برای بررسی این موضوع با علیرضا نمازی شبستری مدیرعامل شرکت آتیه سازان حافظ گفت وگو کردیم.
وی در این گفت وگو به مباحث مهمی در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان اشاره داشت که متن این گفت وگو به شرح ذیل است:
همانطور که جنابعالی هم قطعاً مستحضر هستید و اخبار آن را دنبال مینمایید در برنامه هفتم توسعه مسئله بازنشستگی با توجه به روند سالمند شدن جامعه ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مورد توجه مردم و رسانهها قرار گرفته است؛ با توجه به تخصص علمی شما از سویی و مسئولیت فعلیاتان به عنوان مدیرعامل شرکت آتیه سازان حافظ که عمدتاً خدمات بیمه درمان تکمیلی به بازنشستگان ارائه مینماید چه برنامهها و اقداماتی را در راستای ارتقا و توسعه امر درمان و بیمه درمانی این عزیزان دارید؟
نمازی: با سلام و تشکر از شما بابت توجه به این مسئله فوق العاده مهم که با توجه به پرداخته شدن به آن به طور گسترده توسط رسانهها و بحرانهای قابل پیشبینی صندوقهای بازنشستگی از سویی و توجه ویژه دولت سیزدهم به این موضوع و بالاخص رئیس جمهور محترم که از آغاز به کار این دولت و حتی قبل از آن در تمامی برنامههای کلان و ملی توجه ویژه به جامعه بازنشستگی داشته اند و تاکیدات جناب آقای دکتر عین الهی مقام عالی وزارت در این راستا و این که جا دارد در همین ابتدا عرض کنم که در بدو شروع به کار بنده فرمایش مدیرعامل محترم سازمان بیمه سلامت جناب آقای دکتر ناصحی پیرامون ارتقا سلامت بازنشستگان عزیز که میبایست به عنوان مهمترین برنامه و هدف در دستور کار قرار گیرد؛ از این که در خدمت شما بابت پرداختن به این موضوع فوق العاده مهم هستم بسیار خوشحالم و مستقیم به سراغ پاسخ سوال شما میروم.
ما امروز یک مسئله مهم داریم و آن معضلات و مشکلات مربوط به بیماریها و ایجاد سازوکارهای درست در زمینه تشخیص و شناخت بیماری و تربیت نیروی انسانی لازم اعم از پزشک و پرستار است که به حمد الهی در این دولت اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت پذیرفته و از طرف دیگر با مسئله بسیار مهم اقتصاد سلامت و در راس آن مسئله بیمههای درمانی روبرو هستیم؛ در حال حاضر پوشش بیمهای جامعه بازنشستگی کشور دارای روند یکسان و مشابه نیست لذا تخصیص منابع و مدیریت نمودن فرایندها از تشتت و چندگانگی رنج میبرد لذا مهمترین برنامه کاری که بنده در این دوران تصدی مسئولیت چند ماهه ام دنبال کرده ام ایجاد ساز و کار لازم به منظور اصلاح رویههای اشتباه در امر بیمههای درمان تکمیلی این جامعه بزرگ و انطباق آن با موازین علمی و پذیرفته شده است.
لطفاً دقیقتر به موضوع سازوکارهای مختلف بیمهای و اینکه چه تاثیری در امر سلامت بازنشستگان دارد اشاره فرمایید.
نمازی: بنده با توجه به رشته تخصصی خودم در طب سالمندی قبل از تصدی مسئولیت فعلی با توجه به روابط گستردهای که با جامعه بازنشستگی داشتم همواره از ابراز نارضایتی برخی از این عزیزان اطلاع داشتم و لذا بلافاصله پس از آغاز به کارم به سراغ شناسایی ریشههای ایجاد این مشکلات و بالتبع بر اساس مسئولیت قانونی و شرعی محول شده حل و برطرف نمودن آنها رفتم، اما مطلبی که با آن روبرو شدم این بود که اساساً شرکت آتیه سازان حافظ در پوشش بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری نقش رسیدگی کننده به اسناد را دارد و این قرارداد در قالب حق العمل کاری منعقد گردیده است و تماماً تامین منابع مالی لازم برای جبران هزینههای خدمات درمانی مردم بر عهده صندوق بازنشستگی است و علیرغم تلاش مدیران آن صندوق، اما با توجه به پرداخته نشدن تخصصی به این امر مهم، با معضلات بسیاری روبرو هستیم که یکی از مهمترین آنها بدهی انباشت شده صندوق بازنشستگی کشوری به موسسات درمانی سراسر کشور است که تامین کنندگان اصلی سلامت بازنشستگان هستند و این امر اختلال جدی در زمینه تامین سلامت ایشان به وجود آورده است.
