امروز سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳

سامانه مؤدیان بسترساز شفافیت جریان کالایی و سیاستگذاری صحیح اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که سامانه مؤدیان بسترساز شفافیت جریان کالایی است، گفت: این سامانه به سیاست گذاری های صحیح اقتصادی در کشور کمک می کند.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سهراب دل‌انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه با بیان این مطلب افزود: شناسایی مسیر حرکت کالا و مسیری که در آن ارزش افزوده شکل می‌گیرد، فقط برای گرفتن مالیات کاربرد ندارد. این مکانیسم کمک می‌کند در بخش های مختلف اقتصادی برنامه ریزی و سازماندهی صحیح اقتصادی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده درستی که از شناسایی مسیر حرکت کالایی در کشور می‌شود، برنامه‌ریزی بهتر برای زنجیره‌های مختلف تولید و پیدا کردن نقاط و حلقه‌های مفقوده و بحرانی است. تنها یکی از استفاده‌هایی که می‌شود از شناسایی زنجیره ارزش افزوده داشت، این است که ببینیم ارزش افزوده در کجا شکل گرفته و سود در کجا به وجود آمده و مالیات‌دهنده کیست و چطور باید رفتار کرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه درباره این موضوع که از ۳۰۰ هزار عنوان مؤدی که در کشور داریم حدود ۳۵ هزار مورد تاکنون به سامانه پیوسته‌اند، تصریح کرد: سامانه مؤدیان و داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، می‌تواند ما را در راستای سیاستگذاری‌های صحیح درباره زنجیره تولید کمک کند، به همین دلیل لازم است از طریق اعتمادسازی و برقراری ارتباط با مؤدیان آن‌ها را به سمت پیوستن به سامانه سوق دهیم.

دل‌انگیزان ادامه داد: لازم است سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات دقیقی در خصوص این سامانه به مردم بدهد، آموزش‌های لازم داده شود تا مؤدیان بدانند قرار است وارد چه فضایی شوند و چه اتفاقی بیفتد. اصناف، اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌های صنفی، کارفرمایی و تمامی نهاد‌ها و تشکل‌های اقتصادی باید به کمک بیایند و به توضیح و توجیه این سامانه بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه مؤدیان دارای مزیت‌های بسیار گسترده‌ای است و می‌توان استفاده‌های کلانی از آن کرد. بهره‌برداری از این سامانه تنها نباید به مراجعه به دستگاه‌های کارتخوان مؤدیان محدود شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/97MfJd