امروز پنج شنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۳

عملکرد موفقیت‌آمیز سامانه مؤدیان در کاهش فرار مالیاتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با راه‌اندازی فاز اول سامانه مؤدیان طی یک سال گذشته، درآمدهای مالیاتی از محل اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص افزایش یافته و جلوی برخی فرارهای مالیاتی گرفته شده است.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار مالیات گیری در کشور به اخذ مالیات از مؤدیان پردرآمد منجر شده و در راستای توسعه‌ کشور به کار انداخته می‌شود، اظهار داشت: لازم است روندی اتخاذ کنیم که مالیات منبع اصلی درآمدی کشور باشد و درآمدهای نفتی صرف پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر سهم مالیات‌ها در درآمدهای کشور افزایش خوبی داشته است، تأکید کرد: دولت باید حتی‌الامکان با استفاده از ابزارهای نوین مانند سامانه مؤدیان به شفاف‌سازی درآمد مشاغل مختلف پرداخته و مسیر را برای مالیات ستانی عادلانه و هوشمند را در کشور هموار کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمی‌خواهیم شرایطی به وجود آوریم که افراد به سمت کار و تولید نروند، تصریح کرد: هدف اصلی این است که مالیات ستانی به صورت عادلانه انجام شود و افراد درصد معقولی از درآمدشان را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. به طوری که زمینه برای اداره‌ کشور از محل مالیات‌ها فراهم شده و از وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه مالیات‌ها یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشورها به حساب می‌آیند، افزود: مالیات ستانی دقیق، هوشمند و عادلانه بستری فراهم می‌کند که درآمدهای حاصله در زمینه‌ تقویت صنایع صرف شود و زیرساخت‌های لازم برای توسعه در کشور به وجود آید.

دهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که درآمدهای مالیاتی در اداره‌ کشورها دارند، کشورهای پیشرفته از نظام مالیاتی به روز و دقیقی بهره می‌برند. در این کشورها با فرار مالیاتی به صورت جدی مقابله می‌شود زیرا مالیات‌ها منبع اصلی درآمد دولت‌ها هستند. در همین راستا سامانه مؤدیان به عنوان یک ابزار نوین می‌تواند به ما در مالیات ستانی عادلانه کمک کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/UyrxVX