وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه مطالبه گر کیفیت محصولات خودروسازان است، گفت: مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند و این انتظارات برآورده نشده است.
به گزارش فراسو، «عباس علیآبادی» امروز (سهشنبه) در دومین نمایشگاه تحول صنعت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به خودروسازان اعلام کرده ایم در صورتی که به استانداردهای جهانی نرسند از آنها حمایت نخواهیم کرد، چرا که شأن مردم ما کمتر از مردم کشورهای دیگر نیست و استفاده از محصولات با کیفیت حق آنهاست.
وی اضافهکرد: خودروسازان باید به این خواست ملی اهتمام داشته باشند، رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع را به صورت جدی مطرح کردند و ما نیز در وزارتخانه موضوع را مطالبه میکنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم توجه خودروسازان به صنعت خودروهای برقی، گفت: با توجه به قدمتمان در خودروسازی باید زودتر در تولید خودروهای برقی ورود می کردیم، زیرا برقی سازی ٧٠ سال است که در جهان مورد توجه است.
وی افزود: امروز شهر تهران از لحاظ آلودگی هوا قابل تحمل نیست و زمستان روزهای آلوده بیشتری خواهیم داشت، از این رو نگران سلامتی مردم هستیم و دولت هم برای حل این معضل برنامهریزی میکند.
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا برقی سازی خودروهاست، گفت: اقتصاد انرژی ما به خاطر صرف انرژی ها در حال کوچک شدن است، در این زمینه باید سرمایهگذاریها در جهت سودآوری و بهبود اقتصاد کشور انجام شود و اتومبیلهای برقی انرژی ها را به سمت پاک میبرند.
علی آبادی عنوانکرد: خودروسازان متوجه شدهاند که باید به سمت برقی سازی حرکت کنند، در این زمینه خودروسازان اصلی کار را آغاز کردهاند، اما به محصول نهایی دست نیافتهاند.
وی افزود: خودروسازان قول داده اند که در ۶ ماه نخست سال آینده ساخت خودروهای برقی محقق شود، وزارت صمت نیز پیگیر مطالبه مردم و از خودروسازان در ساخت خودروهای برقی حمایت میکند.
وزیر صمت تاکید کرد: این حق مردم است که خودروهای در شان و با کیفیت را انتخاب کنند که در اقتصاد ملی اثر مثبت ایفا کند.
نگرانی از بابت تامین زیرساختهای برقی سازی وجود ندارد
وی با بیان اینکه نگرانی در تامین زیرساختهای برقی سازی وجود ندارد، گفت: در کشور در این زمینه سرمایه گذاری هنگفتی انجام شده است، ظرفیت ٩٢ هزار مگاواتی نیروگاهی در کشور و در هر نقطه کشور دسترسی به برق وجود دارد، بر این اساس شارژ سریع مورد انتظار مردم است.
علیآبادی بیانداشت: در همه شهرها به ویژه کلان شهرها و مسیرهای جادهای بین راهی مهم نیز ایستگاه شارژ خودروهای برقی را تعبیه خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه تحول از نوآوری شروع می شود، گفت: باید قطعات و محصولاتی ساخته شود که استراتژیک بوده و دارای ارزش افزوده برای کشور باشد تا از این طریق بازارهای بین المللی را تسخیر کرد.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه خودروسازان از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهیان استقبال می کنند، از فناوران دعوت کرد تا با همکاری و هم افزایی صنعت و دانشبنیانها محصولات پیشرو و با کیفیت اقدام کنند.
وی با بیان اینکه راه برای واردات خودرو باز کرده ایم، گفت: آن چیزی که اتفاق افتاده، ناترازی در کیفیت و مطلوبیت است، به سمتی حرکت می کنیم تا نیاز مردم را از طریق واردات برطرف کنیم، ضمن اینکه از خودروسازان داخلی نیز برای اصلاح کمی، کیفیت و تنوع حمایت و تشویق میکنیم.
