امروز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرمان ۱۴۰۴؛ نفسی تازه به کالبد گردشگری دیار کریمان

 حوزه گردشگری در استان کرمان با وجود ظرفیت ها و فرصت های فراوان و کم نظیر، در حد و اندازه خود به فعلیت نرسیده و در یک هماهنگی بین بخشی دولت با بخش خصوصی، طرح کرمان ۱۴۰۴ سعی دارد با محوریت رویدادهای مختلف، این دیار را مقصد مهم گردشگری مناطق همجوار کند.

به گزارش فراسو،  استان کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی و بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی به همراه هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی با اقلیم و جغرافیای متنوع و از همه مهمتر خونگرمی و میهمان نوازی مردم این دیار، از مناطق مستعد کشور برای جذب گردشگران خارجی و داخلی محسوب می شود.

اما صنعت گردشگری استان کرمان به دلایلی همچون نداشتن تبلیغات کافی و و معرفی نشدن ظرفیت های حوزه گردشگری، ضعف زیرساخت ها و به روز نبودن امکانات، ارتباط نداشتن با حوزه بین المللی گردشگری، چالش های ارتباطی و حمل و نقل، فقدان برنامه جامع برای گردشگری پایدار و غیره، اصلا در حد انتظارات فعال نیست و دستاوردهای آن تنها فصلی و مناسبتی است.

گفته می شود بعد از زلزله مخرب بم، کرمان از مقصد مهم گردشگری بودن در کشور رفته رفته خارج می شود تا اینک که به یکی از ضلع های مهم مقاصد گردشگری کشور افزوده شده است.

با توجه به اینکه صنعت گردشگری نسبتا ارزان و با اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجهی همراه است، توجه بیشتر به این حوزه اگر همراه با برنامه ریزی و اجرای طرح های متنوع باشد، می تواند گردشگری را پس از حوزه معدن و صنعت به دومین منبع درآمدی افتصاد استان تبدیل کند.

طرح کرمان ۱۴۰۴ در راستای جذب گردشگران مناطق و استان های همجوار کرمان چندی قبل با همکاری اتاق بازرگانی استان کرمان تهیه شده است که در آن سعی می شود با برنامه ریزی کوتاه مدت رونق و جان تازه ای به این حوزه بدهد؛ این طرح در جلسه ای با حضور استاندار و سایر مدیران عالی استان معرفی شد که استاندار دستور داد بخش های متولی، آن را از همه ابعاد بررسی کنند و در صورت تایید نهایی، با همکاری نهادهای متولی مانند میراث فرهنگی و دیگر دستگاه ها اجرایی شود.

محمد جهانشاهی از مشاوران گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان و طراح طرح کرمان ۱۴۰۴ روز چهارشنبه در گفت و گویی درباره ابعاد این طرح اظهار داشت: ظرفیت های زیادی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان کرمان داریم؛ به طوری که منابعی در استان وجود دارد که می توانند عامل تنوع محصولات سبد گردشگری استان باشند و جایگاه استان را به عنوان مقصدی مهم در گردشگری کشور ارتقا بخشند.

کرمان ۱۴۰۴؛ نفسی تازه به کالبد گردشگری دیار کریمان

 

وی که از فعالان شناخته شده حوزه گردشگری استان و کشور شناخته می شود تصریح کرد: به دلیل گستردگی استان کرمان تنوع اقلیمی زیادی در آن از جنوب تا شمال و از غرب به شرق مشاهده می کنیم، به طوری که از مناطق خشک مانند بیابان لوت تا مناطق کوهستانی با بارندگی نسبتا زیاد در شهرهای بافت و رابر داریم و همچنین تنوع اقلیم و جغرافیا باعث شده تنوع فرهنگی، معماری و خوراک، صنایع دستی و غیره را هم شاهد باشیم.

جهانشاهی اظهار داشت: وجود آثار تاریخی جهانی و ملی هم ظرفیت بزرگی برای حوزه گردشگری استان کرمان محسوب می شود و همچنین مرقد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در سال های اخیر ظرفیت مهمی است که به بخش گردشگری استان افزوده شده است.

تمرکز طرح کرمان ۱۴۰۴ بر مناطق همجوار استان است

وی تاکید کرد: داشته های گردشگری که اینک در استان کرمان موجود است باید با بازارهای جدید گردشگری منطبق شوند و طرح کرمان ۱۴۰۴ بر بازارهای مناطق و استان های همسایه تمرکز دارد.

مشاور گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان خاطرنشان کرد: به دنبال دغدغه فعالان گردشگری استان کرمان، با محوریت اتاق بازرگانی بحث طرح کرمان ۱۴۰۴ تهیه شه و این طرح بر اساس شرایط موجود گردشگری استان و طی حدود یک سال و نیم اجرا می شود.

وی تاکید کرد: در این طرح سعی شده زمان اجرای طرح طوری برنامه ریزی شود تا طرح با کمترین اثرپذیری نسبت به تغییرات سیاسی به اهداف خود برسد.

جهانشاهی بیان کرد: شهرهایی مانند تهران، مشهد، تبریز و اصفهان بزرگترین شهرهای گردشگری فرست کشور هستند اما با توجه به محدودیت ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی در کشور به ویژه در استان کرمان، دچار مشکلاتی در زمینه جذب گردشگر از این شهرها شده ایم.

وی با اشاره به جمعیت ۱۵ میلیون نفری کرمان و استان های همجوار ادامه داد: لذا با اتخاذ رویکرد جدید در طرح کرمان ۱۴۰۴، به نحوی در طراحی عمل شده که استفاده از بازارهای منطقه ای و استان های همجوار در دستور کار قرار گیرد.

