امروز شنبه، ۷ مهر ۱۴۰۳

افزایش ارزش کالابرگ الکترونیک

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح افزایش کالابرگ الکترونیک برای امنیت غذایی کودکان خانوارهایی توسط وزارت بهداشت شناسایی شدند گفت : ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان ارزش کالابرگ الکترونیک برای ۱۲۰ هزار خانوار افزایش می یابد.

به گزارش فراسو، عسکریان؛ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خبر ۱۴ درباره افزایش ارزش کالابرگ الکترونیک گفتگو کرد.
سؤال: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این مرحله چقدر است و آیا ماه به ماه قرار است که این رقم و میزانش افزایش پیدا کند یا نه؟
عسکریان: یکی از طرح‌های راهبردی دولت؛ بحث امنیت غذایی است. کالابرگ که از ابتدای امسال شروع شده، یک برش از امنیت غذایی محسوب می‌شود. این طرح هم که شما به خوبی از آن نام بردید برای امنیت غذایی کودکان است. تعداد خانوار‌هایی که مشمولش می‌شوند؛ در حال حاضر ۱۲۰ هزار خانوار هستند. خانوار‌هایی شناسایی شدند توسط وزارت بهداشت و درمان، اگر خاطرتان باشد، یک نمودار‌های رشدی توسط وزارت بهداشت در خانه‌های بهداشت و درمانگاه‌ها انجام می‌شود و مادران آشنا هستند با این نمودار‌های رشد؛ سه شاخص هم دارد؛ اگر بچه کم وزن باشد، لاغر باشد یا کوتاهی قد داشته باشد؛ این‌ها را وزارت بهداشت شناسایی و بعد به ما اعلام می‌کند توسط کد ملی شان، ما این‌ها را بین دهک‌ها تقسیم می‌کنیم یعنی درکشان می‌کنیم که در کدام دهک‌ها هستند؛ و بعد این یارانه جدید به آن‌ها تعلق پیدا می‌کند، این یارانه چقدر است؟ برای دهک یک تا پنج؛ یک میلیون تومان به ازای هر نفر است. برای دهک شش و هفت؛ ششصد هزار تومان به ازای هر نفر است. امکان دارد سؤال بپرسید که در یک خانواده‌ای که نیازمند است دو تن از بچه هایشان تقویت غذایی شوند، چه مبلغی است؟ بله دو میلیون تومان به آن خانواده پرداخت می‌شود.
سؤال: بعد این ماه به ماه قرار است که مبلغ اضافه شود یا افراد اضافه شوند یا نه؟
عسکریان: این یک طرح پیوسته است. برای کودکان شش ماه، برای کودکان تازه تولد یافته، شش ماه تا ۵۹ ماه یعنی تا شش ساله، قاعدتاً کودکانی که از شش سالگی خارج می‌شوند از طرح خارج می‌شوند، کودکانی که تولد پیدا می‌کنند، وارد طرح می‌شوند.
سوال : از صفر تا شش ساله؟
عسکریان:بله.
سؤال: بعد این طرح قرار است از کی آغاز شود و این افراد چطور می‌توانند دریافت کنند، به صورت ارزش افزوده است؟
عسکریان: این طرح خیلی مهمی است. به نظرم خانواده‌هایی که فرزند دارند حتماً به آن یک توجه ویژه کنند. با کالابرگ کاری ندارد، کالابرگ جای خود محفوظ است. یک گزارش مفصلی در موردش خواهیم داد. کسانی که ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرند به ازای هر نفر یا آن‌هایی که ۳۰۰ هزار تومن می‌گیرند به ازای هر نفر؛ سر جای خود محفوظ است.
سؤال: یعنی کاری به کالابرگ ندارد، آن سر جای خودش است؟
عسکریان: این یک طرح فوق العاده است در حوزه امنیت غذایی. اگر خاطرتان باشد عرض کردم در این برنامه یا میز اقتصاد که دولت یک طرح مفصل راهبردی در حوزه امنیت غذایی دارد، مهمترین برش آن، یک برش کلان بود که هفت دهک را پوشش داد و الآن هم نوزادان و بچه‌های شش ماه تا ۵۹ ماه تحت پوشش قرار بگیرند. پیوستگی دارد.
سؤال: از کی؟
عسکریان: هر ماه، از روز یکشنبه هفته آتی شروع می‌شود، ما پیامک‌ها را شروع کردیم به دادن به خانواده ها، خانواده‌ها به نظر من بروند این خرید را انجام دهند، یعنی یک خانواده‌ای که یک فرزند واجد شرایط دارد که نیازمند تغذیه است، یک میلیون تومان به او پرداخت می‌شود، اگر دهک یک تا سه باشد؛ این می‌رود خرید می‌کند قبلاً در مورد کالابرگ می‌گفتیم ۱۱ قلم هستند، الآن شده ۱۶ قلم.
سؤال: پس اضافه شده این ۱۱ قلم؟
عسکریان: به تعداد کالا‌ها اضافه شده، چرا؟ چون خانواده‌ها باید پروتئین، ویتامین و میزان انرژی مورد نیازشان را دریافت کنند و این برای این که اتفاق بیفتد و ویتامین‌ها را هم داشته باشند، سبزیجات به آن اضافه شده که این سبزیجات می‌تواند مثلاً سیب زمینی، هویج، سیب و میوه جات به آن اضافه شده است.
سؤال: علاوه بر این ۱۱ قلم چه چیز‌های بوده؛ ۵ قلم؟
عسکریان:آن ۱۱ قلم؛ لبنیات که می‌شد شیر، ماست و پنیر، تخم مرغ بود، پروتئین‌ها می‌شد گوشت مرغ و گوشت قرمز، گوشت قرمز؛ گوشت گوساله خیلی مهم بود، بعد وارد حبوبات می‌شدیم؛ روغن، قند و شکر بود به علاوه برنج. به این چه اضافه شده؟ میوه جات اضافه شده. بین میوه جات، سیب خیلی مهم است؛ و بین سبزیجات؛ هویج است، سیب زمینی و خود سبزیجات هستند. امکان دارد یکی بپرسد ما این‌ها را چطور خرید کنیم؟ آن ۱۱ قلم که همه دارای بارکد هستند می‌توانند از همه فروشگاه‌ها خرید کنند، این قلم‌هایی که جدید اضافه شده؛ مثل قلم‌های فله‌ای بود که قبلاً می‌گفتیم چطور خرید کنند، این‌ها بارکد منحصر به فرد می‌خورند، اگر شما به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که واجد شرایط هستند مراجعه کنید و این اقلام را فله داشته باشند یا فروشگاه‌های زنجیره ای، چون بارکد خاص به آن‌ها خورده به راحتی می‌توانند خریدشان را کنند.
سؤال: این فروشگاه هایش کجاست؟

