امروز شنبه، ۳ آذر ۱۴۰۳

خطوط جدید هوایی در مازندران راه‌اندازی شد

راه اندازی خطوط جدید پرواز خارجی همواره با خطرپذیری پذیرش آن از سوی مسافران همراه است نگرانی که در فرودگاه های مازندران در زمان حاضر با دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای دولت به نقطه قوت و امتیاز آنها مبدل شد.

به گزارش فراسو، مازندران دارای سه فرودگاه ساری، ‌نوشهر و رامسر است و پیش از این فرودگاه ساری به عنوان تنها فرودگاه بین المللی شناخته شده بود و پروازهای خارجی فقط از این فرودگاه انجام میشد. البته این را هم باید گفت بین المللی بودن فرودگاه ساری تنها مختص به انجام پرواز عتبات عالیات و عربستان برای اعزام زائران و حجاج بود و مسیری پروازهای خارجی محدود به همین کشورها و به منظور خاص بود.

اما با دیپلماسی منطقه ای و فعال دولت سیزدهم این رویه اصلاح شد و “مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران شهریور پارسال در آیین برقراری پرواز مسقط – شیراز – نوشهر در فرودگاه نوشهر گفت: امروز همه توجه و نگاه بالاترین مقام اجرایی این استان گسترش پروازها به ویژه پروازهای خارجی در فرودگاه های مازندران است.

علی دیوسالار افزود : امروز وجود سه فرودگاه در این استان یک ظرفیت منحصربفردی است و با برنامه ریزی درست و مدیریت هدفمند می توان با بهره گیری از این ظرفیت در جهت رونق صنعت گردشگری منطقه گام های موثری برداشت.

وی با اشاره به برخورداری موقعیت های ممتاز گردشگری در غرب مازندران خاطرنشان کرد : حضور هزاران گردشگر خارجی به ویژه حاشیه خلیج فارس به غرب این استان از جمله شهرستان کلاردشت، مجموعه گردشگری نمک آبرود، رامسر و دیگر نقاط ساحلی نشان از علاقه مندی این گردشگران به این منطقه دارد.

مدیرکل دفتر فنی، امورعمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری مازندران تصریح کرد: این پرواز سبب تسهیل در رفت و آمد مسافران عمانی می شود چرا که در گذشته از طریق جاده پرخطر و کوهستانی کرج – چالوس تردد داشتند. ”

پرواز دیپلماسی بر فراز تحریم‌ها؛ خطوط جدید هوایی در مازندران راه‌اندازی شد
 فرود نخستین پرواز خارجی در فرودگاه رامسر-۱۲ تیرماه۱۴۰۲

با این حال راه اندازی خطوط پرواز خارجی در فرودگاه های مازندران مسیر ساری به اکتائو هم برقرار شد و از ۱۳ خرداد ماه نحستین پرواز در این مسیر صورت گرفت و بنا به گفته مدیرکل فرودگاه های مازندران در راستای توسعه گردشگری و حسب رویکرد دولت مردمی و مسئولان استانی، خط پروازی در مسیر ساری-اکتائو(قزاقستان) برقرار شد.

سعدالله وطن خواه افزود: با توجه به چشم اندازهای طبیعی و خدادادی مازندران و از طرفی مراودات بازرگانی، اقتصادی و اجتماعی این استان و کشورهای حاشیه دریای خزر، پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفت که در نهایت منتج به راه اندازی مسیر پروازی شد.

در همین حال از ۱۲ تیر امسال نخستین پرواز بین المللی فرودگاه رامسر با دیپلماسی موفق دولت سیزدهم از مسقط عمان در این فرودگاه غرب مازندران به زمین نشست و پرواز برگشت این مسیر نیز در همان روز از این فرودگاه به سمت مسقط در کشور عمان انجام شد.

فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریا خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.

این فرودگاه که تا پیش از انقلاب اسلامی برای تشریفات مختص خاندان پهلوی بهره‌برداری شد اما پس از انقلاب اسلامی مورد استفاده عمومی مردم قرار گرفته است.

باند بتنی این فرودگاه خرداد ماه سال ۱۳۹۹ تکمیل شد و با بهره برداری آن امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ فراهم شده است، غرب مازندران ۲ فرودگاه یکی در نوشهر و دیگری در رامسر دارد.
وزیر راه و شهرسازی در سفر چهارم خرداد امسال به رامسر مجوز مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر را اعلام کرده بود.

