امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران در نگاه گردشگران خارجی از امن‌ترین مقاصد سفر است

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تاکید بر لزوم مقابله با ایران‌هراسی، گفت: ما همیشه با گردشگرانی روبه‌رو هستیم که از امنیت و زیبایی‌های کم‌نظیر کشورمان تعجب می‌کنند و ایران را یکی از امن‌ترین مقاصد گردشگری دنیا می‌دانند.

به گزارش فراسو، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «انتقال تجربه صنعت گردشگری» امروز دوشنبه – ٢٩ آبان – با حضور حرمت‌الله رفیعی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و داود حومنیان رییس دانشکده گردشگری و اعضای هیئت علمی دانشکده، اساتید و دانشجویان رشته گردشگری در دانشکده گردشگری دانشگاه تهران برگزار شد.

سهم بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان این صنعت افزایش یابد

رفیعی در این نشست به نقش موثر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توسعه گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه ایران می‌توانند در سهم گردشگری وروری به ایران نقش به سزایی داشته باشند که البته تحقق آن نیازمند توسعه دیپلماسی گردشگری با همسایگان و تقویت زیرساخت های مورد نیاز گردشگری است.

وی صنعت گردشگری را یکی از صنایع مولد اقتصادی در جهان دانست و افزود: در حال حاضر بخش اصلی درآمدهای کشورهای توسعه یافته دنیا از صنعت گردشگری است. کشوری مانند امریکا بالاترین بخش درآمدی خود را از صنعت گردشگری به دست می‌اورد، این امار در حال افزایش است. کشورهای بسیاری با هدف درآمدزایی گردشگری فعالیت می‌کنند از جمله کشور ترکیه که در سال گذشته حدود ۵۲ میلیون گردشگری ورودی داشته است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از شیوه تصمیم گیری در صنعت گردشگری، گفت: سهم بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان این صنعت بسیار پایین است، حتی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که حدود ٢۵ مرکز و دستگاه اجرایی کشور عضو هستند هیچکدام از نمایندگان اصناف و بخش خصوصی گردشگری در آن عضو نیستند حال آنکه برای فعالیت‌های بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌کنند.

ایران در نگاه گردشگران خارجی از امن‌ترین مقاصد سفر است

صنعت گردشگری را با صنعت نفت مقایسه نکنید

رفیعی با اشاره به سهم بالای نقش فعالان بخش خصوصی در کشورهای موفق حوزه گردشگری، گفت: باید سهم تصدی‌گری دولت در حوزه گردشگری کوچکتر شود و دولت فقط نقش تسهیل‌گری خود را ایفا کند. اگر بخش خصوصی گردشگری بیش از پیش فعال شود در آینده شاهد رونق و توسعه گردشگری کشور خواهیم بود، اما با این شرایط و رویکرد موجود نمی‌توان انتظار بهتری از روند توسعه گردشگری در ایران داشت.

وی مقایسه صنعت نفت با گردشگری را اشتباه دانست و گفت: چرا در همه جا گردشگری را با نفت مقایسه می‌کنیم حال آنکه که گردشگری می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود. البته هر یک از این دو صنعت ماهیت مشخصی دارند چه بسا صنعت گردشگری صنعتی بدون آلودگی و گردش درآمدی بسیار بالاتر نسبت به نفت است.

بخش خصوصی مبلغ خوبی است اما دولت باید پیشگام باشد

رفیعی گفت: تحلیل دیدگاه‌های گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، نشان می‌دهد ایران یکی از امن‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است. البته عدم توجه به معرفی صحیح ایران و کم‌کاری‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای مشکل اصلی در معرفی ایران به جهان است .

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، خاطرنشان کرد: فعالیت تبلیغاتی و معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری به عهده دولت است. در همه این سال‌ها در این بخش کم‌کاری شده است، باید در مقابل ایران هراسی از خودمان دفاع کنیم. بخش خصوصی می‌تواند مبلغ گردشگری شود، اما دولت باید پیش‌قدم باشد و ابتدا فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده انجام بدهد. زیرا ما همیشه با گردشگرانی روبرو می‌شویم که همگی از دیدن ایران، از امنیت ایران و زیبایی‌های کم نظیرش تعجب می‌کنند.

حومنیان نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت ارتباط میان صنعت گردشگری و دانشکده گردشگری، برگزاری سلسله نشست‌ها را اقدامی برای هم افزایی میان دو بخش و آگاهی بیشتر دانشجویان از فضای صنعت گردشگری، نهادها و فعالیت کسب و کارهای گردشگری بیان کرد.

مهدیه شهرابی فراهانی دبیر این نشست نیز، ماهیت آغاز سلسله نشست‌های انتقال تجربه در دانشکده گردشگری را لزوم تعامل و همکاری بیشتر بخش خصوصی و بخش دانشگاهی بیان کرد.
وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که فعالان صنعت گردشگری به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی با آنها دست به گریبان هستند، گفت: عدم بهره مندی از نیروهای متخصص تحصیل کرده و دانشگاهی یکی از این چالش‌هاست که دانشکده گردشگری می‌تواند در بخش تخصصی و تحقیقاتی بدنه انجمن صنفی در کنار بخش خصوصی به صورت موثر نقش آفرینی کند.

در پایان این نشست دانشجویان رشته گردشگری سوالات و دغدغه‌های خود در حوزه گردشگری را بیان کردند و میهمانان و اساتید حاضر در جلسه به این سوالات و ابهامات پاسخ دادند.

خبرنگار: زهرا فرضی/

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OHvAZU