وی افزود: همچنین به طور ویژه از همکاران خودم در روابط عمومی وزارتخانه و همچنین شما خبرنگاران که همکاران ما هستید، تشکر میکنم که در زمانی که عده ای مشغول به کار اقتصادی بودند، عده ای هم به دنبال انعکاس و بازتاب این اقدامات هستند.
خاندوزی بیان کرد: با جرات و قاطعیت میتوانم بگویم که رسانه ها جزئی از دستاندرکاران اداره کشور در فرایند تصمیمگیری در کشور و اجرا و بازخوردگیری و نظارت هستند و به موازات کسانی که در حوزههای مختلف مدیریتی و اجرایی زحمت میکشند، خبرنگاران برای هرکدام از این دستگاهها اثرگذار هستند و تدابیر درست و تصمیمات غلط و نقاط ضعف و قوت و خلاها و…. را پوشش میدهند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در نهایت آن چیزی که به یادگار در خاطره ها می ماند، این است که شما خبرنگاران بتوانید در ماندگار شدن این اقدامات نقشآفرین باشید.
خاندوزی اضافه کرد: نقش شما خبرنگاران و اصحاب رسانه در پیشبرد و سرعت و کندی اقدامات در اقتصاد و سیاست و…. باید شان و نقشی همتراز با مسئولان مرتبط باشد و باید نقشی هم تراز با آنها را برای اصحاب رسانه در نظر گرفت. وی عنوان کرد: نکته دیگر در مورد نقش اصحاب رسانه، عنصری به نام روایت است؛ شما خبرنگاران به مثابه سازندگان یک بخش ساختمان و یا ساختن کاشیکاری یک دیوار بزرگ هستید.
شما قطعه های یک کاشی کاری را نصب میکنید و این حائز اهمیت است که کدام نقش و نگار را در نظر گرفته و کدام ساختمان را نقاشی و کاشی کاری میکنید. وزیر اقتصاد توضیح داد: یک تلقی در این خصوص کاملا سیاسی است، ما در مسیری کار میکنیم که رسانههای ما می پسندند و پاسخ و روایت ما منفعتی است یعنی ما نقشی را رقم میزنیم که برای ما یا رسانهمان عایدی و منفعت داشته باشد.
وی متذکر شد: یک پاسخ هم پاسخ حقیقتی است، یعنی اگر این روایت را گزارش میکنیم، اینکه مسئول، ذینفع یا متضرر باشد، روایت خودمان را ارائه کنیم. وزیر اقتصاد تسریح کرد: یک موضع سوم هم وجود دارد، روایتی حقیقی که فارغ از ذینفع بودن به سمت بهبود شرایط حرکت کند.
انتظار جامعه از رسانه به عنوان امین مردم که دستشان به ریز اطلاعات نمی رسد، همین است چون مردم به شما اصحاب رسانه اعتماد دارند و اصل را بر درست بودن روایت شما میگذارند.
وی بیان کرد: البته خبرهای فِیک و باورناپذیر هم داریم که مردم متوجه می شوند، اما یکی از افتخارات خبرنگاران ما این است، که مردم ما اصل را بر این می گذارند که رسانه روایت درست را ارائه می دهد. این بزرگترین سرمایه است و این سرمایه باید صرف ساختن یک تصویر توأم با حقیقت و اصلاح به سمت آینده ایران باشد. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: البته نباید این سرمایه به سمت و سوی سوگیری و منفعت طلبی برود و برای منفعت شخص یا رسانه باشد. اگر سرمایه را صرف دو پاسخ اول و دوم کنیم، در بلندمدت این شان و افتخار خبرنگاری از بین رفته و آرام آرام از آن قله درخشان کاسته و کمرنگ می شود.
وی گفت: اما اگر همین پیشفرض ذهنی جامعه ایرانی را ادامه دهیم، که مردم درست و بجا به اصل رسانه اعتماد کنند، و مردم خودشان را بینیاز از تحقیق دوباره ببینند، مطمئنا این روایت حقیقی به نفع اقتصاد و کشور خواهد بود. خاندوزی بیان کرد: حتما آن گروهی از اصحاب رسانه که برایشان هزینه ایجاد میشود، به سراغ بنده بیایند و نظر صریح خود را بگویند، ما باید در مسیر حقیقت این کار را انجام دهیم و در نبرد بین حقیقت و غیرحقیقت باید روایت درست را انتخاب کنیم، روایتی که به صلاح اقتصاد کشور و تولیدکنندگان و عامه مردم و…. است، روایتی که همه از آن منتفع شوند.
وزیر اقتصاد متذکر شد: اگر هر تصمیمی که آینده کشور را خراب میکند و به زیان عامه مردم و تولیدکنندگان و مصرفکنندگان باشد، باز هم خبرنگار باید راوی حقیقت باشد و این یکی از بهترین راهبردها و استراتژی هاست که میتواند سرمایه ما را افزایش دهد و اعتماد جامعه را بیشتر خواهد کرد.
وی تاکید کرد: روایت نباید سوگیرانه باشد و اگر تورشی دارد، باید به سمت حقیقت و مصلحت کشور باشد. اگر اصلاحی که انجام میشود، درست است، باید حتما روایت شود و اگر اشتباه است، باید جلوی آن ایستاد.
خاندوزی ادامه داد: سرمایه اجتماعی ما ایرانیان در بلندمدت اعتماد به رسانه های خودمان است و بیشترین انرژی مثبت و سازنده را به دست اندرکاران منتقل خواهد کرد، چرا که می دانند که روایت درست و حقیقی انجام می شود. وزیر اقتصاد تاکید کرد که این موارد می تواند فضای تعامل بین دست اندرکاران امور اجرایی و دست اندرکاران ساختن روایت های اجتماعی و تصاویر ذهنی باشد تا بر اساس این اصول با هم همکاری داشته باشند.
خاندوزی بیان کرد: ما باید به شما اصحاب رسانه در امیدبخشی به آینده ایران کمک کنیم و انعکاس روایتهای حقیقی که جامعه را از ناامیدی دور میکند کمک کنیم.