امروز سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳

بخش عمده اینفلوئنسرها اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه طبق قانون اینفلوئنسر‌ها مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند، گفت: بخش عمده اینفلوئنسرها اظهارنامه ارائه نکرده‌اند و بخشی از افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند نیز کتمان درآمد داشته‌اند.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درخصوص مبنای مالیات ستانی از اینفلوئنسرها اظهار داشت: طبق بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این سازمان مکلف شد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور که از محل درآمد تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد شدند را شناسایی و از آنها مالیات ستانی کند و از همان سال مالیات ستانی از اینفلوئنسرها در دستور کار این سازمان قرارگرفت.

وی با بیان اینکه این سازمان براساس قانون می‌بایست رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی را براساس اسناد و مدارک مؤدیان انجام دهد، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند در شرایط از بین رفتن اسناد و مدارک مؤدی به هر دلیلی از جمله وقوع حوادث غیرمترقبه و پیش بینی نشده مثل آتش‌سوزی در شرکت، از نسبت‌های سود فعالیت برای محاسبه میزان مالیات مؤدیان استفاده نماید.

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی در ادامه افزود: طبق قانون اینفلوئنسرها نیز مکلف هستند با ارائه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی درآمدها و هزینه‌های خود را ابراز کنند. به این ترتیب سود فعالیت مشخص و سپس مالیات مطالبه خواهد شد.

مستوفی درخصوص نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسرها بیان داشت: ما باید ابتدا درآمد افراد را شناسایی کنیم و سپس محاسبه مالیات را بر مبنای آن انجام دهیم. بر این اساس ممکن است درآمد اینفلوئنسرها از طرق مختلفی از جمله حساب‌های بانکی، اکانت‌های فضای مجازی و اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، شناسایی شود.

وی با اشاره به استفاده از نسبت سود فعالیت ۷۰ درصدی در صورت عدم ارائه اظهارنامه از سوی اینفلوئنسرها اظهار داشت: نسبت سود فعالیت اینفلوئنسرها با عنوان درآمد اشخاص حقیقی از طریق هر گونه تبلیغات و آگهی در فضای مجازی، رسانه‌ای و محیطی یک اینتاکد مشخص دارد که براساس آن به میزان ۷۰ درصد تعیین شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/f1IbZN