امروز شنبه، ۷ مهر ۱۴۰۳

رئیس‌کل بیمه مرکزی: رسالت اصلی بیمه مرکزی دفاع از حقوق بیمه‌گزاران است

آیین رونمایی از رتبه اعتباری بیمه تعاون با حضور مجید بهزادپور، رئیس‌کل بیمه مرکزی؛ غلامعلی جهانگیری، سرپرست معاونت اتکایی بیمه مرکزی؛ مصطفی رئوفی، مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی؛ جواد گودرزی، معاون اداره‌کل روابط عمومی بیمه مرکزی؛ یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون و قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان برگزار شد.

به گزارش فراسو، در ابتدای این مراسم یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون ضمن تأکید بر اهمیت موضوع رتبه‌بندی اعتباری گفت: «در میان اهالی فوتبال صحبت رایجی وجود دارد که کشورها به دودسته تقسیم می‌شوند، اول کشورهایی که در جام جهانی حضور دارند و دوم کشورهایی که در جام جهانی نیستند. این موضوع در صنعت بیمه به‌صورت دیگری تعبیر می‌شود، آن‌هم شرکت‌های بیمه‌ای که رتبه‌بندی شدند و شرکت‌های که رتبه‌بندی نشدند! در سال‌های گذشته بیمه مرکزی معتقد بود که شرکت‌های بیمه‌ای مجاز به فعالیت در صنعت بیمه هستند که رتبه‌های آنان از BB بیشتر باشد.»

لازمه شفافیت مالی و اطلاعاتی بیمه‌گران، کسب رتبه اعتباری است

به گفته مظلومی در کشورهای پیشرفته یکی از عوامل مهم سنجش توانگری مالی و توانایی ایفای تعهدات یک شرکت بیمه در برابر بیمه‌گزاران کسب رتبه اعتباری بوده است؛ چراکه لزوم شفافیت مالی و اطلاعاتی برای یک شرکت بیمه و مشتریان و ذی‌نفعان آن امری مهم بوده و نشان‌دهنده این مهم است که شرکت بیمه تا چه میزان در شاخص‌های عملکردی خود موفق عمل کرده است.

او معتقد است بیمه تعاون با درنظر گرفتن این مهم ضمن اهمیت به موضوع رتبه‌بندی و تأثیر آن در جلب اعتماد مشتریان، رتبه‌بندی اعتباری را در دستور کار خود قرار داده است تا جاییکه در ماه گذشته پس از بررسی وضعیت مالی این شرکت توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان رتبه اعتباری بلندمدت شرکت را از BBB – به BBB ارتقا داده است.

این سنجش توسط برهان نمایانگر ارتقای نسبت توانگری مالی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مدیرعامل بیمه تعاون ضمن تشریح ذی‌نفعان رتبه‌بندی افزود: «مؤسساتی همانند، مودیز و اندپورز ازجمله شرکت‌های ابتدایی رتبه‌بندی اعتباری بودند که ما به دلیل اعمال تحریم‌ها امکان همکاری با آنان را نداریم. به‌طورکلی رتبه‌بندی برای چند گروه منافع ایجاد می‌کند، اولین گروه شامل سرمایه‌گذاران، مشتریان و ذی‌نفعان و دومین گروه برای شرکت‌هایی که متقاضی دریافت رتبه اعتباری می‌شوند.»

به گفته مظلومی رتبه‌بندی اعتباری برای شرکت‌ها مزیت‌های بسیاری را پدید می‌آورد، به‌نحوی‌که دسترسی به اطلاعات موردنیاز با هزینه کمتر برای آنان میسر است، این رتبه‌بندی‌ها حکم گواهینامه برای شرکت متقاضی شونده را ایفا می‌کنند، علاوه بر آن باعث می‌شوند شرکت‌ها ترغیب به حفظ انضباط مالی شوند، در کنار آن تسهیل روند همکاری‌های بین‌المللی برای شرکت‌های بیمه از منافعی است که شرکت‌های دارای رتبه‌بندی اعتباری می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.»

او در خصوص برنامه‌های توسعه بیمه تعاون درزمینهٔ رتبه‌بندی اعتباری گفت: «ما این برنامه را برای توسعه مسیر خود درنظر داریم که با برداشته شدن تحریم به سمت اخذ رتبه‌های اعتباری بین‌المللی گام برداریم.»

