امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرودگاه سقز به بهره‌برداری رسید

 فرودگاه شهدای سقز به عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان و دومین فرودگاه این استان که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت داشت صبح امروز جمعه ۱۲ آبان ماه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش فراسو، هواپیمای حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان حوالی ساعت ۹ صبح امروز در فرودگاه سقز به زمین نشست و اولین پرواز در این فرودگاه تازه تاسیس فرود آمد.

مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم نامه ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابجا کند تا شرکت فرودگاهها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد.

تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده است و بدلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، امکان هیچ کارایی نداشت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های استاندار کردستان، این پروژه در کمتر از ۲ سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و امروز پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم ثبت شد.

این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه به اتمام رسید.

باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی،۲ هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

همزمان با افتتاح رسمی این فرودگاه توسط دکتر رئیسی، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه شهدای سقز انجام شد. این پرواز با استفاده از هواپیمای «ای‌تی‌آر (ATR)» صورت گرفت.

فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان، رسمی شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است که در دولت مردمی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

حدود یک و نیم میلیون نفر از شهرهای شمالی استان کردستان از جمله بانه، سقز، دیواندره و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی همانند بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر از خدمات رفت و آمد هوایی این فرودگاه بهره‌مند خواهند شد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور نخست و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، صبح روز پنجشنبه وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیران کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور در آغاز سفر به کردستان، نخست در آیین بهره برداری از راه آهن سنندج – همدان حاضر شد و این پروژه را به طور رسمی افتتاح کرد.

رئیسی پس از راه اندازی خط آهن سنندج – همدان به میان مردم رفت در میدان آزادی سنندج با مردم این شهر دیدار کرد.

افتتاح فرودگاه سقز، دیدارهای مردمی در سنندج و بانه، دیدار با فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه های دکتر رئیسی در سفر استانی به کردستان است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/6WAklo