امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشکیل شورای آموزش تعاون/ تدوین استانداردهای آموزشی شغلی تعاون

مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای آموزش تعاون خبر داد.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «امیرحسین جوزی» در وبینار هم‌اندیشی سراسری آموزش تعاون استان‌ها اظهار کرد: استانداردهای آموزشی شغلی تعاون با همکاری سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور تدوین می‌شود.
وی تصریح کرد: برای توسعه و تحقق اهداف  آموزش تعاونی در‌ قوانین بالادستی «شورای آموزش تعاون» در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود.
جوزی، مهم‌ترین اهداف تشکیل شورای آموزش تعاون‌ را تحقق مفاد ذی‌ربط در قوانین بالادستی از جمله سند توسعه تعاون عنوان کرد.
مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از پتانسیل‌های قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش تعاون و لزوم هماهنگی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمامی حوزه‌های بخش تعاونی با ایجاد شورای آموزش تعاون نام برد.
وی، اتاق تعاون، اتحادیه‌ها، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون را از جمله ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بخش تعاونی در این خصوص دانست و گفت: راهبری، ساماندهی و بهره‌مندی از توانمندی‌های سایر حوزه‌های آموزشی دولتی و غیردولتی نیز می‌تواند به توسعه و گسترش آموزش و ترویج تعاونی‌ها کمک شایانی کند.
جوزی بر توسعه آموزش تعاون، راهبری و نظارت بر امور و برنامه‌های آموزشی تعاونی تأکید کرد و اظهار داشت: تولید محتوای آموزشی با محور تعاون، برنامه درسی تعاونی براساس مخاطب هدف، جذب و همکاری مدرسان دارای صلاحیت آموزش تعاون و اعتبارسنجی مراکز برای آموزش تعاون از برنامه‌های پیشنهادی در حوزه تعاون است.
وی یادآور شد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توسعه و گسترش آموزش تعاون با اولویت حوزه‌های الکترونیکی، مجازی و فضای مجازی به‌شمار می‌رود.
مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پیشنهاد و طراحی مدلی برای تأمین مالی در حوزه آموزش‌های تعاونی، پیش‌بینی شاخص‌های اندازه‌گیری تحقق اهداف نظارتی، ارتقای بهره‌وری و توانمندسازی منابع انسانی بخش تعاونی از دیگر مأموریت‌های این شورای ستادی است.
وی همچنین پروژه استانداردسازی آموزش تعاون را از جمله اولویت‌های کاری این شورا دانست.
جوزی گفت: استاندارد آموزشی مشاغل حرفه‌ای تعاون باید در سطوح اصلی شامل شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌های تعاون، اتاق‌های تعاون و برای رده‌های شغلی و حرفه‌ای اصلی حوزه تعاون شامل مدیرعامل، هیئت مدیره و بازرس در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول در حوزه تعاون، استانداردهای آموزش مشاغل حرفه‌ای تعاون را تشریح و بر اهمیت آموزش‌های مجازی اشاره کرد.
جوزی ادامه داد: در حال حاضر آموزش تعاون به‌صورت حضوری و مجازی در استان‌ها و ستاد برگزار می‌گردد. علاوه بر آموزش‌های مجازی تعاونی که در قالب قراردادهای برون‌سپاری با مراکز و مؤسسات معتبر اجرایی می‌گردد بخشی از این آموزش‌ها نیز در حال حاضر از طریق سامانه آموزش در زیرسامانه جامع هوشمند بخش تعاون به‌نشانی https://taavoni.mcls.gov.ir  و به‌صورت آفلاین در حال اجرا است.
وی افزود: برنامه‌های آموزشی تعاون پیش‌بینی‌شده برای سال ۱۴۰۲ هدف ۵۵۰ هزار نفر ساعت آموزش در سطح استان‌ها به‌صورت مجازی و حضوری پیش‌بینی شده است. به‌علاوه برای بخش آموزش مجازی از طریق سامانه مجازی زیرمجموعه سامانه هوشمند بخش تعاونی که طیف قابل توجهی از مخاطبین بخش تعاونی را در برمی‌گیرد نیز اهداف عملیاتی خوبی پیش بینی شده است که در مجموع در ۶ ماهه اول سال‌جاری رقم قابل توجهی از این برنامه محقق شده است.
جوزی در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با راهبری مؤثر شورای آموزش تعاون شاهد تحقق ظرفیت‌های موجود در اسناد بالادستی حوزه تعاون با کمک سایر حوزه‌های دولتی و غیردولتی و بهره‌گیری بیشتر از شیوه‌های نوین آموزشی، ارتقای دانش تعاون و توانمندسازی تعاونگران و گسترش بخش تعاون باشیم.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YmPqEK