امروز جمعه، ۸ تیر ۱۴۰۳

۱۵ درصد زوار ایرانی بیمه ندارند

مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و تمرچین. مرزهای نام‌آشنایی که این روزها مهم‌ترین محور تردد زائران اربعین حسینی به شمار می‌روند و شلوغ‌ترین جاده‌های کشور نیز به مقصد این نقاط ثبت شده‌اند.

به گزارش فراسو، به گفته احمدرضا رادان، فرمانده فراجا تا امروز نزدیک به ۴ میلیون زائر از طریق این شش پایانه مرزی وارد کشور عراق شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش ۱۲ درصدی هستیم و نکته مهم این‌که در این میان باوجود افزایش شمار مسافران کربلای حسینی ۳۱ درصد کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای ثبت‌شده که به‌زعم سردار رادان این امر بیانگر توجه و اهتمام رانندگان به توصیه‌های پلیس و رعایت قوانین رانندگی است.

کاهش شمار تصادفات رانندگی و اهتمام رانندگان به تهیه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به سبب پیگیری‌های مداوم نهارهایی چون صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و … می‌تواند نقطه روشن ماجرای تردد امن مسافران کربلای حسینی باشد.

اما رسانه‌ها از آن‌سوی مرزهای کشور اخبار خوشایندی ندارند. از ابتدای شهریورماه امسال تا امروز تقریباً هرروز اخبار رسیده از وضعیت مسافران اربعین در داخل کشور عراق از تصادفی مرگبار و از دست رفتن شماری از مسافران ایرانی می‌گویند.

استانداردهای ضعیف خودروها و ون‌های حامل مسافران راهی از مرزهای عراق به سمت کربلا و بعضاً وضعیت نامساعد جاده‌ای در کنار شلوغی و ازدحام تردد در راه‌های مواصلاتی به کربلا را می‌توان از مهم‌ترین دلایل تصادفات رانندگی در این روزهای شهرهای عراق نام برد.

در این میان آنچه در اولین زمان به خاطر متبادر می‌شود مسئله بیمه زائران حسینی است و خدمات درمانی برای مصدومان و اقدامات حمایتی برای خانواده فوتیان. موضوعی که امسال بیمه میهن با بسیج نیروهای خود به‌صورت گسترده عهده‌دار آن بود.

طرح نام‌نویسی در سامانه سماح و خرید اجباری بیمه با هزینه‌ای اندک – در مقایسه با هزینه‌های دیگر سفر- رویکردی مناسب از سوی صنعت بیمه کشور در جهت حمایت از مسافران اربعین بود. ولی با همه این اوصاف گزارش‌ها می‌گویند که بالغ بر ۱۵ درصد زائران ایرانی بدون داشتن بیمه وارد خاک عراق شده‌اند. گویا رقم قابل‌توجه ورود مسافران بدون بیمه در زمان مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی کشور عراق مشخص شده است و به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد شمار ۱۵ درصد از مسافران کشور عراق بدون نام‌نویسی در سمانه سماح راهی مرزها شده باشند. مسئله‌ای جدی که لازم است مسئولان در روند خدمات سال‌های بعدی به آن توجه خاصی داشته باشند.

اطلاع‌رسانی مؤثرتر از طریق رسانه‌های عمومی جمعی در بازه‌های زمانی مختلف در ایام محرم – نه صرفاً در نزدیکی زمان آغاز پویش – و اقدام به آگاهی سازی جمعی به منافع خدمات بیمه‌ای در رویدادهای خاص با ریسک‌های مختلف و طراحی محصولات و خدمات مختلف با سطح دسترسی گسترده برای عموم مردم در همه طبقات از مهم‌ترین مسائلی است که در ارائه خدمات به زوار در تجربه سال‌های بعد باید در نظر گرفته شود.

شاید بتوان در این میان بزرگ‌ترین دلیل روگردانی ۱۵ درصد مسافر بدون بیمه را صرفاً در عدم آشنایی با رویکردهای بیمه در برابر ریسک‌های سفر خلاصه کرد و فرهنگ استفاده از خدمات بیمه که در کشور ما به‌شدت فقیر است./مراقب بیمه

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/qgG5mN