امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناسایی بیش از ۳۰۰ کارگر خارجی غیرمجاز در گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از شناسایی بیش از ۳۰۰ کارگر اتباع غیرمجاز در گیلان طی هفت‌ماهه امسال خبر داد و بیان کرد: کارگر ساختمانی در استان کم نداریم لذا نیازی به استفاده از کارگران اتباع نیست.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، «سیاوش آقاجانی» بابیان اینکه نیاز به نیروی کار در کارگاه‌ها افزایش‌یافته و افراد راحت‌تر می‌توانند کار پیدا کنند، گفت: در حال حاضر کارخانه‌های بزرگ هم برای تأمین نیرو دچار مشکل هستند و یکی از دلایل افزایش به‌کارگیری کارگران اتباع همین موضوع است.

وی تصریح کرد: درواقع پیدا کردن کارگر برای برخی از صنایع راحت نیست؛ البته گیلان و عمده استان‌های مرزی در بحث به‌کارگیری کارگران اتباع بیگانه ممنوعیت دارند.

آقاجانی به‌کارگیری و صدور پروانه برای کارگران اتباع را دارای فرایند مشخص دانست که با مشارکت اداره کار و دستگاه‌های امنیتی حوزه کار انجام می‌شود، تأکید کرد: با توجه به وجود کارگران داخلی، به‌کارگیری کارگر اتباع موضوعیت ندارد لذا رویکرد کلان، عدم به‌کارگیری کارگران اتباع بیگانه است.

وی بابیان اینکه حدود ۳۰ بازرس کار در استان نظارت بر کار و ایمنی و حقوق کارگر و… را دنبال می‌کنند، ادامه داد: جریمه و معرفی به دادگاه و برخورد قانونی در انتظار کارفرمایانی است که از کارگران اتباع غیرمجاز استفاده کرده‌اند؛ در این راستا در همه شهرستان‌ها بازرس ویژه برای اتباع تعیین کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیاز بازار کار را موجب گرایش کارفرمایان به سمت کارگران اتباع دانست و یادآور شد: کارفرمایان باید حقوق و مزایای متناسب با شرایط شغلی را در نظر بگیرند تا نیازی به کارگر اتباع نداشته باشند.

وی در ادامه رویکرد بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان را ایمن‌سازی کارگاه‌های پرخطر دانست و اظهار کرد: از ظرفیت‌های قانون کار استفاده کردیم و لذا بازرسان کار می‌توانند در حوزه ایمنی و کاهش حوادث مؤثرتر عمل کنند و برخورد با کارفرمایان متخلف را در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خواستار نگاه پیشگیرانه در حوزه ایمنی کارگران شد تا شاهد کاهش حوادث و شکایات و اختلافات کارگری و کارفرمایی باشیم و اضافه کرد: شاهد این روند کاهشی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و در هفت‌ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ هستیم.

وی با بیان این که به دنبال چرخیدن چرخ کارگاه‌ها و حفظ آرامش کارگران هستیم، عنوان کرد: کارگران مطمئن باشند که حقوقشان توسط اداره کار پیگیری می‌شود و نیازی به ایجاد چالش بین کارگران و کارفرمایان نیست.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/dDyidM