امروز شنبه، ۲ تیر ۱۴۰۳

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: موافق افزایش درآمد‌های مالیاتی با سازوکارهای منطقی هستیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر کشور‌های دنیا ۸۰ درصد بودجه ‌شان را از مالیات تأمین می ‌کنند.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشتر کشور‌های دنیا ۸۰ درصد بودجه ‌شان را از مالیات تأمین می‌کنند، بیان داشت: ما موافق درآمد‌های مالیاتی هستیم اما نه به معنای فشار آوردن به بعضی از مؤدیان. در حال حاضر بحث کتمان مالیاتی جدی است، یعنی کسانی که مالیات می‌ دهند کمتر می ‌دهند و کسانی هم هستند که اصلاً مالیات نمی‌ دهند، بنابراین باید به سمت تکمیل سامانه مؤدیان برویم.

طغیانی افزود: علاوه بر تکمیل سامانه مؤدیان، باید به سمت مالیات بر سوداگری نیز برویم. اگر این دو را با هم ببینیم بخشی از فرار‌ها و کتمان‌های مالیاتی نیز رفع می ‌شود و روز به روز مالیات اثر خودش را در بودجه بیشتر نشان می ‌دهد.

وی ساماندهی معافیت‌ها را یکی دیگر از اقدامات موثر در این زمینه عنوان کرد و گفت: بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران از مالیات معاف هستند و درآمد هم دارند. تا می ‌گوییم بخش کشاورزی همه یاد کشاورزی خرد و زارع می ‌افتند که ما هم معتقدیم این‌ها باید معاف شوند ولی عده ‌ای در بخش کشاورزی درآمد‌های کلان دارند که معاف هم هستند و باید از این معافیت خارج و مشمول پرداخت مالیات شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که مصوب می ‌کنیم در حوزه ‌های فرهنگی هر کسی کار می ‌کند معاف از مالیات است. در چند سال اخیر در بودجه معافیت انتشارات کمک آموزشی را برداشتیم، چراکه این معافیت حق نبود و این‌ها سود‌های کلان دارند.

طغیانی گفت: باید سیاستگذاری در مورد معافیت‌های مالیاتی را اصلاح کنیم تا انتظار افزایش درآمد‌های مالیاتی را داشته باشیم. در حوزه‌های زیادی معافیت‌های مالیاتی تبدیل به محلی برای فرار مالیاتی شده است و از این رو در بودجه ۱۴۰۳ باید به سمت اصلاح این معافیت‌های غلط برویم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/KTspuO