رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای گفت: در نظام مالیاتی اشراف به دستورالعمل و آییننامه خیلی مهمتر است و به همین دلیل امسال سوالات مربوط به آییننامهها پررنگتر شده بودند و البته این مورد از قبل هم به داوطلبان اعلام شده بود.
به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، حسین تاجمیر ریاحی در حاشیه برگزاری ششمین آزمون انتخاب اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران در گفتوگو با شادا در خصوص برگزاری این آزمون اظهار کرد: معتقدیم که سازمان امور مالیاتی زمانی میتواند خوب حرکت کند که مودیان مالیاتی نسبت به حقوق و تکالیف خودشان مطلع باشند.
وی افزود: یکی از نهادهای بسیار مهم که میتواند این نقش را ایفا کند، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران می باشد که هم جامعه مشاوران و همه جامعه حسابداران رسمی ارتقا و توسعه یابند و دانش خودشان را افزایش دهند؛ چراکه این موجب افزایش دانش و ارتقای فرهنگ مالیاتی و پرداخت مالیات و همچنین تمکین مالیاتی خواهد شد.
تاجمیر ریاحی بیان کرد: شاید یکی از دلایلی که امروزه خیلی از پروندههای ما به مراجع دادرسی مالیاتی میرود و در آنجا به مانع برخورد میکند و پروسه دادرسی طولانی میشود، این است که مودیان مالیاتی به حقوق و تکالیف خود آگاه نیستند و مشاوران مالیاتی میتوانند این مشکل را برطرف کنند.
رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای در خصوص امکان افزایش تعداد قبولیها در آزمون مشاوران رسمی مالیاتی عنوان کرد: اگر مبنای افزایش تعداد قبولی این باشد که ما کیفیت آزمون و سوالات را پایین بیاوریم، افزایشی وجود نخواهد داشت؛ چراکه موافق نیستیم که افرادی که به این رشته ورود پیدا میکنند، دانش لازم را نداشته باشند؛ اما اگر به معنای این باشد که افراد بیشتری از نخبگان و صاحبنظران شرکت کنند، موافق هستیم و باید کاری کنیم که صاحبنظران بیشتری در این حوزه ورود نمایند. همین موضوع موجب افزایش جذب و تعداد پذیرفتهشدگان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امسال با رشد ۱۲ درصدی استقبال داوطلبان نسبت به دوره قبلی مواجه بودیم که نشاندهنده آن است که علاقهمندان به این رشته هم ترغیب شدهاند که به این سمت بیایند و با توجه به اینکه یکی از مشکلات مهم در مباحث مالیاتی که گاه منجر به طرح پرونده در مراجع مالیاتی میشود، غالباً به دلیل عدم آگاهی مودیان نسبت به حقوق و تکالیف قانونیشان است، انتظار میرود با توسعه جامعه مشاوران رسمی مالیاتی موجبات ارتقای فرهنگ مالیاتی و مهیا شدن شرایط لازم به منظور ارائه خدمات مشاورهای صحیح به مودیان مالیاتی، همچنین ارتقای سطح دانش مالیاتی فعالان اقتصادی نیز فراهم شود.
تاجمیر ریاحی تاکید کرد: به همین منظور ما باید کمک کنیم و باید اطلاعرسانی و فرهنگسازی در این حوزه را تقویت کنیم تا برای مردم نهادینه شود که مشاوران مالیاتی میتوانند به آنها کمک کنند و امروز اگر مشکلی دارند، باید این مشکل را با مشاوران رسمی مالیاتی درمیان بگذارند و راهحل صحیح را از آنها درخواست نمایند. اگر این اتفاق بیافتد، تمکین مالیاتی افزایش پیدا میکند، اعتراضات کاهش مییابد و در نهایت روند کاهش جرائم مالیاتی نیز تسهیل خواهد شد.
رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای گفت: امسال استقبال خوبی از حضور در آزمون شد و میزان غیبت داوطلبان در جلسه آزمون بسیار کم بود در حالی که در دورههای گذشته شاهد بودیم که تعدادی از متقاضیان ثبتنام کرده در آزمون شرکت نمیکردند. با صحبتهایی که با چند تن از داوطلبان داشتم، میزان رضایت را بالا دیدم، داوطلبان از ترکیب سوالات راضی بودند و آنهایی که مطالعه کرده بودند و رشتههای دانشگاهی آنها نیز رشتههای کاملا مرتبط ، از سوالات ابراز رضایت میکردند.
وی ادامه داد: داوطلبان در یک مورد نقد داشتند؛ اینکه سوالات از آییننامهها و دستورالعملها آمده بود و کمتر نسبت به آنها مطالعه داشتهاند و قانون را بیشتر مطالعه کرده بودند، در صورتی که در نظام مالیاتی اشراف به دستورالعمل و آییننامه مهم است و به همین دلیل امسال سوالات مربوط به آییننامهها پررنگتر شده بودو البته این مورد از قبل هم به داوطلبان اعلام شده بود.
تاجمیر ریاحی توضیح داد: کسانی که در این آزمونها شرکت میکنند، انتظار دارند که بعداً بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند یعنی ما باید فضای عملیاتی بهکارگیری مشاوران رسمی مالیاتی را توسعه دهیم. یعنی داوطلبان میگویند بازار کار ما باید فراهم باشد؛ بنابراین ما باید در جامعه مشاوران رسمی مالیاتی به این موضوع فکر کنیم. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که هرچقدر فرهنگ مالیاتی ارتقا یا بد، فرهنگ مراجعه به مشاور رسمی مالیاتی نیز افزایش خواهد یافت و هرچقدر تعداد مشاوران رسمی مالیاتی بیشتر باشد، فرهنگ مالیاتی ارتقا خواهد یافت و بنابراین ما باید روی این موضوع تمرکز کرده و برای تحقق آن تلاش کنیم.