امروز یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی پست خبر داد: اتمام پروژه جی‌نف تا ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت ملی پست با اعلام اینکه  به مناسبت هفته پست طرح ها و پروژه های متعددی افتتاح و رونمایی خواهد شد، گفت: این شرکت  اجرای پروژه جی‌نف را تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام میرساند، وی در عین حال تاکید کرد در بودجه سال ۱۴۰۳ برای این پروژه اعتبار لازم تخصیص داده می شود.

به گزارش فراسو، دکتر محمود لیائی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست  در نشست خبری  امروز (۱۶ مهر)  که به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد، گزارشی از عملکرد این شرکت در زمینه‌های هوشمندسازی پست، تدوین سند تحول دیجیتال توسط این شرکت ، پروژه جی‌نف و طرح ها و پروژه نهایی که در این هفته رونمایی می شود ارائه کرد.

لیائی در ابتدای این نشست در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کارکنان شرکت ملی پست گفت: از سوی وزارت ارتباطات سه تکلیف برای این شرکت تعیین شده است؛ نخستین تکلیف یکسان‌سازی حقوق و مزایای کارمندان قراردادی و پیمانی بود تا کارمندان شرکت ملی پست دغدغه معیشتی نداشته باشند و همانند کارکنان وزارت ارتباطات  از مزایای مربوطه بهرمند شوند که در این زمینه اقدامات ضروری همچون ارائه حق مسکن و خدمات رفاهی انجام شد.

او افزود: تکلیف دوم در رابطه با تحول دیجیتال بوده است. در این زمینه اقدامات مثبتی صورت گرفته و می‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه پیشرو بوده‌ایم. یکی از اقدامات انجام شده برگزاری دوره آموزشی تحول دیجیتال برای مدیران شرکت ملی پست بوده است. همچنین در حال تدوین سند تحول دیجیتال هستیم که در صورت تکمیل این سند، از نخستین سازمان‌هایی خواهیم بود که سند تحول دیجیتال را آماده کرده‌ایم.

دکتر لیائی گفت: در برنامه هفتم نیز، در رابطه با تحول دیجیتال تاکید شده و منابعی برای آن در نظر گرفته شده است. اما شرکت ملی پست ایران پیش از تصویب برنامه هفتم اقدامات خود را در رابطه با تحول دیجیتال آغاز کرده و الزامات در نظر گرفته شده برای آن‌ را فراهم کرده است.

او افزود: آخرین تکلیف، هوشمندسازی پست است. تاکنون ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی را ایجاد کرده‌ایم و فرآیند هوشمندسازی را نیز آغاز کرده‌ایم. البته مسیر طولانی در پیش رو داریم. امیدواریم به زودی بودجه مورد نیاز برای هوشمندسازی پست تخصیص داده شود تا به وظیفه خود در این رابطه عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: به مناسبت روز جهانی پست، پروژه‌های خوبی را افتتاح و رونمایی خواهیم کرد. بحث نوسازی ناوگان پست را نیز در دستور کار داریم. حدود صد خودرو، کامیون و کامیونت را به منظور نوسازی ناوگان پست خریداری کرده‌ایم که فردا از آن رونمایی می‌کنیم. امیدواریم با ورود ناوگان جدید و نو در حوزه شبکه حمل و نقل و رهسپاری، دیگر نیاز به همکاری و استفاده از بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل داشته باشیم.

نوسازی ناوگان پست

مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات گفت: با هدف نوسازی ناوگان پست تعداد ۱۰۰ دستگاه خودرو شامل کامیون، کامیونت و ون خریداری شده و طی روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به افتتاح شعبه ایران مال گفت: این شعبه را به صورت پیشرفته و مجهز و با استفاده از آخرین تکنولوژی در ایران مال احداث کردیم بخش توزیع را نیز در ایران مال استقرار داده‌ایم. ون‌های جدیدی خریداری کرده‌ایم. شعبه ایران مال شامل بخش توزیع، پذیرش بسته‌های پستی و هم رهسپاری بسته‌های پستی است.

راه اندازی صندوق های هوشمند

محمود لیائی گفت: در رابطه با راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند نیز با مذاکراتی که با بخش خصوصی داشتیم، در حال نصب صندوق‌های هوشمند در مناطق مختلف تهران هستیم.

