امروز شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳

استاد دانشگاه شریف؛ مالیات بر مجموع درآمد، عدالت مالیاتی را به همراه دارد

استاد دانشگاه شریف گفت: مالیات بر مجموع درآمد، یکی از متداول‌ترین روش‌های مالیات ستانی در کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته است که اجرای آن، عدالت مالیاتی را به دنبال دارد.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، علی مدنی زاده استاد دانشگاه شریف اظهار داشت: مالیات بر مجموع درآمد کمک می‌کند دولت با حمایت از خانواده‌ هایی که سطح درآمدی پایین دارند و مجموع درآمدشان از عدد معینی پایین‌تر است مشمول معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ های دولتی شوند و هرچه درآمد بالاتری داشته باشند، نرخ مالیات بیشتری دهند که این موضوع به برقراری عدالت مالیاتی کمک می‌ کند.

وی ادامه داد: اگر مجموع درآمد‌ها صرفنظر از نوع فعالیت و مکان آن دیده شود، معافیت‌ها هم در جای درست خود قرار می ‌گیرد. به طور مثال، اگر مجموع درآمد یک خانواده بررسی شود و مثلا دیده شود که آن خانواده چه تعداد فرزند دارند یا احیانا فرزند معلول دارد و یا مجموع شرایط خانواده نسبت به درآمد بررسی شود و نیاز به معافیت و یا حمایت بیشتری باشد، در آن صورت معافیت مالیاتی در جای صحیح خود قرار گرفته است.

مدنی زاده تاکید کرد: در بحث مالیات، باید مجموع درآمد افراد بررسی شود که اگر از یک عددی کمتر بود مشمول معافیت و حمایت شود و اگر بیشتر بود متناسب با آن نرخ مالیات هم متغیر خواهد بود.

این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: در دنیا به افراد اظهارنامه مالیاتی داده می‌شود و افراد موظفند تمام درآمد‌های خود را اظهار کنند که اگر بعد‌ها مشخص شود خلاف واقعیت اظهار کردند مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند و این موضوع یک بازدارندگی ایجاد می‌کند که افراد واقعیت درآمد‌های خود را اظهار کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ilitTu