این مقام مسوول افزود: خودروسازان باید کیفیت را تضمین کنند و با تنوع تولیدات، خودروهایی در شان و در خور مردم تولید کنیم تا در بازارهای جهانی عرضه شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه بعضی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند. در این باره خودروسازان گفتهاند که به مشتریان توصیه کرده اند که مشتریان می توانند توصیه را قبول نکنند.
علی آبادی افزود: تشخیص و قیمت گذاری بر عهده شورای رقابت است، امیدواریم روزی رقابت به مرحلهای برسد که نیاز به قیمت گذاری نباشد و به این سمت حرکت کنیم که این خواسته دولت است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص حذف شورای رقابت، اظهار داشت: ما در این باره قول و وعده ای نمی دهیم، اما درصدد هستیم که شرایط را به سمتی سوق دهیم که واردات آزاد شود و در جهت خودروهای برقی حرکت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عدم تامین قطعات خودروهای چینی، گفت: کسی که خودرو را عرضه می کند متعهد است تا قطعات را تامین کند.
علی آبادی در رابطه با آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده، اظهار کرد: آییننامه واردات خودروهای کارکرده تهیه و برای دولت ارسال شد و کلیات آن نیز تصویب شده است؛ تنها بندی در این آییننامه قید شده که بر اساس آن بایستی کمیتهای منشاء ارز را شناسایی کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این رابطه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جلسهای داشتهایم و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت کرده و تلاش کنیم تا نگرانی بانک مرکزی که بیدلیل هم نیست، رفع شود؛ به اعتقاد بانک مرکزی، ممکن است که به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان خواهد داشت، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد. این نگرانی حتما بایستی موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین مقرر شده تا جلسهای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.
تعیین تعرفه چهار درصدی برای واردات خودروهای برقی
علیآبادی با اشاره به برنامهریزیها برای واردات خودروهای برقی، اعلام کرد: تعرفه واردات خودروهای برقی، حداقل مقدار ممکن یعنی حدود چهار درصد تصویب شد، البته برای خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین حدود تعرفه تعریف شده است؛ اما پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا ۱۵ درصد این تعرفه افزایش پیدا کند. این در حالیست که برای خودروهای دیگر تعرفهها تا ۷۵ درصد هم تعیین شده است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (۱) مصوب شده، بنابراین باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود.
وی ادامه داد: برای واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال جاری تامین ارز محقق شده است. بانک مرکزی نیز با تامین ارز خودروهای برقی موافقت کرده و مشکل ارزی در این زمینه وجود ندارد.
علیآبادی تصریح کرد: برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتهایم و فکر هم نمیکنیم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.
مشخص شدن تکلیف همه ثبتنامیهای خودروهای وارداتی تا پایان آذرماه
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا پایان آذر ماه تکلیف همه متقاضیان مرحله اول ثبتنام خودروهای وارداتی (ثبتنامیهای اسفند ماه ۱۴۰۱ که طی مدت اخیر به نوبت برای انتخاب خودروی خود اقدام میکنند)، روشن و نحوه دریافت خودروهایشان مشخص میشود؛ ضمن اینکه روند واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش میرود و تداوم خواهد داشت.
سکاندار وزارات صمت در رابطه با قیمت بالای خودروهای وارداتی علیرغم وعده واردات خودروهای اقتصادی، تصریح کرد: یک خودروی مورد قبول به لحاظ کیفیت و دارای استاندارد، در دنیا از ۵۰۰۰ دلار تا حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد؛ ما برای واردت خودروها سقف ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ به نظر بنده این سقف ۲۰ هزار دلاری حد قابل قبول برای متوسط مردم است که حدوداً یک میلیارد تومان با نرخ فعلی، ارزشگذاری میشود.
علیآبادی تاکید کرد: البته برای خودروهای برقی، مقیاسهای پایینتر که همانطور که اشاره شد، تعرفه حداقلی دارند، برای سطوح پایینتر درآمدی در نظر گرفته شده که مشتریان با رقمهای پایینتر میتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.