امروز شنبه، ۷ مهر ۱۴۰۳

نشست جامع بررسی راهکارهای افزایش تاب آوری تهران در برابر زلزله برگزار شد

با حضور رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، نشست جامع بررسی راهکارهای افزایش تاب آوری شهر تهران برگزار شد.

به گزارش فراسو، ‌نشست جامع مسئولان شهری با اساتید و نخبگان مهندسی زلزله با هدف ارائه راهکارهای تخصصی پیرامون افزایش تاب آوری زلزله پایتخت، امروز چهارشنبه هشتم شهریور ماه ۱۴۰۲ حضور حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، امیرکیوان صالحی دبیر کارگروه این نشست و استاد دانشگاه و جمعی از اساتید دانشگاه و نخبگان مهندسی زلزله در محل شورای شهر تهران برگزار شد.

بر پایه این گزارش، سید محمد آقامیری، رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کارگروه ثابت راهکارهای افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله تشکیل شود گفت: ذهنیت و راهبرد ما پیش از وقوع زلزله با آنچه که پس از وقوع آن اتفاق می افتد متفاوت است.

وی ادامه داد: سوال این است که آیا می توانیم پس از وقوع زلزله مردم را در شهر تهران نگه داریم یا خیر؟ وقتی که حتی آب شرب نیز قطع می شود، قطعی برق و گاز نیز اتفاق می افتد.

آقامیری افزود: هر کدام از سازمان های متولی با زلزله، به طور معمول وظایف و کار ویژه های مشخص و تعریف شده را دارند. شهرداری به یک شکل، آتش نشانی به شکل دیگر و نیز سازمان مدیریت بحران کارش برنامه ریزی است. اما کارویژه اصلی این سازمان ها زلزله نیست.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: باید کارگروه ثابت راهکارهای افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله با حضور اساتید دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تشکیل شود.

صالحی: زلزله در شهر تهران متولی مشخصی ندارد/ عملیات اجرا در کوتاه مدت ممکن نیست

شهرسازی و افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در پایتخت به تحول نیاز دارد

امیر کیوان صالحی دبیر کارگروه نشست افزایش تاب آوری سازه ها در برابر زلزله نیز  در این نشست با بیان اینکه افزایش تاب آوری به مفهوم افزایش سطوح آمادگی، هماهنگی، پایداری و در نهایت بازیابی سریع پس از خرابی ها ست و گفت: « هدف از برگزاری این نشست ارائه راهکارهایی در حوزه های مختلف پیرامون ارتقای وضعیت سازه ها و افزایش تاب آوری پایتخت در زمینه وقوع زلزله است. »

این استاد دانشگاه گفت: تا کنون تحقیقات و پژوهش های زیادی در خصوص این مساله در سازمانهای مربوطه انجام شده است و یکی از وظایف کارگروه افزایش تاب آوری تهران در برابر زلزله تجمیع و بررسی این مطالب و تهیه برنامه ای جامع برای اجرای طرح هایی است که تا کنون عملی نشده است.»

وی افزود: « راهکارهای ارائه شده مدیران واساتید این حوزه که امروز چه در حوزه مدیریت شهری و چه در حوزه علمی در این نشست ارائه شد جمع بندی و در تنظیم برنامه جامع افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.»

صالحی یادآور شد: «کار گروه افزایش تاب آوری سازه ها در برابر زلزله از سال گذشته در مجموعه کمیته عمران و زیر ساخت شورای شهر تشکیل شده است و نشست بعدی آن در مهرماه برگزار می شود.»

دبیر کارگروه افزایش تاب آوری سازه ها در برابر زلزله ضمن قدردانی از حاضرین این نشست ابراز امیدورای کرد با نگاه جدید و هوشمندانه اعضای کارگروه و متخصصان این عرصه بتوانیم تحولی در حوزه شهرسازی تهران ایجاد کنیم .»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YkQjKQ