با فراهم شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز، رفع موانع پروازی و صدور مجوز مرز هوایی ورود و خروج مسافر و کالا، شرایط انجام پروازهای خارجی در فرودگاه بین المللی شهدای رامسر فراهم شده است.

به اعتقاد کارشناسان امر دیپلماسی فعال منطقه‌ای آیت الله رئیسی زمینه راه‌اندازی خط پروازی مسقط – رامسر با محوریت احیای کریدور شمال- جنوب را فراهم کرده و در دولت سیزدهم به گفته استاندار مازندران یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت فرودگاه های این استان تخصیص داده است.

با تزریق این اعتبارات توسعه فعالیت های فرودگاه های استان مازندران رقم خورده است که علاوه بر برقراری پروازهای بین المللی در فرودگاه ساری امروز با برقراری نخستین پرواز بین المللی در فرودگاه رامسر به بار نشسته است، وعده های که یکی پس از دیگری محقق می شود.

پرواز دیپلماسی بر فراز تحریم‌ها؛ خطوط جدید هوایی در مازندران راه‌اندازی شد

فراتر از تصمیم به راه اندازی پروازهای خارجی و استقرار زیرساخت های لازم در این زمینه آنچیزی که بیشتر از همه در اجرایی شدن این نوع برنامه ها و اقدامات برای مسوولان امر بسیار حائر اهمیت است استقبال و یا عدم استقبال از این نوع پروازها است موضوعی که مدیر کل فرودگاه های مازندران همواره از آن به عنوان ” ریسک” در اجرای آن قلمداد کرده است؛ ‌ریسکی که اکنون بعد از چند ماه از برقراری خطوط پروازی جدید به یک سکوی پرتاب موفقیت آمیز برای استان مازندران مبدل شده است.

پیشنهاد راه اندازی سه خط پروازی خارجی جدید در مازندران

مدیرکل فرودگاه های مازندران روز دوشنبه در گفت و گویی  افزود: پرواز هر ۲ هفته یک بار ساری به اکتائو و بالعکس از جمله خطوط پروازی خارجی است که اخیرا برقرار شده است و در این مدت هواپیماهای این پرواز مملو از مسافر از مبدا ساری و یا مبدا اکتائو پرواز کرده است.

سعدالله وطن خواه با اشاره به در نظر گرفتن هواپیما با مقیاس کوچک در این پرواز ادامه داد:‌ در هر سوتی پرواز ساری به اکتائو و بالعکس ۴۷ مسافر جابه جا می شود که در نوع خود این موضوع حائز اهمیت است.

وی ادامه داد :‌در حالیکه تا پیش از برقراری این خط پروازی همواره این تصور وجود داشت که مسافری از این پرواز استقبال نکند و بدلیل کم بودن تعداد مسافر مجبور به لغو پرواز شویم اما شاهدیم که در هر بار پرواز، ‌هواپیما با حداکثر ظرفیت از فرودگاه بلند می شود.

مدیر کل فرودگاه های مازندران به انجام پرواز روزهای دوشنبه هر هفته در مسیر رامسر به مسقط نیز اشاره کرد و گفت :‌این هواپیما نیز با حداکثر ظرفیت طی این مدت پرواز کرده است به طوریکه ۱۲۰، ‌۱۱۶ و ۱۲۶ مسافر در هر سورتی پرواز این مسیر جابه جا شد.

این مقام مسوول ادامه داد: این وضعیت استقبال و گرایش مسافران از این خطوط پرواز خارجی و تجربه موفق راه اندازی خطوط پروازی باعث شده تا بدنبال راه اندازی خطوط جدید خارج از کشور در فرودگاه های مازندران باشیم.

وطن خواه افزود: برای این منظور درحال پیگیری راه اندازی خط پرواز از ساری به مسقط هستیم.

مدیرکل فرودگاه های مازندران از پیشنهاد راه اندازی خطوط پروازی از ساری به دبی و ساری به ترکیه به شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت :‌با موافقت این شرکت ها و راه اندازی این خطوط از این پس مسافران مازندران به این مقاصد می توانند از طریق فرودگاه های استان به سفر بروند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/f024e4