امروز دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳

مقررات کپی‌رایت هوش مصنوعی بازنگری می‌شود

گروهی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای جهان در آمریکا و اروپا خواستار تجدیدنظر در مقرارت استفاده از قانون کپی‌رایت برای هوش مصنوعی شدند.
به گزارش فراسو به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، سازمان‌های رسانه‌های جهانی به دنبال بازنگری در مقررات کپی رایت هوش مصنوعی هستند.

براساس نامه سرگشاده‌ای که به تازگی منتشر شده، گروهی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای خبری جهان در آمریکا و اروپا خواستار تجدید نظر در مقررات استفاده از محتوای دارای حق کپی رایت توسط سازندگان فناوری هوش مصنوعی (AI) شدند.

حق کپی رایت یا مالکیت آثار ادبی به حقی گفته می‌شود که برای فرد یا افراد پدیدآورنده آثار ادبی و هنری در نظر گرفته می‌شود. در واقع پس از ایجاد یک اثر هنری به نام خالق آن ثبت شده و هیچ فرد یا سازمانی حق استفاده از ان را بدون اجازه از مالک ندارد. امروزه ابزار‌های هوش مصنوعی در زمینه تولید عکس و آثار هنری پیشرفت زیادی داشته‌اند و انواع مختلفی از تصاویر را تولید می‌کنند.

این یادداشت که توسط نهاد‌های صنعتی مانند اتحادیه رسانه‌های خبری که شامل نزدیک به ۲۰۰۰ نشریه در ایالات متحده و شورای ناشران اروپایی می‌شود، امضا شده، چارچوبی است که سازمان‌های رسانه‌ای را قادر می‌سازد تا به طور جمعی با اپراتور‌های مدل هوش مصنوعی در مورد استفاده اپراتور‌ها از مالکیت معنوی خود مذاکره کنند.

براساس این نامه، هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی بزرگ محتوا و اطلاعاتی را که برای کاربران خود منتشر می‌کنند، اغلب بدون هیچ ملاحظه، پاداش یا نسبت دادن به سازندگان اصلی است. چنین اقداماتی در نهایت مدل‌های اصلی کسب وکار صنعت‌ها را تضعیف می‌کند.

سرویس‌هایی مانند چت‌جی‌بی‌تی که از زبان هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، منجر به افزایش محتوای آنلاین تولید شده توسط ربات‌ها شده‌اند و چندین صنعت در حال ارزیابی تاثیر آن بر کسب وکار خود هستند.

اغلب این سرویس‌ها فاش نمی‌کنند که از چه ورودی‌هایی برای آموزش مدل‌های خود استفاده کرده‌اند، اگرچه در نسخه‌های قبلی مدل‌های خود گفته‌اند که از مجموعه داده‌هایی شامل میلیارد‌ها قطعه اطلاعات استخراج شده از اینترنت برای آموزش استفاده کرده‌اند که شامل محتوای وب سایت‌های خبری نیز می‌شود.

حتی با وجود پذیرش گسترده این فناوری، چندین شرکت ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد را راه اندازی کرده‌اند، دولت‌ها نیز در سراسر جهان هم‌چنان در حال بررسی قوانین برای کنترل استفاده از آن هستند.

این اقدام نشان دهنده تلاش طولانی مدت صنعت رسانه‌های خبری برای تضمین قرارداد‌های مطلوب با شرکت‌های فناوری مانند متا پلتفرمز و آلفابت است که اغلب توسط ناشران به اجرای پلتفرم‌های پر از محتوای خبری بدون تقسیم سود کافی متهم می‌شوند.

قانونگذاران آمریکایی امسال در حال بررسی لایحه‌ای به نام قانون رقابت و حفظ روزنامه نگاری هستند که به خبرگزاری‌ها و ناشران با کمتر از ۱۵۰۰ کارمند تمام وقت اجازه می‌دهد تا به طور مشترک با امثال گوگل و فیسبوک در مورد نرخ تبلیغات مذاکره کنند.

در همین حال، سازمان‌های خبری در حال آزمایش هوش مصنوعی مولد و مذاکره با شرکت‌های فناوری برای استفاده از محتوای آن‌ها به منظور آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هستند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس، یکی از امضاکنندگان این نامه، ماه گذشته قراردادی را با «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI) امضا کرد تا مجوز دسترسی این شرکت به بخشی از آرشیو داستان‌های آسوشیتد پرس را بدهد و استفاده از هوش مصنوعی در اخبار را بررسی کند.

اوپن‌ای‌آی (OpenAI) یک شرکت تحقیقاتی است که با هدف ترویج و توسعه هوش مصنوعی با هدف کمک به بشر راه‌اندازی شد. این شرکت توسط ایلان ماسک، سم آلتمن و چند نفر دیگر در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YubqHT