لیایی درباره سرویس احراز هویت مکانی نیز تاکید کرد : طی هشت ماه گذشته حدود سه میلیون نفر از این سرویس استفاده کرد‌ه‌اند که سبب کاهش مراجعه مردم به سازمان نها و ادارات شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست بیان کرد: راه‌اندازی سامانه تمبرهای پستی نیز به زودی رونمایی می‌شود. خدمات الکترونیکی پست برروی پلتفرم آپ نیز در دستور کار است. آپ یکی از پربازدیدترین نرم‌افزارهای کشور است و به زودی خدمات شرکت ملی پست در این نرم‌افزار ارائه می‌شود.  همچنین سرویس پیک شهری تحت عنوان همیار پست را با هدف افزایش خدمات و سهولت دسترسی به خدمات پستی در تعدادی از استان ها به صورت پایلوت برگزار کرده‌ایم. ساماندهی پیک‌های شهری از دیگر اقدامات انجام شده است.

لیائی گفت: سال گذشته از موتورهای برقی در شرکت ملی پست رونمایی کردیم. در توئیتر انتقاداتی مطرح شد که این پروژه در زمان وزارت آذری جهرمی افتتاح شده بود و چرا باید مجددا افتتاح شود. در صورتی که در زمان وزارت آذری جهرمی تنها ورود موتوربرقی به خیابان‌ها مطرح شده بود و اصلا بحث استفاده از موتورهای برقی در شرکت ملی پست صورت نگرفته بود و استفاده از موتور برقی در سیستم توزیع پستی کشور از دی ماه سال گذشته آغاز شده است. در مشهد نیز تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد و پست منعقد شده تا ۸۰۰ موتور برقی خریداری شده و به سیستم توزیع پستی در مشهد اضافه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پست دررابطه با پروژه جی‌نف گفت: این پروژه بسیار وسیع است و چندین سازمان از جمله سازمان آمار، سازمان نقشه‌برداری، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، وزارت مسکن، سازمان ثبت اسناد  املاک، سازمان ثبت احوال و بسیاری از نهادهای دیگر عضو کارگروه ملی جی‌نف هستند. در رابطه با این پروژه تصمیمات خوبی اتخاذ شده و قرار است سازمان برنامه  اعتبار مورد نیاز را در بودجه ۱۴۰۳ در نظر بگیرد. در کارگروه جی‌نف از ما درخواست شده تا سال ۱۴۰۴ این پروژه را تکمیل کنیم.

او افزود: پروژه جی‌نف در ۸۰۰ شهر بزرگ کشور اجرایی شده و به صورت میانگین در این شهرها بیش از ۸۰ درصد از عملیات ژئوکد صورت گرفته است. اما به دلیل ساخت و سازهای جدید، تغییر آدرس‌ها و خیابان‌های نوین، ۲۰ درصد از اقدامات ژئوکد باقی مانده است. از سال ۹۷ تاکنون به هنگام سازی آدرس‌ها و کدپستی‌ها انجام نشده است. بنابراین عملیات مربوط به ژئوکد را با استناد بر به‌هنگام‌سازی صورت گرفته در سال ۹۷ انجام داده‌ایم. به دلیل وجود آدرس‌های جدید، خیابان‌ها و شهرهای جدیدی تشکیل شده و برخی شهرهای جابجا شده میان شهرها و استان‌ها از لحاظ تقسیم‌بندی، تصمیم گرفته شد اطلاعات و آدرس‌ها را به‌روزرسانی کنیم.

محمدرضا قادری، رئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست در پاسخ به این پرسش پیوست که شرکت ملی پست در اقتصاد دیجیتال کشور چه نقشی دارد، گفت: شرکت پست چند وظایف حاکمیتی مشخص دارد. این شرکت متولی نشانی و کدپستی است که  اصلی‌ترین زیرساخت شهر هوشمند به شمار می‌رود. پروژه جی‌نف نیز  از جمله پروژه‌های در اولویت دولت به شمار می‌رود که جزو زیرساخت‌های اصلی است.

او افزود: بخش مهم‌تر وظایف شرکت ملی پست و نقش این شرکت در رابطه با اقتصاد دیجیتال به عملیات پستی برمی‌گردد. شرکت ملی پست به عنوان لجستیک تجارت الکترونیک کشور نقش موثری ایفا می‌کند به طوری که می‌توان گفت این شرکت شبکه لجستیکی فروشگاه‌های اینترنتی کشور است. به طوری که ۶۰ درصد از فروشگاه‌های کشور با شرکت ملی پست همکاری می‌کنند.

قادری افزود: تجارت الکترونیکی کشور، بزرگ‌ترین سهم را در اقتصاد دیجیتال ایفا می‌کند. از سویی دیگر توسعه تجارت الکترونیکی کاملاً وابسته به توسعه خدمات پستی است. به هدف توسعه تجارت الکترونیکی در کشور، برنامه‌های شرکت ملی پست را در راستای هوشمندسازی خدمات پستی، توسعه ظرفیت پست و ارائه خدمات بهتر به تجارت الکترونیکی کشور در نظر گرفته‌ایم. در مجموع پست به عنوان پیشران خدمات تجارت الکترونیکی کشور سهم بزرگی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/QZagpr