امروز جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳

توسعه میدان‌ سپهر و جفیر؛ فتح جدید نفتی ایران در غرب کارون

تولید نفت ایران در غرب کارون که با توسعه میدان‌های مشترکی مانند آزادگان، یادآوران و یاران از سال‌های پیش آغاز شده بود اکنون با برداشت از میدان‌های مستقل سپهر و جفیر وارد مرحله‌ای تازه شده است تا ایران با افزایش ظرفیت تولید نفت خود، قدرت دیپلماسی انرژی را در عرصه‌های جهانی توسعه دهد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی گروه گسترش انرژی پاسارگاد، خوزستان بیش از ۱۱۰ سال است که رنگ و بوی نفت به خود گرفته است. غلبه رنگ نفت آنچنان در این بخش از ایران زیاد است که هر گوشه‌ای را که نگاه کنی یا مشعلی می‌سوزد، یا دکل حفاری راه به مخازن نفتی در دل سنگ‌ها می‌گشاید.

حتی زمانی که بزرگ‌ترین جبهه ایران در ۸ سال دفاع مقدس نیز در این استان قرار داشت، هیچ‌گاه شعله نفت در دل خوزستان خاموش نشد.

با این حال اگرچه توسعه صنعت نفت در خوزستان در دهه‌های پیش بیشتر بر میدان‌هایی مانند اهواز، مارون، منصوری و … که میدان‌های مستقل نفتی هستند متمرکز بود، اما از دهه ۸۰ بهره‌برداری از میدان‌های مشترک غرب کارون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخازن مشترک نفتی جهان در دستور کار قرار گرفت. میدان‌هایی که درست روی خاکی قرار گرفته‌اند که روزی فاتحان غیرت این سرزمین روی آن از وجب به وجب ایران دفاع کردند و حالا فتح دیگری در قلب زمین در جریان است.

افزایش ۶۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت از میدان مشترک آزادگان در دولت سیزدهم

در این میان میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران در اولویت توسعه قرار گرفتند؛ توسعه‌ای که کماکان ادامه دارد و حتی برای میدان آزادگان که بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران است، طرح توسعه یکپارچه با حضور کنسرسیومی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تشکیل شده است.

البته توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون منتظر این کنسرسیوم نمانده و تنها در دو سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، ۶۰ حلقه چاه جدید به چاه‌های میدان آزادگان اضافه شده که افزایش ۶۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به‌دنبال داشته است.

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/013o3T