امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تأکید دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تبدیل‌کردن فرهنگ کار به ارزش در کشور

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با اشاره بر ضرورت تبدیل‌شدن فرهنگ کار به ارزش، افزود: بایستی جلوی هدر رفتن عمر افراد و ظرفیت‌های فراوان جمعیتی کشور را گرفت.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نشست هم‌اندیشی و تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
در این نشست که به‌منظور بررسی راهکارهای ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ کار، ارزشمندی کار و منزلت کار در جامعه ایرانی بر اساس الگوهای ایرانی-اسلامی برگزار شده بود، حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، «محمد چکشیان» معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمود حاجیلویی» دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و «مجتبی نوارنی» دبیر ستاد نهضت ملّی ارتقای فرهنگ کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند.
حجت‌الاسلام‌ خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فرهنگ کار در آیات و روایات ما بسیار مورد تأکید بوده است و کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی فراوانی در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در این خصوص صورت گرفته است، افزود: بایستی از این منبع عظیم و در دسترس استفاده کرد و آن را مبنای عمل میز فرهنگ کار قرار داد.
وی با مروری بر تجربیات نسل‌های گذشته در انجام کار از سنین کودکی، افزود: باید فرهنگ کار‌ کردن به ارزش تبدیل شود و جلوی هدر رفتن عمر افراد و ظرفیت‌های فراوان جمعیتی کشور را گرفت.
خسروپناه گفت: برخی افراد دنبال کار‌های کم‌زحمت و آسان هستند، در صورتی‌ که کار کردن توانایی‌های بسیاری را برای انسان شکوفا می‌کند و تأثیرات فردی قابل‌ توجهی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از استماع گزارش میز فرهنگ کار و شرح بسته‌های اجرایی تدوین‌شده، ضمن تقدیر از تلاش‌های ستاد نهصت ملّی ارتقای فرهنگ کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ابراز امیدواری برای بهره‌مندی این میز از نخبگان فرهنگ کار، خواستار تبدیل اقدامات تدوین‌شده به پروژه‌های مشخص و قابل‌سنجش برای بسته عملیاتی فرهنگ کار شد تا نهاد‌های مربوط اقدامات لازم را انجام دهند.
«محمد چکشیان» نایب‌رئیس ستاد نهضت ملّی ارتقای فرهنگ کار و معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به تأکید‌ات مقام معظم رهبری بر اهمیت منزلت کار در جامعه، گفت: با توجه به‌ضرورت گفتمان‌سازی در مسئله فرهنگ کار، میز تخصصی فرهنگ کار در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است تا موضوع اهمیت فرهنگ کار و تلاش که اکنون به گفتمان غالب مدیران ارشد فرهنگی کشور تبدیل شده به گفتمان غالب در سایر جامعه سرایت کند و از ثمرات آن اقتصاد کشور بیش از پیش بهره برد.
معاون وزیر کار لازمه این مهم را همکاری همه دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و افزود: بر همین اساس بسته‌های اجرایی تدوین‌شده در میز فرهنگ کار، برای هر یک از اقدامات دستگاه‌ها و نهاد‌ها مسئولیتی در نظر دارند تا با مشارکت و هم‌افزایی مراحل اجرایی‌سازی این بسته سیاستی پیش برود و کشور به لحاظ شاخص‌های بهره‌وری به جایگاه بالاتری دست پیدا کند.
«محمود حاجیلویی» دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست ضمن تبیین فرآیند‌های اجرایی میز‌های تخصصی در ستاد گفت: با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ کار و براساس صراحت‌های قانونی که به‌خصوص در نقشه مهندسی فرهنگی کشور وجود دارد و نیز همکاری خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌ویژه معاون فرهنگی این وزارتخانه، میز فرهنگ کار از جمله موضوعات اولویت‌دار ستاد فرهنگی و اجتماعی است و گام‌های خوبی برای تدوین بسته‌های اجرایی برداشته است.
وی افزود: براساس سوابق گذشته تأمین بودجه برای اقدامات فرهنگی، امری مهم و ضروری است و نیاز است در گام بعدی برای بسته‌های اجرایی، بودجه متناسب نیز برآورد شده و محل‌های تأمین این بودجه نیز بررسی و تعیین شود.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/RbPsbK