امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ذخیره‌سازی گاز، مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی مقطعی نیمه شمالی کشور در پیک مصرف

یک کارشناس انرژی گفت: ایجاد منابع ذخیره سازی گاز طبیعی در مناطق شرق و شمال شرق ایران پتانسیل قابل توجهی برای رفع ناترازی عرضه و تقاضای گاز، افزایش امنیت انرژی و حمایت از توسعه منطقه‌ای دارد و ذخیره‌سازی گاز، مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی مقطعی نیمه شمالی کشور در پیک مصرف است.
به گزارش فراسو، فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفت وگو با برنا درباره ذخیره‌سازی گاز به عنوان یکی از راهکار‌های کلیدی و مهم در مدیریت ناترازی زمستانی گاز در ایران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه کنترل ناترازی مقطعی گاز، مسئله ذخیره‌سازی گاز است که تجربه موفقیت‌آمیز در نقاط مختلف دنیا دارد و بیشترین حجم ذخیره‌سازی گاز در اروپا است که کمترین ذخایر گازی را دارد. از همین رو برای مدیریت ناترازی زمستانی گاز در ایران نیز باید به سمت ذخیره‌سازی گاز به خصوص در شمال و شمال شرق کشور برویم.

وی در رابطه با مزایای ذخیره‌سازی گاز گفت: تأسیسات ذخیره سازی گاز با متعادل کردن نوسانات عرضه و تقاضا، ثبات را برای بازار‌های انرژی فراهم می‌کند. در دوره‌های تقاضای بالا، مانند زمستان‌های سرد یا پیک‌های صنعتی، گاز ذخیره‌شده را می‌توان برای پاسخگویی به افزایش مصرف خارج کرد. برعکس، در دوره‌های تقاضای کم، گاز اضافی را می‌توان به انبار‌ها تزریق کرد و از عرضه بیش از حد و نوسان قیمت جلوگیری کرد.

منابع ذخیره سازی گاز نقش مهمی در آمادگی اضطراری ایفا می‌کنند. در صورت اختلال در عرضه، بلایای طبیعی یا تنش‌های ژئوپلیتیکی، گاز ذخیره شده می‌تواند به سرعت آزاد شود تا تامین انرژی بدون وقفه به بخش‌های حیاتی مانند گرمایش منازل مسکونی، تولید برق و فرآیند‌های صنعتی تضمین شود.

همچنین ذخیره‌سازی این امکان را فراهم خواهد کرد که علاوه بر تامین نیاز داخل، به صادرات گاز در اوج نیاز به گاز نیز بپردازیم که این راهکار، به تامین کنندگان گاز اجازه می‌دهد تا تصمیمات خرید و حمل و نقل خود را بهینه کنند، زیرا می‌توانند گاز اضافی را در صورت پایین بودن قیمت ذخیره کنند و در صورت بالا بودن قیمت آن را خارج کنند. این انعطاف پذیری به نفع تامین کنندگان و مصرف کنندگان است که منجر به بازار‌های کارآمدتر و رقابتی‌تر می‌شود.

ذخیره‌سازی گاز، مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی مقطعی نیمه شمالی کشور در پیک مصرف
این کارشناس انرژی در رابطه با تجربه موفق کشور‌های اروپایی در توسعه ظرفیت‌های ذخیره سازی گفت: کشور‌های اروپایی در توسعه ظرفیت‌های ذخیره سازی قابل توجهی سرمایه گذاری کرده اند. این رویکرد، آن‌ها را قادر می‌سازد تا حجم زیادی از گاز را ذخیره کنند تا نوسانات تقاضا را به طور موثر برآورده کنند. ایران می‌تواند از این تجربه درس گرفته و ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز را بر اساس پویایی عرضه و تقاضای خود ارزیابی کند.

بازار‌های گاز اروپا به شدت یکپارچه هستند و امکان استفاده کارآمد از منابع ذخیره سازی در سراسر مرز‌ها را فراهم می‌کند. ایران می‌تواند همکاری و یکپارچگی منطقه‌ای را برای استفاده بهینه از تأسیسات ذخیره‌سازی بررسی کند، به‌ویژه اگر کشور‌های همسایه الگو‌های عرضه و تقاضای مکمل داشته باشند.
وی در رابطه با لزوم توجه به چالش‌های بالقوه ذخیره‌سازی نیز گفت: مطالعات امکان سنجی اقتصادی و امنیتی باید برای ارزیابی مقرون به صرفه بودن پروژه‌های ذخیره سازی گاز در مناطق شرق و شمال شرق ایران انجام شود. سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت و ساز، بهره برداری و نگهداری باید در مقابل منافع بالقوه از نظر امنیت انرژی، ثبات بازار و توسعه منطقه‌ای متعادل شود که ذخیره‌سازی در شرق و شمال شرق ایران، مقرون به صرفه است.

ایران می‌تواند از همکاری بین المللی و اشتراک دانش در توسعه منابع ذخیره سازی گاز بهره‌مند شود. بررسی‌های ژئوفیزیکی و مطالعات زمین شناسی برای شناسایی سازند‌های ذخیره سازی مناسب و ارزیابی یکپارچگی و ظرفیت آن‌ها مورد نیاز است. همچنین برنامه ریزی و سرمایه گذاری کافی برای اطمینان از یکپارچگی یکپارچه و عملکرد کارآمد زیرساخت ذخیره سازی مورد نیاز است.

ذخیره‌سازی گاز، مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی مقطعی نیمه شمالی کشور در پیک مصرف
این کارشناس انرژی در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: ایجاد منابع ذخیره سازی گاز طبیعی در مناطق شرق و شمال شرق ایران پتانسیل قابل توجهی برای رفع ناترازی عرضه و تقاضای گاز، افزایش امنیت انرژی و حمایت از توسعه منطقه‌ای دارد و ذخیره‌سازی گاز، مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی مقطعی نیمه شمالی کشور در پیک مصرف است.

ایران می‌تواند از تجربیات کشور‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ و همچنین تکیه بر توان داخلی خود برای ایجاد یک بخش ذخیره سازی گاز قوی و کارآمد استفاده کند که به بازار گاز طبیعی باثبات و قابل اعتماد کمک می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/RCxCEU