطح استان ها اشاره کرد و خواستار استفاده مدیران پستی از ظرفیت ها و منابع این کارگروه‌ها شد.
این عضو هیئت مدیره به اتمام پروژه ملی جی نف تا پایان سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: «تمامی مدیران استانی  با تعامل و همکاری با سایر اعضای کارگروه، سرعت در پیشرفت پروژه را در دستور کار خود قرار دهند.»

راه‌اندازی “سامانه جامع نیروی انسانی شرکت ملی پست” 
حمیدرضا فتاح از راه‌اندازی “سامانه جامع نیروی انسانی شرکت ملی پست” در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «این سامانه به منظور تسهیل در مدیریت منابع انسانی و با هدف یکپارچه‌سازی فرایندهای این حوزه، طراحی شده است.»
فتاح با اعلام اینکه سامانه جامع منابع انسانی شرکت ملی پست به زودی راه اندازی خواهد شد، از تعیین بهترین شیوه مدیریتی برای کارکنان، هدفمندسازی، وساماندهی آرشیو اطلاعات پرسنل، افزایش بهره‌وری، ارتقای سرعت و کیفیت انجام فرآیندهای منابع انسانی، جلوگیری از هدر رفت منابع و بهبود زیرساخت‌های آموزش پرسنل به عنوان مزایای این سامانه نام برد.
تهیه و تدوین سند راهبردی نیروی انسانی، بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی واحدهای اجرایی به منظور اخذ مجوز استخدام، تدوین دستورالعمل ارزیابی و توسعه شایستگی‌های اختصاصی مدیران، اجرای طرح ارتقای سطح شغلی پست به منظور اختصاص ردیف کارشناس و رئیس اداره به کارکنان موزع و متصدیان تجزیه و توزیع، پیاده‌سازی مدل مفهمومی بهای تمام‌شده خدمات و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای جامع مالی تحت وب از جمله مواردی بود که معاون پشتیبانی و توسعه منابع شرکت ملی پست در بیان اهم اقدامات این حوزه؛ به آن ها اشاره کرد.

تسریع فرایند ژئوکدسازی در تمامی نقاط شهری و روستایی کشور 
سرپرست حوزه معاونت توسعه فناوری اطلاعات، امنیت شبکه و هوشمندسازی در همایش مدیران شرکت ملی پست خواستار تسریع در به هنگام سازی و تکمیل پروژه ی ژئوکدسازی در تمامی نقاط شهری و روستایی شد.
لیایی با تاکید بر پیگیری امور مرتبط با نام گذاری و تخصیص پلاک اماکن از شهرداری ها و دهیاری ها خواستار  پیگیری تامین نقشه های به روز شده نقاط شهری پیش از آغاز عملیات بهنگام سازی و همچنین تسریع در اجرای برنامه عملیاتی ابلاغی از سوی اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شد.
وی با اشاره به تجهیز ۶ هزار موزع به دستگاه‌های اندروید پوز به ‌پرداخت ملت، برای پرداخت هزینه پستی مرسولات کرایه در مقصد و کارت های سوخت،بر ترغیب استفاده حداکثری موزعین از این امکان تاکید کرد.
لیایی ارتقای سطح کیفی خدمت رسانی به مشتریان و افزایش رضایتمندی آنان را حائز اهمیت دانست و گفت: «نظارت و کنترل بر عملکرد متصدیان و کارشناسان از عوامل مهم در کاهش بی ترتیبی ها است.»
وی با بیان این مطلب که لازمه هوشمند سازی بررسی دقیق مشکلات فناوری موجود در استان ها و انعکاس آنها به اداره کل فناوری اطلاعات است، بر تخصیص ردیف های سازمانی فناوری اطلاعات به افراد مرتبط تاکید کرد.
لیایی در خصوص اهمیت مدیریت  بهینه استفاده از تجهیزات، عنوان داشت: با توجه به هزینه بالای تجهیزات، مدیران موظف به استفاده بهینه و با دقت از تجهیزات در اختیار هستند و جهت بهره برداری از این اموال، می بایست در اسرع وقت ضمن پایش کامل اموال موجود در انبارها، نسبت به ارسال لیست اموال بدون استفاده به این حوزه اقدام نمایند.
لیایی در بخشی دیگری از سخنان خودبر اهمیت توجه به موضوع امنیت شبکه و دقت کافی مدیران به بخشنامه های ارسالی، اصلاح و ارتقای خطوط مخابراتی، به روزرسانی و ارسال جداول دفاتر و نقاط برخط استان جهت انتقال تمامی خطوط مرتبط با نقاط برخط برروی فیبرنوری تاکید کرد.

