امروز جمعه، ۲ آذر ۱۴۰۳

“خدمات پستی” رکن حیاتی “تجارت دیجیتال”

امروز در حالی که فن‌آوری‌های دیجیتال شیوه ارتباط و انجام تجارت ما را متحول کرده، هنوز جنبه‌های زیادی از تجارت و بازرگانی وجود دارد که بر کالاها و اسناد فیزیکی که در سراسر جهان حمل می‌شوند متکی هستند.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل این شرکت به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی پست یادداشتی تحت عنوان «خدمات پستی رکن حیاتی تجارت دیجیتال» نگاشته که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

 متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

نقش در حال تحول خدمات پستی در عصر دیجیتال امروز علیرغم رشد و گسترش روز افزون و بی وقفه ی فناوری دیگر بر کسی پوشیده نیست. مشاهده اینکه سیستم پستی سنتی با استفاده از فناوری‌ها و خدمات جدید برای ارتقای قابلیت‌های خود، با زمان‌های در حال تغییر سازگار شده است، بسیار شگفت‌انگیز است.
شاید پیش از دوران بحران کرونا فکر میکردیم در عصر دیجیتال پر سرعت امروز، استفاده از خدمات پستی سنتی ممکن است دیگر قدیمی و نامربوط به نظر برسد. اما پیوند جالب بین سیستم پست قدیمی و عصر تجارت دیجیتال باعث دگرگونی این تفکر و توجه به نقش خدمات پستی به عنوان یکی از اجزای حیاتی تجارت دیجیتال جدید و ثتبیت و اهمیت جایگاه شبکه پستی در تجارت جهانی شد.
امروز در حالی که فن‌آوری‌های دیجیتال شیوه ارتباط و انجام تجارت ما را متحول کرده، هنوز جنبه‌های زیادی از تجارت و بازرگانی وجود دارد که بر کالاها و اسناد فیزیکی که در سراسر جهان حمل می‌شوند متکی هستند.
با وجود رشد بازارهای آنلاین و سیستم‌های پرداخت دیجیتال، کالاهای فیزیکی هنوز باید به مشتریان تحویل داده شوند و خدمات پستی وسیله ای مطمئن و مقرون به صرفه برای حمل و نقل این کالاها، به ویژه برای مشاغل کوچکی که ممکن است منابع لازم برای استفاده از شرکت های حمل و نقل خصوصی را نداشته باشند، فراهم می کند.
شبکه گسترده مسیرهای تحویل همراه با منابع لجستیکی و کارکنان مجرب ادارات پست جهان را در موقعیتی عالی برای فعالیت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات تحویل برای تجارت الکترونیک قرار داده و ارائه دهندگان خدمات پستی در تمام کشورها به وضوح برای بقای خود از تحویل نامه به کالا تغییر مسیر داده اند.
خدمات پستی با ایفای نقشی پررنگ در تجارت بین‌الملل و ارائه طیف وسیعی از خدمات ارزش افزوده و فرآیندی ساده و روان به کسب و کارها کمک کرده اند تا دامنه فعالیت خود را تا دورافتاده ترین و محرومترین مناطق افزایش دهند. این امر به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، که دسترسی به خدمات پیک قابل اعتماد یا زیرساخت ممکن است محدود باشد، اهمیت دارد.
امروز ارائه دهندگان خدمات پستی با ارائه خدمات تخصصی برای خرده فروشان آنلاین مانند گزینه های تحویل، بسته بندی سفارشی و کمک های بازاریابی، تقاضای رو به رشد برای تجارت الکترونیک را از آن خود کرده اند.
البته در این بین نباید از مولفه اعتماد به پست نیز غافل شد، رکنی که اتحادیه جهانی پست نیز در شعار امسال خود به مناسبت گرامیداشت روز جهانی پست به آن تاکید و از ادارات پست سراسر دنیا خواسته تا با همبستگی بیشترمنعکس کننده  این خصلت ذاتی که از دیرباز با شبکه ارتباطی و ماندگار پست همراه بوده باشند.
بی تردید صاحبان کسب و کارها می دانند که با خیالی راحت و با قیمتی ارزان و بدون واسطه می توانند از خدمات پست استفاده کنند و اطمینان حاصل کرده اند که کالا به طور ایمن و کارآمد توسط این سیستم توزیع می شود.
به عبارتی توانایی این شبکه گسترده به واسطه ی سرعت، قابل اعتماد و مقرون به صرفه بودن در انتقال کالاها و اسناد فیزیکی در سراسر مرزها آن را به ابزاری ضروری برای مشاغل در هر اندازه و نوع تبدیل کرده است.
ادارات پست در سراسر جهان اکنون زیرساخت های خود را برای ارائه خدمات پستی مدرن تجهیز کرده و با رویکردی نوین در جهت تلاش برای خدمت رسانی آنلاین به عنوان رسانه ای قوی نیز عمل کرده اند.
حال مشتریان شبکه های پستی به خدمات  این عرصه و همچنین ملزومات آن از قبیل استفاده از کدپستی معتبر و صدور یک آدرس پستی دقیق برای خدمت رسانی بهتر آگاهند و می دانند پست ابزاری ضروری برای مدیریت زمان و رفاه بیشترشان بوده و انتخاب واضح آنها شده است.
با نگاهی به آینده  انتظار می رود جایگزینی الکترونیکی باعث کاهش مداوم حجم نامه در سراسر جهان شود. در همین حال، تغییر ساختاری از پست به بسته‌ها قرار است ادامه یابد زیرا پست‌ها به دنبال پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مصرف‌کنندگان از طریق ارائه خدمات تحویل سریع، قابل اعتماد، راحت و با قیمت رقابتی هستند.
ما امروز بازیگران زیادی داریم که آنچه در گذشته به‌عنوان فعالیت پستی انحصاری محسوب می شد را انجام می‌دهند، اما برای رقابت در این عرصه باید خلاق‌تر عمل کنیم.
تغییرات اساسی در محیط  های عملیاتی، تدوین استراتژی های تجاری قوی مشتری محور مبتنی بر توسعه و انطباق با بازارها و روندهای جدید،  تمرکز فزاینده بر ابزارهای هوش مصنوعی، راه‌حل‌های برچسب هوشمند و پیکربندی‌های جدید قفسه و بسته بر اساس درخواست‌های بازار و … بلادرنگ باید در اولویت اقدامات باشد چرا که رشد تجارت الکترونیک و بهره گیری بیشتر از ظرفیت های این حوزه نیازمند خدمات پستی نوین  است.

محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ItIuE4