وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود تداوم تحریمها، در یک سال گذشته شاهد رشد ۳۳درصدی ترانزیت و عبور کالا از کشور هستیم.
به گزارش فراسو، “مهرداد بذرباش” امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل شبستان مصلی امام خمینی تهران افزود: از روز نخست حضور در وزارت راه و شهرسازی شعار “مرز جای عبور و مرور کالا است نه توقف” را در همه مذاکرات نشستها و برخوردهای خود مدنظر قرار دادیم.
وی با بیان آنکه اگر میخواهیم به نقش کریدوریمان در منطقه برسیم، باید بتوانیم کارهای بزرگتر و متفاوتتر و پیگیریهای اساسیتری انجام دهیم، گفت: اگر میخواهیم راه ابریشم که در اصل متعلق به ایران بوده را احیا کنیم باید سرعتمان را افزایش داده و عقب ماندگیها را جبران کنیم.
وی با اشاره به اینکه تکمیل و رشد راههای مواصلاتی در یک سال اخیر در دستور کار بوده و پروژههای کم سابقه به بهرهبرداری رسیده است، اظهار داشت: بهرهبرداری از پروژه همدان- سنندج که استان کردستان را از بنبست ریلی خارج کرد، در زنجیره مواصلاتی شرق کشور نقش مهمی دارد، از جمله این پروژهها بود.
بذرپاش درباره ضرورت بهرهبرداری از پروژه بستان آباد- تبریز نیز یادآور شد: بیش از ۴۵ سال است از محور شلمچه- بصره به طول ۳۰ کیلومتر بعنوان قطعه ای یاد می کنیم که می تواند ما را به سواحل مدیترانه و اروپا متصل کند اما اکنون عملیات اجرایی در آن سرعت بیشتری گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق انجام شده در خصوص پروژه رشت- آستارا، گفت: این پروژه قطعه مفقودهای بود که سالها قرار بود اجرایی شود و کریدور شمال- جنوب را تکمیل کند لذا قراردادهای آن بزودی اجرایی و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال جدید میلادی آغاز خواهد شد.
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به انعقاد قراردادهای متعدد صادرات خدمات فنی و مهندسی، بیانداشت: از جمله این قراردادها توافق ۲۰۰ میلیون دلاری احداث جاده توسط شرکتهای ایرانی در ارمنستان و توافق ۵۵۰ میلیون دلاری احداث ۲۴۰ کیلومتر جاده در ترکمنستان است.
وی همچنین به توافق با جمهوری آذربایجان در تعریض کریدور ارس از آببند تا جلفا اشاره و تصریح کرد: بیش از ۱۵ سال بود که قرار بود این پروژه رقم بخورد، اما به دلایل مختلف اجرایی نمیشد و باید گفت هر یک از این پروژهها تبدیل به پروژههای مزمن شده بود.
پذرپاش با اشاره به بهرهبرداری از بزرگترین قطعه آزادراهی کشور یعنی آزادراه اصفهان- شیراز، ادامه داد: همچنین مسیر دیگری از سمت اصفهان به بوشهر تعریف شده که میتواند ما را به دریا متصل کند.
وی معتقد است: صحبت از توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن تکمیل شاهراههای ریلی، جادهای و همچنین توسعه هوایی و دریایی بیشتر شبیه شوخی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه هفتم توسعه، ترانزیت سهم و نقش بالاتری خواهد داشت. همچنین احداث مراکز لجستیک که در گذشته در کشور رها بود، در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در حال بررسی است.
بذرپاش خاطرنشانکرد: تعریف پروژههای جدید راهبردی خدمات پروژه “ایران راه”، تصویب و ترمیم قوانین برای نقش آفرینی متفاوتتر و همچنین مذاکرات بینالمللی برای بازگرداندن نقش ایران در حوزه حمل و نقل ترکیبی در حال اتفاق افتادن است.
وی تاکید کرد: همچنان در حوزه نرمافزار که از گذشته مغفول مانده بود، ضعف داریم و به همین منظور برنامههای متعددی تعریف شده که باید برای مواردی همچون گمرک سبز، ترانزیت یکسره و غیره تدابیر مناسب اتخاذ شود.
وزیر راه و شهرسازیبا بیان آنکه در کشور با ضعف شرکتهای بزرگ حمل و نقل چند وجهی مواجهیم و باید گفت هنوز آماده پذیرایی از بارهای بزرگ بینالمللی نیستیم، گفت: در این زمینه مذاکرات با این شرکتها آغاز شده و علاوه بر توسعه و رشد شرکتهای موجود، هر کجا لازم بود به ایجاد شرکتهای جدید برای ایفای نقش بزرگ در منطقه دست خواهیم زد.
بذرپاش به حضور بیش از ۸۵ شرکت دانش بنیان در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اشاره کرد و گفت: این شرکتها به ویژه در حوزه نرمافزاری میتوانند به یاری ما بشتابند.
همزمان با هفته حمل ونقل، هفتمین نمایشگاه حملو نقل، لجستیک و صنایع وابسته با شعار “حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی” از ۲۷ تا ۲۹ آذرماه در شبستان مصلی تهران برگزار میشود. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت های حوزه حمل و نقل در همه شقوق از جمله هوایی، دریایی، جادهای و ریلی، شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها و دانشگاهها و مراکز آموزشی حضور دارند.