سوال اینجاست که چرا این مدل از قرارداد مورد پذیرش شرکت قرار گرفته است. جنابعالی چه برنامهای برای اصلاحات مورد نظر که به آن اشاره کردید دارید؟
نمازی: به هر حال با توجه به مناقصه برگزار شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری در ابتدای سال ۱۴۰۲ با همان شرایطی که در بالا توضیح دادم قرارداد با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد گردیده بود و بالتبع بنده نیز که پس از آن عهدهدار مسئولیت شدم وظیفه ادامه تعهد پذیرفته شده قبلی را داشته و دارم، اما مطمئناً با توجه به نشستها و جلسات متعدد با کانونهای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و مدیران محترم آن صندوق در آینده این ساز و کار مورد قبول شرکت قرار نخواهد گرفت و توصیه و برنامه جدی ما که پیشنهادات لازم نیز به مسئولین امر ارائه گردیده است، تنظیم و اجرای قرارداد در قالب قرارداد بیمهای و سرانهای میباشد که انشاءالله با تجمیع و یکسان سازی تعهدات فی مابین آحاد جامعه بازنشستگی شاهد اتفاقات خوب برای این قشر عزیز خواهیم بود.
در مورد قرارداد کانونهای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برنامههای جنابعالی چیست و این گروه در مورد بیمه درمان تکمیلی جامعه تحت پوشش خود چگونه اقدام نموده اند؟
نمازی: در مورد قرارداد کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با توجه به ماهیت بیمهای و سرانهای بودن قرارداد تدابیر و برنامههای در نظر گرفته شده به ویژه در ۵ ماهه اخیر با رشد و توسعه خوبی روبرو بوده است از جمله اینکه تعداد موسسات درمانی طرف قرارداد که به صورت آنلاین خدمات را به مردم ارائه مینمایند از حدود ۵۰۰۰ مرکز درمانی به ۸۰۰۰ هزار موسسه درمانی بیمارستانی، آزمایشگاهی و تصویربرداری افزایش یافت که از جمله انعقاد قرارداد با داروخانههای ارائه کننده داروی بیماران خاص که داروخانه ۱۳ آبان یکی از آنها بود منجر به جلب رضایت دریافت کنندگان خدمات شد.
کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با انتشار آگهی فراخوان بیمه درمان تکمیلی هر ساله که امسال هم در اواسط آبان ماه در روزنامه کار و کارگر به این امر مبادرت نمودند، تعهدات درخواستی خود را اعلام مینمایند که در هفته گذشته پس از اعلام نرخ سرانه از سوی این شرکت در مهلت قانونی ذکر شده در آگهی فراخوان و طی شدن تشریفات قانونی مربوط به بازگشائی پاکات و برگزاری نشستهای متعدد تخصصی به منظور اجرای بهینه قرارداد در سال جاری؛ توافقات نهایی در روز ۳۰ آبان ۱۴۰۲ صورت گرفت و به امضا طرفین رسید و قرارداد سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ با قیمت ۳۱۰ هزار تومان برای هر نفر ماهانه که نسبت به سال گذشته با افزایش تعهد برای بیماران خاص و صعب العلاج و جراحیهای سنگین از ۷۵ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان و همچنین افزایش سقف خدمات آزمایشگاهی با توجه به اهمیت این امر در پیشگیری از بیماریها و مراجعات زیاد مردم از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان؛ خدمات از بامداد اول آذر ۱۴۰۲ آغاز شد که با توجه به نیاز مبرم جامعه و به ویژه بیماران مبتلا به بیماریهای خاص که از درگاه ایزد منان آرزوی شفای عاجل تمامی بیماران را دارم؛ با توجه به اتمام سقف خدمات در قرارداد قبل و انتظار چند وقته ایشان برای آغاز به هنگام قرارداد ظرف مدت ۹ روزی که از آغاز قرارداد در سراسر کشور سپری گردیده است با صدور بیش از ۳۰ هزار معرفی نامه برای بیماران خاص و جراحیهای فوق تخصصی و همچنین تاکیدی که بر پرداخت هزینههای درمانی در کوتاهترین بازه زمانی ممکن از ابتدای قرارداد وجود داشت با پرداخت خسارات مردم در بازه زمانی ۵ روزه در همین مدت آغاز قرارداد، به حمد و قوه الهی طلیعه ارائه خدماتی در شان و در خور جامعه بزرگ بازنشستگی کارگری پدیدار گردید.