طراح طرح کرمان ۱۴۰۴ افزود: در این طرح بازاریابی گردشگری مبتنی بر رویدادها و ظرفیت های مناطق استان کرمان تعریف شده است و تلاش کردیم تا تمام نقاط استان درگیر اجرای طرح کرمان ۱۴۰۴ شوند و صرفا بر مناطق شناخته شده گردشگری تمرکز نکنیم.

جایگاه مهم رویدادها در طرح کرمان ۱۴۰۴

وی با بیان اینکه طرح گردشگری کرمان ۱۴۰۴ بخش بزرگی از رویدادهای مختلف داخل و خارج از استان کرمان را در بر می گیرد، بیان کرد: این رویدادها ظرفیت و فرصت مناسبی برای معرفی گردشگری استان است که در طرح کرمان ۱۴۰۴ دیده شده اند.

جهانشاهی خاطر نشان کرد: همچنین رویدادهای ملی که توسط دستگاه ها اجرا می شود نیز در طرح گردشگری ۱۴۰۴ پیش بینی شده که باعث افزایش رفت و آمد به استان و رونق بخش های مختلف از جمله صنایع دستی، سوغات و سایر تولیدات استان می شود.

وی با اشاره به هدف طرح کرمان ۱۴۰۴ برای معرفی جاذبه های گردشگری کرمان تصریح کرد: برگزاری سفر تورهای موضوعی مانند سفر خبرنگاران خارجی و برگزاری فم تور به استان کرمان در معرفی و تولید محتوا برای رونق حوزه گردشگری استان بسیار موثر است.

مشاور گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: در این طرح تولید محتوا توسط جوانان در فضای مجازی را می توان در قالب پویش های مختلف به کار گرفت، به طور مثال برگزاری مسابقه شترسورای در فهرج یا ریگان با تولید محتوای مناسب به اطلاع عموم و علاقه مندان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به زمان اندک برای اجرای طرح کرمان ۱۴۰۴، فضای مجازی با وسعت و سرعتی که در انتشار محتوی دارد می تواند مسیر بهتری برای انجام این طرح باشد.

جهانشاهی اظهار داشت: اگر تا پایان سال ۱۴۰۴ بتوانیم حداقل ۵۰ رویداد را در حوزه های مختلف استان طبق برنامه، برگزار کنیم می توانیم نشان دهیم که گردشگری استان کرمان پویا و زنده است و همه بخش های استان درگیر طرح شده اند.

وی خاطر نشان کرد: در نقاطی از استان کرمان که ظرفیت های اقامتی محدودی داریم، رویدادها در طرح کرمان ۱۴۰۴ یک روزه تعریف شده اند.

طراح طرح کرمان ۱۴۰۴ گفت: اجرای برنامه هایی مانند برداشت پسته، خرما، رویدادهای ورزشی مانند شترسواری و تولیدات صنایع دستی مثل قالی، گلیم، و حتی ادویه جات و گل محمدی می توانند رویدادهای باشند که در طرح کرمان ۱۴۰۴ به رویداد گردشگری تبدیل شوند.

۳۵۰ میلیارد ریال هزینه اجرای طرح

وی بیان کرد: برای اجرای طرح کرمان ۱۴۰۴ حدود ۳۵۰ میلیارد ریال تا پایان طرح هزینه پیش بینی شده که ۷۰ درصد آن از طریق بنگاه های بزرگ اقتصادی استان کرمان و در قالب مسئولیت های اجتماعی تامین می شود.

جهانشاهی افزود: همچنین ۱۵ درصد از هزینه طرح گردشگری ۱۴۰۴ از منابع دولتی دستگاه ها، ۱۰ درصد نیز از محل بودجه عمومی شهرداری ها و پنج درصد از استفاده غرفه ها در نمایشگاه ها تامین می شود.

وی تاکید کرد: طرح گردشگری کرمان ۱۴۰۴ قادر است بخش بزرگی از عقب ماندگی زیرساخت های صنعت گردشگری استان کرمان را جبران کند و فراهم آوردن بستری برای همگرایی همه بخش ها، تمرینی برای کار جمعی و داشتن دغدغه های مشترک باشد.

مشاور گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: برای اجرای طرح کرمان ۱۴۰۴ یک ستاد اجرایی به ریاست استاندار و عضویت دستگاه هایی که برای آنها رویداد تعریف شده، تشکیل شده و دبیرخانه آن هم در اتاق بازرگانی کرمان مستقر است.

وی تصریح کرد: دولت در اجرای طرح کرمان ۱۴۰۴ سیاستگذاری، نظارت و پشتیبانی را برعهده دارد و بخش خصوصی هم که نمایندگی آن اتاق بازرگانی کرمان است کارهای اجرایی و ستادی را پیگیری می کند.

ایده جاده ادویه

جهانشاهی تاکید کرد: خروجی این طرح می تواند در آینده مثلث بزرگ گردشگری کشور، ایجاد مسیرهای گردشگری از جمله جاده ادویه و گردشگری شهری را تقویت کند و فرصتی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد استان کرمان شود.

بی شک همراهی و هم افزایی همه دستگاه های متولی برای اجرای طرح های گردشگری می تواند رونق بخش اقتصاد و نیز آشنایی افزون تر با فرهنگ و تاریخ این دیار باشد؛ استانی که در هر زمان از سال، دیار چهار فصل و دارای موقعیت ها و ظرفیت های منحصربه فرد و بکر است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده، سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، ۲ کاروانسرای گنجعلیخان چاه کوران شهرستان راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان ۱۰ اثر ثبت جهانی استان کرمان هستند./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Bp5zab