امروز پنج شنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۳

افزایش شفافیت با اجرای کامل سامانه مؤدیان

برنامه ریزی‏ های تحولی سازمان امور مالیاتی کشور در راستای بهبود و ارتقای نظام مالیات ستانی عادلانه بویژه با تکیه بر داده محوری، شناسایی مودیان جدید، بستن گلوگاه‏‏های فرار مالیاتی و نظایر آن، با استقرار ابرپروژه سامانه مودیان در کانون توجه رسانه قرار گرفته است.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، تحرک و پویایی نظام مالیاتی با روی کار آمدن دولت سیزدهم در عرصه عمل با موفقیت‏های مشهودی توام گشته و امیدواری‏ها نسبت به شفاف سازی و تحقق اقتصادی پویا مبتنی بر درآمدهای پایدار فزونی یافته است. از همین رو اقدامات، چشم اندازها و برنامه ریزی‏های تحولی سازمان امور مالیاتی کشور، مورد توجه برخی رسانه‏ های مهم کشور قرار گرفته است. برای نمونه، «جوان»، در تازه ترین گزارش اقتصادی با عمل به رسالت اجتماعی خویش، برخی اقدامات و دستاوردهای نظام مالیاتی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در ادامه پیرامون اهمیت دریافت مالیات بر اساس درآمد واقعی و مزایای اجرای یک سیستم مالیاتی هوشمند پرداخته است.

در ابتدای این مطلب آمده است:

پیاده‌ سازی سامانه مؤدیان و استفاده از کارتخوان‌های فعال برای تشکیل پرونده مالیاتی نشان ‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر در توسعه نظام مالیاتی است. دولت سیزدهم با موفقیت تعداد مالیات ‌دهندگان را افزایش داده و هدف آن حذف فساد و شیوه‌ های رانت‌خواری است. امضا‌های طلایی و سایر اشکال مداخله غیرقانونی در فرایند اخذ مالیات با اجرای کامل این سامانه قابل کاهش است. این امر منجر به شفافیت و رضایت بیشتر در امور مالیاتی و همچنین کاهش سوء ظن و فعالیت‌های غیرقانونی مانند رشوه در این بخش می ‌شود.

دریافت مالیات بر اساس درآمد واقعی مردم گامی مهم در اصلاح نظام مالیاتی یک کشور است. برخی مشاغل مانند زرگری، آهن‌ فروشی و آرایشگری زنانه اغلب درآمد قابل توجهی دارند، اما حداقل مالیات را پرداخت می ‌کنند. با پیاده ‌سازی سیستم مالیاتی هوشمندتر و بهره ‌گیری از سیستم‌های اطلاعاتی جامع، می‌ توان فرار مالیاتی را در این مشاغل خاص به حداقل رساند. سازمان امور مالیاتی کشور در مدیریت داده‌ محور پایگاه مالیاتی استان پیشرفت قابل ‌توجهی داشته که در نتیجه آن افزایش چشمگیر درآمد‌های مالیاتی و تعداد مؤدیان ثبت ‌نام شده است.

امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با لزوم اصلاح نظام مالیاتی گفت: یکی از دلایل اصلی اصلاح نظام مالیاتی، تضمین انصاف و عدالت است. ضروری است افراد و مشاغل متناسب با درآمد و فعالیت‌های اقتصادی خود مالیات بپردازند. با این حال، برخی مشاغل ممکن است از حفره ‌ها سوءاستفاده یا در فرار مالیاتی شرکت و در نتیجه بار ناعادلانه‌ ای را بر مالیات ‌دهندگان دیگر تحمیل کنند. دولت با تمرکز بر جمع ‌آوری مالیات بر اساس درآمد واقعی، می‌ تواند این اختلافات را برطرف و سیستم مالیاتی عادلانه‌تری ایجاد کند.