از زمان شروع به کار جنابعالی یکی از مواردی که با استقبال گسترده جامعه بازنشستگی روبرو گردیده بیان شفاف مشکلات و دستورات صریح و قاطع جنابعالی در رفع برخی از معضلات است که فقط یک نمونه آن دریافت هزینه برخی خدمات بود که در مطب پزشکان صورت میگرفت و با مقررات هم تباینی نداشت؛ برای استمرار این امر برنامهای دارید؟
نمازی: بله حتماً؛ به نکته بسیار مهمی اشاره نمودید دلیل اتخاذ راهبردی که ذکر فرمودید نشات گرفته از سیاستهای دولت خدمتگزار و تاکیدات مقام عالی وزارت و مدیرعامل محترم سازمان بیمه سلامت ایران میباشد که به عنوان یک سیاست راهبردی و کلان از سوی هیئت محترم مدیره سازمان بیمه سلامت ایران و هیئت محترم مدیره این شرکت نیز به عنوان یک برنامه کاری تعریف شده مورد توجه است و آن اینکه «مردم غریبه نیستند» که بارها از زبان ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر رئیسی این جمله را شنیده ایم؛ لذا عرض بنده اینست که ما فقط باید خدمت به مردم را ببینیم و آن هم خدمت با کیفیت و بی منت و مطمئن باشید اگر در جایی هم مشکلی داشته باشیم آن را شفاف با مردم در میان خواهیم گذاشت.
شاید یکی از ویژگیهای شرکت آتیه سازان حافظ ارتباط خاص و ویژه آن با سازمانهای بیمهگر پایه است که در امر تبادل اطلاعات و سایر امور زمینه خدمت رسانی تخصصیتر و بهتر را فراهم مینماید؛ در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته و چه برنامههایی در پیش رو هست؟
نمازی: شرکت آتیه سازان حافظ به عنوان بازوی اجرایی سازمان بیمه سلامت ایران در عرصه بیمه درمان تکمیلی نقش ممتاز و پیشرو در تنظیم بازار و همچنین اجرای نسخه الکترونیک که یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم بوده و مدیریت ویژه مدیرعامل محترم سازمان بیمه سلامت ایران در پیشبرد و اجرای این طرح یکی از افتخارات خدمت به مردم را در چند دهه اخیر رقم زد.
در کنار این با مصوبه مجلس شورای اسلامی و اقدامات و پیگیریهای موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات بزرگی نظیر تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج برای جبران هزینههای این بیماران صورت گرفت که با تعیین سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان متولی اجرا و اقداماتی که در این راستا روی داده است باری بزرگ از دوش این عزیزان و خانواده هایشان برداشته شده است و همچنین رایگان نمودن بیمه برای بیش از ۶ میلیون نفر از هموطنان در دهکهای درآمدی کمتر برخوردار و اختصاص مابه التفاوت ارز ترجیحی به منظور کنترل و مدیریت قیمت دارو و اقلام پزشکی دیگر، نمونههایی از خدمات صورت گرفته در طی این دوران بوده است.
همچنین در این یک دهه اخیر این شرکت در در تعاملی سازنده با سازمان تامین اجتماعی که نقش بزرگ در تامین سلامت جامعه دارد تمام تلاش خود را صرف این نموده که بازنشستگان تامین اجتماعی بهترین خدمات را دریافت نمایند و ضمن تقدیر و تشکر ویژه از مدیران خدمتگزار آن سازمان بزرگ؛ امیدوارم با پرداخت به هنگام حق سرانهها ما را در انجام تکلیف خدمت به مردم همانند همیشه یاری نمایند.