امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین فستیوال بین‌المللی تلفیق مد و معماری برگزار می‌شود/ ایران مرجع پوشش اسلامی در جهان است

مهران آریایی نیا برگزار کننده و دبیر معماری اولین فستیوال بین المللی تلفیق مد و معماری گفت: شرکت بین المللی پرچین جام اولین و بزرگترین فستیوال بین المللی تلفیق مد و معماری را در فروردین ماه ۱۴۰۳با حضور طراحان و معماران داخلی و خارجی برگزار می کند.

به گزارش فراسو، نشست خبری اولین جشنواره بین‌المللی تلفیق مد و معماری (فیبوناچی) با حضور مهران آریایی‌نیا ( برگزار کننده و دبیر برگزاری بخش معماری)، مرجان دلخواه (دبیر بخش مد و لباس، حسن زمینی (دبیر بخش عکاسی معماری) و سینا حسنی کیا دبیر اجرایی جشنواره فیبوناچی برگزار شد.

سینا حسنی کیا دبیر اجرایی جشنواره فیبوناچی در این نشست گفت: فستیوال فیبوناچی ذیل جشنواره مد فیبوناچی برگزار خواهد شد. به جهت اینکه این جشنواره هم تحت تأثیر حوزه مد است و هم تحت تأثیر معماری؛ در حال حاضر در سراسر جهان بالغ بر یک  میلیون معمار داریم که همزمان در حوزه مد هم فعالیت دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: زمان برگزاری این جشنواره با اینکه قرار این بود که در دی‌ماه برگزار شود به چالشی برخورد کرد که احتمالاً باعث شود این جشنواره پس از نوروز برگزار گردد. فراخوان جشنواره فیبوناچی شهریورماه منتشر شده و تاکنون نزدیک به ۱۱ هزار طرح از ۱۱ کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. همچنین سه جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی برای بخش‌های مد، معماری و عکاسی در نظر گرفته شده است.

شرکت در این فستیوال رایگان است

مهران آریایی‌نیا  برگزار کننده و دبیر بخش معماری: هدف از برگزاری این فستیوال این بود که می‌خواستیم فضای مناسبی برای دانشجویان و هنرمندان ایجاد تا فرصتِ معرفی خودشان و آثارشان را داشته باشند. طرح‌هایی که به رویداد می‌رسد مالکیت و سندش متعلق به خود شرکت کنندگان است. همچنین داوران شناخته شده‌ی داخلی و خارجی، آثار رسیده به رویداد را بررسی و داوری می‌کنند.
امیدوارم این رویداد بتواند کمکی به حوزه معماری و مد داشته باشد. در بخش عکس اگر تلفیق مد و معماری با هم باشد، امتیاز بیشتر خواهد داشت. قصد داریم طرح‌های برگزیده را چاپ و منتشر کنیم.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنم این است که شرکت در این رویداد رایگان است. ما شاهد هستیم که در ایران و در دیگر کشورها به طور سالانه جوایز مختلفی در عرصه معماری و مُد برگزار می‌شود که هر کدام‌شان ورودیه‌های سنگینی برای شرکت‌کنندگان در نظر می‌گیرند. این رویدادها با همین ورودیه‌ها هزینه‌هایشان را تامین می‌کنند و حتی سود زیادی هم برای خودشان می‌ماند. ما اما تصمیم گرفتیم که برای حمایت از استعدادهای کشورمان در نقاط مختلف ایران، شرکت در فستیوال رایگان باشد.

ما معماران بزرگی در ایران داریم اما در کنار این عزیزان دانشجویانی هستند که بسیار خوش ذوق و خلاق هستند ولی بهایی به آنان داده نشده است. ما دوست داریم ایده‌ها و طرح‌های خوب دیده شوند.
جای خالی چنین رویدادی در حوزه مد و معماری در کشورمان به چشم می‌خورد. برگزاری این رویداد بازخورد خوبی در سطح بین‌المللی خواهد داشت.

وی افزود: به دنبال طرح‌ها و ایده‌های نو و تلفیقی در حوزه مد و معماری هستیم و این مهم که می‌توان مد و لباس و معماری را تلفیق کرد. شاید در خلال همین مسابقه طرح‌هایی منتشر گردد که در جوامع بین‌المللی دیده شود.