عسکریان: من توصیه می‌کنم الآن این خانوار‌ها که ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار خانوار می‌شوند حتماً برنامه کاربردی شما را نصب کنند. لیست اقلام آن جاست. سؤالات آن جا پاسخ داده شده، مغازه‌های واجد شرایط آن جا هستند، خانواده‌ها برای این که بفهمند مشمول هستند باید این برنامه کاربردی را شارژ کنند.

سؤال: به خانواده‌ها ابلاغ می‌شود؟ چطور متوجه می‌شوند که شامل این طرح شده اند؟
عسکریان: ما به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم و ابلاغ به صورت پیامکی است، ما دائماً با این خانواده‌ها به صورت پیامکی در ارتباط هستیم، اما اگر برنامه کاربردی شما را نصب کند، خودش می‌تواند خود را آن جا ببیند که واجد شرایط است یا نه. این برنامه و این طرح به صورت پیوسته از این به بعد ادامه دارد، به صورت مفصل در موردش صحبت می‌کنیم، چون اگر خانواده‌ای استفاده نکند این یک میلیون تومان یک ماه ذخیره می‌شود، یعنی خانم حسینی رفته واجد شرایط است، این یک میلیون تومان واجد شرایط است به او پرداخت شده، در حسابش هست، این ماه خرید نمی‌کند، ماه بعد یک میلیون اضافه می‌شود، می‌شود دو میلیون تومان، اگر ماه بعد خرید نکند، دیگر اضافه نمی‌شود. حالا اگر خرید می‌کند باید از این کالا‌ها باشد، ما چطور می‌توانیم بفهمیم، وزارت بهداشت تن سنجی می‌کند با همان مدل‌های رشد، یعنی می‌رود به دقت بررسی می‌کند که آیا این خانوار خرید کرده و این بچه استفاده کرده یا نکرده.
سؤال: اثری روی بچه دارد یا نه؛ این را بررسی می‌کنید؟
عسکریان: اگر اثر داشته باشد و آن را به ما اعلام کند ما تداومش می‌دهیم، اگر اثر نداشته باشد، وزارت بهداشت و ما به صورت محیطی با خانواده‌ها وارد گفتگو می‌شویم که حتماً این اتفاق بیفتد.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/SsOOGT