به حداقل رساندن فرار مالیاتی در مشاغل خاص

اقبالی در رابطه با به حداقل رساندن فرار مالیاتی در مشاغل خاص گفت: مشاغل خاص مانند زرگری، آهن‌فروشی و آرایشگاه‌ های زنانه اغلب درآمد قابل توجهی دارند، اما مالیات نسبتاً کمی می ‌پردازند. برای مقابله با این موضوع، باید یک سیستم مالیاتی هوشمندتر اجرا شود که از سیستم‌های اطلاعاتی جامع برای به حداقل رساندن فرار مالیاتی در این مشاغل استفاده کند. با نظارت دقیق بر جریان‌های درآمد و ارجاع متقابل آن‌ها به پرداخت‌های مالیاتی، دولت می ‌تواند مغایرت‌ها را شناسایی کند و اقدامات مناسب را برای اطمینان از اجرای تعهدات مالیات‌ دهندگان انجام دهد. مدیریت داده‌ محور سازمان امور مالیاتی پایگاه مالیاتی استان نتایج قابل توجهی به همراه داشته است.

رشد ۵۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۲/۲ میلیون مؤدی ثبت ‌نام ‌شده از اشخاص حقیقی و حقوقی نشان از کارآمدی این رویکرد دارد. با بهره ‌گیری از سیستم‌های اطلاعاتی جامع، دولت می ‌تواند بینش‌ های بی‌درنگ درباره درآمد مالیاتی به صورت هفتگی یا ماهانه کسب کند. این امکان برآورد دقیق‌تری از جمع ‌آوری مالیات را فراهم می ‌کند و برنامه‌ ریزی و تخصیص بهتر منابع را ممکن می ‌سازد. وی ادامه داد: اجرای سیستم مؤدیان، فرایند پرداخت مالیات را در کشور متحول و آن را کارآمدتر و هوشمندتر کرده است. با این سیستم، دولت می ‌تواند برآورد قابل اعتمادی از میزان مالیاتی که باید وصول شود به دست آورد و فعالیت‌های خود را بر اساس آن برنامه ‌ریزی کند. با استفاده از سامانه مؤدیان، حتی می‌ توان میزان وصول مالیات آتی را پیش ‌بینی و برنامه‌ ریزی بلندمدت مالی را تسهیل کرد. این سطح از قابلیت پیش ‌بینی، توانایی دولت را برای انجام مؤثر وظایف و مسئولیت‌های خود افزایش می ‌دهد.

افزایش شفافیت و کاهش فساد با اجرای کامل سامانه مؤدیان

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش شفافیت و کاهش فساد با اجرای کامل سامانه مؤدیان اظهار نظر کرد: پیاده‌ سازی سامانه مؤدیان و استفاده از کارتخوان‌های فعال برای تشکیل پرونده مالیاتی نشان ‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر در توسعه نظام مالیاتی است. دولت سیزدهم با موفقیت تعداد مالیات‌دهندگان را افزایش داده و هدف آن حذف فساد و شیوه ‌های رانت‌خواری است. امضا‌های طلایی و سایر اشکال مداخله غیرقانونی در فرایند اخذ مالیات با اجرای کامل این سامانه قابل کاهش است. این امر منجر به شفافیت و رضایت بیشتر در امور مالیاتی و همچنین کاهش سوءظن و فعالیت‌های غیرقانونی مانند رشوه در این بخش می ‌شود.

وی در پایان گفت: اصلاح نظام مالیاتی برای اخذ مالیات بر اساس درآمد واقعی مردم برای دستیابی به انصاف، برابری و ثبات اقتصادی ضروری است. با پرداختن به فرار مالیاتی در مشاغل خاص از طریق اجرای یک سیستم مالیاتی هوشمندتر، دولت‌ها می ‌توانند اطمینان حاصل کنند همه مالیات ‌دهندگان سهم منصفانه خود را دارند. مدیریت داده ‌محور پایه مالیاتی استان نتایج مثبتی از جمله افزایش درآمد‌های مالیاتی و گسترش پایه مالیات ‌دهندگان را به همراه داشته است. سیستم مالیات ‌دهندگان کارایی و قابلیت پیش ‌بینی جمع‌ آوری مالیات را افزایش می ‌دهد و امکان برنامه‌ ریزی مالی بهتر را فراهم می ‌کند. علاوه بر این، اجرای این سیستم باعث ارتقای شفافیت، کاهش فساد و تقویت یکپارچگی کلی بخش امور مالیاتی می‌ شود. با پذیرش این اصلاحات، کشور‌ها می ‌توانند یک سیستم مالیاتی قوی ‌تر و عادلانه ‌تر ایجاد کنند که از رشد و توسعه اقتصادی حمایت می ‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ywnhjR