او ادامه داد: همه دنیا می‌توانند این طرح‌ها را ببینند. از داوران بین‌المللی برای داوری آثار حاضر در جشنواره فیبوناچی استفاده خواهد شد. همچنین ۸ تندیس در حوزه معماری و ۸ تندیس در حوزه مد و لباس خواهیم داشت. در کنار این موارد جایزه معمار برتر، طراح برتر لباس و عکاس برتر سال را خواهیم داشت. طراحان معماری هم می‌توانند از حوزه مد و لباس بهره گیرند. همانطور که در سراسر دنیا از طرح‌های معماری ایرانی در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

مهران آریایی‌نیا دبیر اجرایی و برگزار کننده بخش معماری در این نشست گفت: ایده برگزاری فستیوال از آنجا آمده که می‌بینیم در معماری در حوزه مد و لباس تلفیقی وجود دارد. با مشاهده اقوام داخل کشور شاهد این نکته هستیم که لباس اقوام متأثر از معماری است. این فستیوال باعث این می‌شود که معماران و طراحان خوب داخل کشور شناخته شوند.

برگزار کننده بخش معماری جشنواره فیبوناچی افزود: در حال حاضر عکاسانی داریم که از حوزه‌های مد و معماری تلفیق‌هایی را به وجود آوره‌اند. امیدواریم ارتباط مناسبی در این زمینه با کشورهای مختلف داشته باشیم و طراحان مختلفی از کشورهای مختلف بتوانند در این فستیوال با طراحان داخلی آشنا شوند. برای اینکه طراحان مختلف بتوانند حضور داشته باشند تصمیم گرفته‌ایم که این فستیوال را رایگان برگزار کنیم. در پایان جشنواره در هر کدام از رشته‌های این مسابقه ۱۰۰ نفر به عنوان نامزد انتخاب خواهند شد.

ایران مرجع پوشش اسلامی در جهان است

مرجان دلخواه: هدف از این مسابقه شناساییِ معماران و عکاسان برتر است. مسابقه‌های مختلفی در ایران و جهان در حال برگزاری است. بیشتر این رویدادها هزینه‌های ورودیِ بالایی دارند و بخش زیادی از هزینه‌هایشان را از همان ورودی‌ها تامین می‌کنند.
ایران مرجع پوشش اسلامی در جهان هستیم، اما نتوانستیم این پوشش را به جهان معرفی کنیم. حتی قبل از اسلام هم پوشش ما ایرانیان خاص و زبان‌زد بوده است.
من شهر به شهر ایران را گشته‌ام و دیده‌ام که چه استعدادهای ویژه‌ای در ایران داریم. وقتی قرار بر برگزاری این رویداد شد، دیدم فرصت بسیار خوبی است تا خدمتی به استعدادهای سراسر کشور داشته باشیم.
در صنعت مد و لباس اتفاق بدی در حال انجام است که هر کسی می‌خواهد کاری انجام دهد یک واژه اسلامی به آن می‌چسباند و بودجه‌های هنگفتی هم برایش خرج می‌کنند و خروجی مناسب و تاثیرگذاری هم ندارند.
هدف ما در این رویداد این است که فضایی برای هنرمندان ایجاد شود که تلفیق بین معماری و مد را ایجاد کنند؛ در این بین موفق کسی است که بتواند این تلفیق را به درستی انجام دهد.
مسابقه‌ای که تلفیق مد و معماری باشد، تا کنون در سطح جهان برگزار نشده است. شاید به همین دلیل است که سازمان مد جهانی از این رویداد حمایت می‌کند.

مرجان دلخواه دبیر بخش مد و لباس مسابقه فیبوناچی در ادامه گفت: هدف از برگزاری فستیوال فیبوناچی شناخت طراحان و عکاسان برتر است. ما مرجع پوشش اسلامی در کل دنیا هستیم ولی با وجود اینکه در دوره‌های مختلف تاریخی در درون ایران پوشش‌های مختلفی داشته‌ایم نتوانسته‌ایم در جوامع بین‌المللی این پوشش‌های تاریخی را ارائه دهیم.

وی افزود: معتقدم بانوان یکی از بخش‌های مهم سازنده کشور هستند. هدف این جشنواره کشف استعدادهای واقعی در این حوزه است و شناساندن طراحان ایرانی در زمینه‌‌های مد و لباس، معماری و عکاسی به سراسر جهان است.

لباس و معماری همواره در خدمت هم بوده‌اند

حسن زمینی دبیر بخش عکاسی: ساختار و روح این فستیوال کاملا هنری است. معماری و لباس ما از قدیم با هم تلفیق شده بود. از هزاران سال پیش در سراسر جهان لباس و معماری در خدمت همدیگر بوده‌اند. معماری با تلفیق هنرهای دیگر تکمیل شد. ما لباس اقوام را داریم که خیلی به آن پرداخته نشده است. در معماری ما کاشی‌کاری و نگارگری را داریم که در لباس می‌توان از این‌ها الهام گرفت.
معماری ما در حال حاضر به سمت بی‌راهه‌ای می‌رود. ما در گذشته نقش و نگارهای جذابی در ساختمان‌ها داشته‌ایم. باید از غرب‌گرایی فاصله بگیریم و به اصالت‌های خودمان برگردیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/s3Ti62