امروز جمعه، ۲ آذر ۱۴۰۳

رئیس پلیس راهور پایتخت خبر داد: الزام موتورسواران به استفاده از کلاه ایمنی

رئیس پلیس راهور پایتخت از وجود ۶۰ هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌های شهر خبر داد و گفت: «با اینکه اعلام عمومی و تسهیلاتی را برای ترخیص آنها ایجاد کردیم اما باز هم بسیاری از راکبان دنبال وسیله نقلیه خود نمی‌آیند.»

به گزارش فراسو، سرهنگ ابوالفضل موسوی پور روز جمعه با بیان اینکه اجرای طرح‌های برخورد با تخلفات راکبان منجر به رسوب ۶۰ هزار دستگاه موتور در پارکینگ‌ها شده است، افزود: «تسهیلاتی از جمله تخفیف در هزینه نگهداری، بیمه و تخلفات رانندگی برای ترخیص این وسایل نقلیه اعمال کردیم ولی استقبال زیادی از آن نشد.»

او در بخش دیگری اظهار کرد: «۲ موضوع موتورسیکلت و تخلفات ساکن (توقف در پیاده‌رو، معابر اصلی و بزرگراهی) در پایتخت بسیار مهم است و پلیس راهور با جدیت طرح‌های خود را در این دو موضوع اجرایی می‌کند.»

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: «اینک هفته ششم اجرای طرح برخورد با تخلفات ساکن و برخورد با تحلفات و پارک خودرو و موتورسیکلت در پیاده‌رو در دستور کار داریم و این موضوع تعطیلی بردار نیست.»

او تاکید کرد: «مناطق ۲۲ گانه پلیس راهور پایتخت وظایف زیادی دارند و نمی‌توانند برخورد با همه تخلفات را پوشش دهند لذا تصمیم گرفتیم ۲ یگان مستقل برای برخود با این نوع ایجاد کردیم.»

رئیس پلیس راهور پایتخت در خصوص برخورد با تخلفات راکبان موتورسیکلت‌ها هم گفت: «تمام طرح‌هایی که تاکنون در موضوع برخورد با تخلفات موتورسیکلت انجام شده را مطالعه کردیم البته این اقدامات نتایج خوبی نداشته و باید به سمت راهکارهای جدید برویم.»

او از تشکیل یک گروه اندیشه ورزی متشکل از اهالی رسانه، صاحبنظران، پیشکسوتان پلیس راهور و اساتید خبر داد و گفت: «در جلسات این گروه ۶۵ موضوع را احصا کردیم که نتیجه این پژوهش تبدیل به تهیه یک کتاب بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حل ترافیک تهران راهکار علمی دارد، شده است.»

ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌ها

سرهنگ موسوی پور یادآور شد: «در بررسی‌های بعمل آمده طی هفت ماه منتهی به مهر امسال، مشخص شد ۵۰ درصد تصادفات رانندگی شهری تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است بنابراین تصمیاتی برای کاهش این امار اتخاذ کردیم.»

به گفته او، براساس تصمیمات اتخاذ شده موتوری‌ها اجازه تردد در تونل‌های شهری ندارند هر چند این مهم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد ضمن اینکه در بزرگراه‌ها هم برخی راکبان قانون راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند.

او اضافه کرد: «نیروهای پلیس راهور همیشه در کف خیابان با راکبان متخلف برخورد و وسیله متخلف را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کنند اما می‌خواهیم علاوه بر این، نگاهی دیگر هم به این موضوع داشته و تغییراتی در اجرای ان ایجاد کنیم.»

الزام به استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی

سرهنگ موسوی پور افزود: «گام اول طرح ما الزام استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران است که مقرر شده تمام بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و حتی سینماها به اکران این مهم و تبلیغ آن بپردازند تا این فرهنگ نهادینه شود.»

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «برای کاهش تخلفات موتورسواران نیاز به همکاری و تعامل مراکز و دستگاه‌های مرتبط با آنها هم داریم و باید مسوولیت بپذیرند و پاسخگو باشند؛ در گام‌ اول الزام استفاده از کلاه ایمنی را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

سرهنگ موسوی پور با انتقاد از عملکرد پیک‌های موتوری اظهار کرد: «سوال این است این مراکز، چرا موتورسوار بدون گواهینامه استخدام می‌کنند و مسوولیتی در قبال تخلفات آن قبول نمی‌کنند؟»

تردد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران

او گفت: «نزدیک به ۴.۵ میلیون موتور سیکلت در شهر تهران تردد می کنند و ما چقدر باید نیرو بگذاریم تا این تعداد را مدیریت کنند؛ همه دستگاه ها و مسئولان باید پای کار بیایند. حالا در نظر بگیرید ۵۰ کفی در خیابان هم گذاشتیم چند روز موتور ها را جمع کنند بعد چه می شود؟»

سرهنگ موسوی پور اضافه کرد: «در این راستا طرح ارتقای فرهنگ موتورسواران با مشارکت آحاد جامعه به زودی اجرایی می شود و همه در قبال ارتقای دین فرهنگ مسوول هستند و در این رابطه با شهرداری همکاری خواهیم داشت.»

رئیس پلیس راهور پایتخت یادآور شد: «نقش اصحاب رسانه در اجرای این طرح مهم است و البته نگاه ما سلبی نیست و دنبال جریمه کردن نیستیم؛ برقی سازی موتورسیکلت ها هم باید در دستور کار قرار گیرد تا از آلودگی هوا هم بکاهد.»

او این را هم گفت: «چند نقطه در شهر تهران از قبیل تونل امیرکبیر تردد موتور زیاد است و ما فقط نباید به فکر کفی گذاشتن و جمه کردن متخلفان باشیم بلکه باید یک خط ویژه تردد در چنین معابری برای موتور تعریف کنیم.»

شناسایی ۱۴۶ نقطه تخلف خیز در تهران

سرهنگ موسوی پور افزود: « ۱۴۶ نقطه را در شهر تهران شناسایی کردیم که در آن تخلفات ساکن بیش انجام می‌شود؛ ما پیگیر شکار تخلف هستیم یعنی تخلفی که مزاحمت برای مردم ایجاد کند.»

سرهنگ موسوی پور گفت: «پلیس دنبال جریمه کردن نیست و رویکرد ایجابی دارد؛ تخلفات حادثه ساز نهایتا در جاده و بزرگراه ها پنج درصد است که باید آن را رصد و شکار کنیم.»

او ادامه داد: «ما در طرح برخورد با تخلفات شبانه به سراغ افرادی می رویم که اصطلاحا لایی می‌کشند.»

این مقام ارشد پلیس راهور تهران بزرگ یادآور شد: «به دنبال آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگی هستیم و از سوی دیگر با مالکان خودروهایی که منجر به مزاحمت می‌شوند یا در پیاده رو پارک می‌کنند از جمله نمایشگاه داری که خودروی خود را در پیاده رو پارک کرده است، برخورد خواهیم کرد.»/ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DGrTHZ