امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

تأکید دادستان انتظامی مالیاتی بر حمایت از مؤدیان شفاف و سالم بر اساس اصول و ضوابط حرفه‌ای

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، یکی از رویکردها و برنامه‌های مهم سازمان امور مالیاتی و انتظار از ادارات کل تابعه را حمایت از مؤدیان مالیاتی شفاف و سالم بر اساس اصول و ضوابط حرفه‌ای عنوان کرد.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید محسن خوانساریان، دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی ضمن بازدید از اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی و ادارات امور مالیاتی مرکز استان و دیدار و گفت‌وگو با برخی همکاران و مراجعه‌کنندگان اظهار داشت: ایجاد دیدگاه مناسب در فعالان اقتصادی درخصوص تغییر شیوه محاسبه و تشخیص مالیات بر اساس اطلاعات، داده‌های دریافتی و اسناد و مدارک از الزامات کار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز نارسایی‌هایی در انجام تکالیف قانونی توسط برخی مؤدیان وجود دارد، پیشبرد امر آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به صورت ویژه را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به مسائل و مشکلاتی که همچنان در تشخیص و وصول مالیات عادلانه وجود دارد می‌بایست اطلاعات به دست آمده پردازش،
صحت سنجی و بررسی دقیق شود. بر همین اساس هرچه فضای اعتماد و تعامل بین سازمان امور مالیاتی و فعالان اقتصادی بیشتر شود امکان رسیدن به نتیجه مطلوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیش از پیش میسر خواهد شد.

خوانساریان با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های سلامت نظام اداری و مقابله با مفاسد اقتصادی در سازمان امور مالیاتی کشور افزود: عموم مردم می‌توانند گزارش‌ها و شکایات خود را از طریق مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶، سامانه سوت زنی، سامانه جامع گزارشات مردمی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir و یا نمایندگان دادستانی در مراکز استان‌ها مطرح و پیگیری نمایند.

دادستان انتظامی مالیاتی در ادامه ضمن تأکید بر بهبود کیفیت رسیدگی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، پرهیز از سخت‌گیری‌های بی‌مورد، تعامل حداکثری با مؤدیان در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌ها و بررسی و استناد به تمامی مدارک و مستندات مرتبط با پرونده مالیاتی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی با تکیه بر همراهی و همدلی همکاران، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی به دنبال اجرای کامل و مؤثر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است تا بدین ترتیب ضمن تحقق نظام مالیاتی عدالت محور، زمینه حضور حداکثری مردم در فعالیت‌های اقتصادی سالم، شفاف و مولد به نحو شایسته‌ای فراهم شده و نارسایی‌های حوزه‌های تورمی و توزیعی نظام اقتصادی و سایر بخش‌ها تا حد قابل توجهی رفع گردد.

در ادامه، علی کریمدادی، مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی نیز به ارائه گزارش اقدامات، برنامه‌ها و دستاوردهای امور مالیاتی خراسان جنوبی در سال جاری پرداخت و گفت: یکی از افتخارات استان خراسان جنوبی تعامل و هم سویی امور مالیاتی خراسان جنوبی و فعالان اقتصادی استان است که در این راستا تلاش شده است با برگزاری جلسات عمومی و تخصصی و دیدار با بخشه‌ای مختلف ضمن تبیین تکالیف و قوانین مالیاتی و بررسی و پیگیری ویژه مسائل و مشکلات مالیاتی، زمینه برخورداری حداکثری فعالان اقتصادی از حداکثر میزان تسهیلات، مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی و عدم تعلق جرائم قانونی فراهم گردد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با اشاره به سیاست افزایش تعامل و ارتقا فضای اعتماد میان نظام مالیاتی و اصناف کشور اظهار داشت: بر این اساس در سال ۱۴۰۲، تعداد ۵۱ هزار و ۸۲۷  فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم که به معنای پذیرش مالیات مقطوع و اظهارنامه مالیاتی در استان خراسان جنوبی است به صورت کاملاً الکترونیک ارائه شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۴۱ هزار و ۹۴۹ فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم با میزان رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال گذشته و تعداد ۹ هزار و ۸۷۸  اظهارنامه با کاهش ۳ درصدی نسبت به سال گذشته دریافت شده است که نشان از تمایل بیش از پیش مشاغل و کسبه استان جهت استفاده از تسهیلات و مشوق‌های مالیات مقطوع دولت جهت حمایت از این بخش اقتصادی دارد.

لازم به ذکر است در پایان این دیدار از زحمات محمد عرب، دادیار مسئول پیشین اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی تقدیر و تشکر به عمل آمد و محمد فضلی نژاد به عنوان دادیار مسئول جدید اداره کل معرفی شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/1aDXMg