امروز چهارشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۳

معاون وزیر تعاون: توسعه بانک تعاون در جنوب کرمان ضروری است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون، تجاری نیست بلکه توسعه‌ای است، گفت: چرا در جنوب کرمان فقط سه شعبه بانک توسعه تعاون داریم و در این راستا باید به موضوع عدالت اداری در بخش تعاون توجه کنیم.

به گزارش فراسو، مهدی مسکنی روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت متبوع و تعاونگران استان کرمان با اشاره به اینکه بخش تعاون در کشور مغفول مانده است، افزود: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از گره گشاترین ساختارها برای ایجاد اشتغال توجه به حوزه تعاون است.

وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت حوزه تعاون در کشور اظهار داشت: یکی از دلایل این عدم موفقیت کار نکردن در حوزه برندینگ و معرفی نکردن هویت تعاون است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باور به تعاون و حاکمیت تعاون نباید نمادین و شعاری باشد، اظهارداشت: باید در نهادهای محرومیت زدایی، دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه، نهادها و سازمان های مردم نهاد از حوزه تعاون استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معادن موفق کشور آن هایی هستند که تبدیل به تعاونی و به مردم واگذار شده اند، گفت: در این راستا مدل تعاون یعنی واگذاری و انفال یک محدوده به مردم توسط سیاستگذار است.

وی با اشاره به اینکه رشد حوزه تعاون در گرو فعالیت مردم است و اتاق تعاون باید قدرتمند، هوشمند و سریع تر از قبل فعالیت داشته باشد گفت: اگر قرار است تعاونی‌ها کار کنند، باید این کار مردم‌محور باشد، اگر دولت مدعی است که می‌خواهد اقتصاد را مردمی کند باید در عمل هم مردم این موضوع را ببینند.

وجود پنج درصد کل تعاونی های فعال کشور در استان کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست افزود: در کل کشور ۱۰۱ هزار و ۱۴۰ تعاونی ثبت شده که از این تعداد پنج هزار و ۴۸۹ تعاونی در استان کرمان قرار دارد.

مجتبی مصباح با اشاره به اینکه پنج درصد کل تعاونی های فعال کشور در استان کرمان قرار دارد، اظهارداشت: استان کرمان رتبه سوم صادرات تولیدات تعاونی ها در کل کشور را دارد.

وی بیان کرد: حوزه تعاون علاوه بر تسهیلات و مزایایی که دولت باید بدهد نیازمند فرهنگ سازی در سنین پایین در میان افراد جامعه است.

۲۵ درصد اشتغال استان کرمان در حوزه تعاونی ها است

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود: ۲۵ درصد اشتغال استان کرمان تا پایان سال در تعاونی ها تعریف شود.

شهباز حسن پور بیان کرد: استاندار کرمان به تعاونی ها ایمان و اعتقاد دارد و می توان از این ظرفیت برای توسعه تعاونی ها در استان استفاده کرد.

فرهنگ تعاونی وارد فرهنگ اقتصادی استان کرمان نشده است

امیر حسن‌زاده، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه مصداق افزایش تولید در کشور توجه به حوزه تعاونی هاست، گفت: هنوز فرهنگ تعاونی وارد فرهنگ اقتصادی این استان نشده است./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Lhk54U