در ادامه قاسم محسنی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی برهان ضمن تفصیل متدولوژی این شرکت تصریح کرد: «گرچه بحث رتبه‌بندی اعتباری در کشورهای پیشرفته نظیر، پاکستان، چین، ژاپن، بحرین و … مربوط به بیش از ۲۵ سال فعالیت آنها در این عرصه می‌شود، اما ما در ایران با فاصله چشم‌گیری از سایر کشورها توانستیم از سال ۹۶ اولین موسسه رتبه‌بندی را تحت عنوان برهان راه‌اندازی کنیم و به طور رسمی از سال ۹۷ شروع به فعالیت کنیم. ما با بومی‌سازی متدولوژی‌ها اولین قرارداد خود را با شرکت بیمه البرز به امضا رساندیم که پس از تغییر مدیریت این شرکت ادامه این همکاری میسر نشد. ما از AAA تا DDD رتبه‌بندی داریم. همچنین ما هیچ بانک و بیمه‌ای نداریم که در سطح بین‌الملل به فعالیت بپردازید، مگر اینکه رتبه‌بندی شده باشد.»

به گفته محسنی رتبه‌بندی اعتباری از دیدگاه نهاد ناظر کمک می‌کند تا شرکت‌های بیمه در فضایی رقابتی سالم به فعالیت پرداخته و به دنبال ارتقای رتبه‌های خود باشند.

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی برهان اضافه کرد: «یکی از آیتم‌هایی که بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه در نظر گرفته است، توانگری مالی است که در الگوی شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری این معیار تنها ۵ درصد از تمامی معیارهای رتبه‌بندی را شامل می‌شود.»

او در پاسخ به سؤال “آیا رتبه‌بندی شرکت برهان در سطح بین‌الملل نیز اعتبار دارد؟” اذعان داشت: «رتبه‌بندی‌های ما تنها در داخل کشور مورداستفاده است، البته نکته‌ای که وجود دارد آن است که بحث رتبه‌بندی مبحثی استراتژیک است و عوامل بسیاری در دخیل هستند. همچنین ازلحاظ قوت کار ما از شرکت‌های خارجی عقب نیستیم و همان متدولوژی را در کشور پیاده می‌کنیم.»

به دنبال آن غلامعلی جهانگیری، سرپرست معاونت اتکایی بیمه مرکزی به‌ضرورت رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه اشاره کرد و بیان داشت: «شما امروزه برای خرید بک کالای کوچک نیز نیاز به رتبه‌بندی و توجه به استانداردها دارید. از جهتی زمانی که صحبت از اعتبار افراد می‌شود ما همه جوانب یک فرد را می‌سنجیم، در شرکت‌های بیمه نیز روال همین‌گونه است. در حال حاضر در دنیا کمتر شرکتی را می‌بینیم که رتبه‌بندی نداشته باشند، چراکه همه کشورها رتبه‌بندی داخلی دارند. ازنظر من AMS باید مبنای رتبه‌بندی شرکت‌ها باشد، به دلیل اینکه تمام عوامل را از مدیریت ریسک تا منابع انسانی در این رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.»

به گفته او رتبه‌بندی برای صنعت بیمه امری حیاتی است که خوشبختانه شرکت بیمه تعاون در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و این مسیر می‌تواند بستر را برای حضور سایر بازیگران صنعت بیمه فراهم کند.

اصلی‌ترین رسالت بیمه مرکزی، دفاع از حقوق بیمه‌گزاران است

رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز دراین‌باره تصریح کرد: «امروز موضوع بسیار حساس و قابل‌توجهی مطرح شد آن‌هم بحث رتبه‌بندی اعتباری بود، مهم‌ترین نکته این موضوع جلب اعتماد مشتریان است، اگرچه نهاد ناظر در این راستا اصلی‌ترین وظیفه خود را حمایت و دفاع از حقوق بیمه‌گزاران می‌داند، اما بیمه‌گزاران به‌طور مشخص حقوق متعددی دارند که اولین مورد آن حق انتخاب، دوم داشتن اطلاعات و سوم حمایت از حقوق آن‌هاست. در این زمینه یکی از محورهایی که در بحث ارائه اطلاعات به بیمه‌گزاران کمک می‌کند رتبه‌بندی است.»

بهزادپور ضمن ابراز خرسندی از عملکرد بیمه تعاون در راستای کسب رتبه‌بندی اعتباری مطلوب اذعان داشت: «علاوه بر اینکه ما در روند نظارتی خود نیازمند تغییر رویه و حرکت به سمت فناوری و هوشمندسازی هستیم اما موضوعی که وجود دارد این است که یک بخش از این نظارت بر عهده بیمه‌گران است و این اتفاق بسیار مهم و کلیدی برای صنعت بیمه محسوب می‌شود.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/HqgJSY