امروز سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳

آلودگی سواحل، اکوسیستم را تغییر داده اند

فراسوخبر/ آلودگی های زیست محیطی دست ساز بشر، هر روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. از افزایش میزان تولید و مصرف کیسه و بطری های پلاستیکی که تجزیه آنها صدها سال زمان می برد گرفته تا آلودگی هوا ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی. در این میان اما، آلودگی سواحل هم نقش مهمی در خروج اکوسیستم از چرخه طبیعی خود دارد.

امروزه با وجود پیوستن اغلب کشورهای دنیا به کنوانسیون های زیست محیطی، بسیاری از مفاد این قوانین و مقررات در زیرپا گذاشته می شود؛ ریختن فاضلاب به دریاها، تخلیه نخاله های ساختمانی در سواحل و حتی ریختن مواد سمی ناشی از عملیات دفع پسماندهای بیمارستانی در مناطق نزدیک به ساحل، باعث شده است که بسیاری از جانوران و پرندگان نتوانند به حیات طبیعی خود ادامه دهند.

پرندگانی که از باقیمانده غذاهای موجود در ساحل تغذیه می کنند، در چنین مواقعی به کوچ از مناطق زندگی خود مجبور می شوند. همچنین بوی تعفن ناشی از زباله های نزدیک به ساحل، جانوران بومی این مناطق را فراری می دهد.
دفع غیر اصولی مواد مازاد در کنار سواحل، حتی گونه های گیاهی مناطق را نیز متاثر کرده است. نفوذ آلودگی سواحل در خاک، باعث شده است که رشد بسیاری از گیاهان مناطق مجاور، کند و یا متوقف شود.
از سوی دیگر با تسریع روند گرم شدن هوا و تبخیر بیش از اندازه آب دریاها، همزمان با کاهش سطح دریاها، مساحت سواحل افزایش یافته و در نتیجه آلودگی موجود در ساحل نیز بیشتر شده است. با ادامه این روند، می توان پیش بینی کرد که در آینده نه چندان دور، سطح آلودگی سواحل چنان افزایش یابد که اکوسیستم موجود در مناطق ساحلی نیز شکل و شمایل تازه ای پیدا کند.

منبع: سایت بیمه آسماری

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/b5oE3S