رونمایی از ۴ تمبر یادبود تا پایان سال 
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست از چاپ و انتشار ۴ تمبر یادبود و ۲ تمبر مشترک با کشورهای عمان و عراق تا پایان سال جاری خبر داد.
محمد احمدی گفت: «پس از ۲ سال توقف انتشار تمبر یادبود تا پایان سال جاری۲ تمبر مشترک با کشورهای عراق و عمان و همچنین ۴ عنوان تمبر  با موضوعات مختلف رونمایی خواهد شد.»
احمدی با ارائه گزارشی از عملکرد ترافیک و درآمد شبکه پستی کشور در سال جاری گفت: «با همت و تلاش تمامی ارکان شبکه از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کارنامه مطلوبی با رشد درآمد ۷۲ درصدی داشته ایم.»
معاون فنی و بازرگانی خطاب به مدیران اجرایی مجموعه خواستار اجرای اهداف استراتژیک شبکه با رویکرد مدیریت بازار مبتنی بر تفکر اقتصادی، هوشمند سازی فرایندهای عملیاتی با رویکردهای فناورانه، بهینه سازی ظرفیت های عملیاتی، افزایش وفاداری مشتریان و تلاش در راستای ارتقای برند سازمانی شد.
وی در ادامه به مقایسه سهم ترافیک و درآمد در سرویس های مختلف پستی پرداخت و بر ارتقای کیفیت خدمات در راستای جلب رضایت مشتریان در عملیات چهارگانه پستی به ویژه در فرایند عملیات قبول مرسولات با تکیه بر آموزش و نظارت های مستمر بر عملکرد متصدیان باجه های قبول تاکید کرد.
احمدی با اشاره به اهمیت سرویس های نوین پستی بر بستر فناوری به ویژه سرویس احراز هویت مکانی بر نظارت مستمر در روند اجرای آن تاکید کرد و افزود: «فرایند صحیح اجرای این سرویس ها علاوه بر توسعه سرویس های الکترونیکی و پست نامه ها، ارزش افزوده ی مطلوبی را برای شبکه به دنبال دارد.»
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست به اقدامات صورت گرفته در حوزه قراردادهای کلان بازار پست نامه اشاره کرد و گفت: «طی ماه های گذشته با اضافه شدن وب سرویس پستی در قراردادهای فراجا مشکلات توزیع این مرسولات به حداقل می رسد.»
احمدی به تدوین الگوی جدید ارزیابی در راستای اجرای نظام هدایت عملکرد اشاره کرد و گفت: «با این اقدام علاوه بر استاندارد توزیع گشت نامه رسانی، بازنگری در نظام مدیریت پرداخت موزعین  (PFP) صورت می گیرد.»
وی در پایان به پروژه های افتتاح شده در هفته پست اشاره کرد و گفت: «با پیاده سازی این پروژه ها در نقاط مختلف کشور  مثل صندوق های توزیع هوشمند در افق یک ساله کاهش ۱۰ درصدی حجم خورجین های موزعین را شاهد خواهیم بود.»
گفتنی است مدیران حوزه های مختلف ستادی پست  و نمایندگان پست  استانها در این نشست نسبت به ارائه گزارش عملکرد، انتظارات، چالشها، راه حل ها و برنامه های آتی خود پرداختند .

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/nIeEXS